خاک باید جزو اولویت‌های پژوهشی کردستان قرار گیرد

رئیس دانشگاه کردستان با اشاره به برخی منابع اعلام شده در خصوص از بین رفتن یک سوم خاک زمین گفت: خاک باید جزو اولویت‌های اصلی کارهای پژوهشی در استان قرار گیرد.

به گزارش خبرگزاری شبستان در کردستان، رحمت صادقی رئیس دانشگاه کردستان در پنجمین همایش استانی روز جهانی خاک اظهار کرد: در مباحث مختلف از جمله کشاورزی، تولید مواد غذایی و مدیریت آب؛ خاک از اهمیت زیادی برخوردار است که بی‌توجهی نسبت به آن تهدید بزرگی برای جامعه بشریت خواهد بود.

 

وی با اشاره به اینکه شورس، فرسایش و آلودگی از مشکلات حوزه خاک به شمار می‌رود، افزود: با توجه به اینکه آلودگی خاک به چشم نمی‌آید خیلی از مردم به خاطر عدم آگاهی از این آسیب به راحتی هر نوع زباله و پسماندی را در خاک رها می‌کنند و آسیب جبران ناپذیری را به خاک می‌زند.

 

رئیس دانشگاه کردستان اعلام کرد: در کردستان در زمینه منابع خاکی به شدت محدودیت وجود دارد و اگر خود از این سرمایه ارزشمند نگهداری نکنیم و مانع فرسایش خاک نشویم در آینده با مشکلات فراوان در این حوزه روبرو می‌شویم.

 

صادقی بیان کرد: امروز براساس آمارها یک سوم از خاک کره زمین به علت فعالیت‌های کشاورزی و فعالیت‌های صنعتی و معدنی از بین رفته و این احتمال وجود دارد تا سال 2050 مشکل خاک هم آلودگی و هم کمبود خاک مناسب به یکی از تهدیدات جدی برای بشریت تبدیل شود.

 

وی با اشاره به اینکه باید در بخش خاک مطالعات گسترده در کشور انجام شود، افزود: مطالعات انجام شده بر روی خاک در استان ما کم است و باید خاک یه عنوان یکی از اولویت‌های پژوهش‌های مورد توجه قرار گیرد.

 

1.9 دهم درصد از کل ارزش‌افزوده کشور مربوط به بخش کشاورزی کردستان است

 

ناصح قادری عضو هیات علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان کردستان نیز در این همایش با اشاره به اینکه ایران در تولید 22 محصول کشاورزی رتبه یک تا هفتم جهان را به خود اختصاص داده است، افزود: این رقم بسیار ارزشمند است اما سهم در این 22 محصول در تجارت جهانی پایین است و علت آن بهروری پایین از منابع در اختیار است.

 

وی بیان کرد: تولید به تنهایی کافی نیست و باید در این راستا با آموزش و برنامه‌ریزی مناسب اقدامات اساسی صورت بگیرد.

 

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان کردستان با اشاره به اینکه کردستان با دارابودن 1.1 دهم درصد از سهم آب حوزه کشاورزی، در تولید 12 محصول کشاورزی رتبه یک تا 7 کشوری دارد، اظهار کرد: 1.9 دهم درصد از کل ارزش‌افزوده کشور مربوط به بخش کشاورزی کردستان است و در این زمینه رتبه 23 کشوری را داریم.

 

وی همچنین عنوان کرد: کردستان با 113 هزار بهره‌بردار در حوزه کشاورزی رتبه 15 کشوری را در این زمینه به خود اختصاص داده و رتبه چهارم در اراضی زراعی و رتبه 20 ارزش‌افزوده کشاورزی در کشور به این استان اختصاص دارد.

کد خبر 1126533

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha