تربیت ۴۰ مربی قرآن در طی یک سال/ ۴۳ رتبه برتر کاروان قرآنی ستاد ارتش

سرهنگ اژدر با اشار به میزبانی ستاد ارتش در برگزاری مسابقات نهایی قرآن کریم در مقطع خانواده ها و خواهران شاغل در سطح نیروهای مسلح از تربیت ۴۰ مربی در طی یک سال در این ستاد خبر داد.

خبرگزاری شبستان_ گروه سیاسی _ فرزانه تهجا: ارتش جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از مهمترین نهادهای انقلابی با داشتن سابقه طولانی در شکل گیری انقلاب اسلامی با بهره گیری از هدایت های بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی (ره) و رهبر انقلاب همواره توانسته است در عرصه های مختلف اجتماعی، فرهنگی، سیاسی ، دفاعی و امنیتی کارنامه درخشانی از خود برجای گذاشته و در میان نهادهای نظامی کشور از مقبولیت بالایی در میان مردم برخوردار است و در حوزه قرآن نیز با توجه به منویات رهبر انقلاب در تربیت نسل قرآنی و 10 میلیون حافظ قرآن موفقیت های چشم گیری کسب کرده است و همواره در مسابقات مختلف کشوری و ستاد کل نیروهای مسلح حائز رتبه های برگزیده بوده در همین رابطه گفتگویی با سرهنگ دوم ستاد رضا اژدر، مدیر مرکز قرآن و عترت و نماز اداره عقیدتی سیاسی ستاد ارتش در مورد فعالیت های قرآنی این نهاد به شرح زیر ارایه می شود.

 

برگزاری مسابقات قرآن چه تاثیری در میان نیروهای مسلح و به ویژه ارتش جمهوری اسلامی ایران دارد؟

برگزاری مسابقات قرآن کریم به عنوان یک فرصت ارزشمند تبلیغی ترویجی در راستای نهادینه سازی فرهنگ قرآن کریم، تربیت و تعالیم معنوی و معرفی چهره قرآن مدار و معنویت محور از کارکنان و خانواده های آنان است و به حمدالله در طول سالیان گذشته مجموعه نیروهای مسلح و به ویژه ارتش جمهوری اسلامی ایران با استمرار این برنامه راهبردی در زمره نهادهای برتر قرآنی در سطح کشور ما است.

 

کاروان قرآنی ستاد ارتش در عرصه قرآنی تا چه اندازه موفق بوده است؟

 با برنامه ریزی های تخصصی که در سطح تمامی مجموعه های ستاد ارتش همکاران و عزیزان ما انجام داده اند، گام های موثری در استمرار این روند جامعه قرآنی برداشته شده است و تحلیل های آماری نشان دهنده روند رو به رشد در این عرصه های قرآنی بوده است. به حمدالله مجموعه ستاد آجا با توجه به شرایط عمومی متاثر از بیماری کرونا در عرصه مسابقات قرآن موفقیت های چشمگیری داشته است و در بیست و یکمین دوره مسابقات قرآن کریم که در مهر ماه سال جاری برگزار شد، کاروان قرآنی ستاد ارتش حائز 43 رتبه برتر در این عرصه قرآنی بوده است و این موفقیت، موفقیت ارزشمندی بوده و رشد چشمگیری نسبت به سال گذشته داشته است و به گواه آمارها قریب به 60 درصد نسبت به سال گذشته ارتقای رتبه داشته ایم.

 

در مورد طرح های قرآنی ستاد ارتش توضیح بفرمایید؟

علاوه بر مسابقات قرآن، طرح های قرآنی متعددی در سطح مجموعه ستاد ارتش و زیرمجموعه های مرتبط با آن به ویژه در سال جاری برگزار کردیم که از جمله آنها جشنواره قرآنی با عنوان عطر رمضان بود که در ایام ماه مبارک رمضان این جشنواره برگزار شد و شاهد استقبال بسیار چشمگیر و ارزشمندی از سوی عموم کارکنان و خانواده های محترم آنها بودیم و الحمدالله جوایزی نیز برای این جشنواره پیش بینی شد. استقبال از این مسابقات از سوی خانواده ها با رشد سه برابری مواجه شد و منتخبین از جوایز آن بهره مند شدند.

 

در تعطیلات تابستانی با توجه به فراغت خانواده های ارتش چه برنامه های قرآنی برگزار شده است؟

در جشنواره تابستان قرانی نیز این جشنواره در بخش های مختلف نظیر مسابقات قرآن، طرح تسنیم، زلال احکام و مدرسه مجازی مهدویت ویژه خانواده ها برنامه ریزی شد که بخشی از اوقات فراغت را بتوانند با این برنامه ها پر کنند.

 

طرح قرآنی تسنیم در راستای آشنایی خانواده های ارتش به ویژه همسران با مفاهیم قرآن کریم بوده است که ابتدا این طرح از جزء یکم آغاز شد و با برنامه ریزی های صورت گرفته بنا داریم سه ماهه در هر مقطع یک جزء را برای شرکت کنندگان بازخوانی کنیم و در قالب کتابچه های مشخص به شرکت کنندگان اهدا می شود و با آزمون غیر حضوری شرکت کنندگان به رقابت می پردازند.

 

برای شناسایی چهره های علاقمند به فعالیت قرآنی چه طرح یا برنامه ای در نظر گرفته شده است ؟

طرح قرآنی بشیر از دیگر طرح های قرآنی است که با هدف شناسایی چهره های علاقه مند به فعالیت در کلاس های قرآن در مقطع کارکنان پایور این برنامه ریزی صورت گرفت و افراد  علاقه مند به شرکت در این فراخوان، حضور یافتند و از اساتیدی که خود مولفان کتاب بوده، دعوت به همکاری شد و این کتاب ها در اختیار معلمان عزیز قرار داده شد و در یک مقطع یک ساله، 9 جلد از کتاب های استاد وکیل را بازخوانی و در اختیار معلمان قرار گرفت. در قالب این طرح قرآنی تا این لحظه توانستیم در یک دوره یک ساله 40 مربی قرآن کریم را آماده تدریس در کلاس های قرآنی کنیم، این مربیان در روزهای سه شنبه در کلاس های فراگیر در مراکز ارتش به تدریس می پردازند.

 

در مورد برنامه های معارف ستاد ارتش توضیح بفرمایید؟

 از برنامه های معارفی دیگر، مدرسه مجازی مهدویت است که با توجه به تفاهم نامه ای که با موسسه فرهنگی مهدی موعود (عج) انجام شد، این ساز و کار توسط این موسسه فراهم شد و با همکاری همه عزیزان به ویژه در سطح مراکز قرآن این فرصت غنیمت شمرده شد و توانستیم در یک زمان مشخص تعداد قابل توجه ای از همکاران را به این سمت سوق دهیم تا بتوانند از معارف ناب مهدویت که زمینه آن فراهم شده بود، استفاده کنند البته طرح انگیزشی نیز در این زمینه پیش بینی شده است و علاقه مندانی که وارد این دوره شده اند تا از این معارف استفاده کنند در نهایت با برگزاری آزمون و موفقیت با نمرات برتر مورد تقدیر قرار گرفتند و گواهینامه هایی که با عنوان سوابق ارزشمند به آنها اهدا شد.

 

کارگاه های نهج البلاغه از دیگر فعالیت های قرآنی است که از کارگاه های تخصصی و قابل استفاده ای است که بر اساس نظرسنجی صورت گرفته در مرکز افکارسنجی از اقدامات اثرگذاری است که کارکنان و نیروها از آن استقبال کرده اند که در این زمینه تفاهم نامه ای با مجموعه بنیاد بین المللی نهج البلاغه منعقد شد و از ظرفیت اساتید این بنیاد بهره مند شدیم و به طور منسجم این کارگاه ها برگزار شد و ثمرات و برکات خوبی حاصل شد. امسال شاهد برگزاری همایش تعالی معنوی و فرهنگ دفاعی با محوریت نهج البلاغه در یکی از مراکز دانشگاهی ارتش هستیم که تلاش می کنیم بتوانیم گفتمان سازی کرده و کتاب ارزشمند نهج البلاغه را از مهجوریت خارج کنیم.

 

کارگاه های تخصصی ما برای متسابقین و نفرات قرآنی در سطوح عالی که به فعالیت می پردازند از دیگر اقداماتی است که با استفاده از اساتید منتخب کشوری علیرغم شرایط کرونا ، بستر آموزش غیر حضوری فراهم شد و توانستیم با تداوم آموزش ها این ارتقای توانمندی را شاهد باشیم.

 

در رشته حفظ قرآن کریم با توجه به تدابیر رهبر انقلاب در تربیت 10 میلیون حافظ چه اقداماتی در ستاد ارتش صورت گرفته است ؟

از دیگر طرح های ارزشمند قرآنی بحث حفظ قرآن کریم است که بنا بر تدابیر رهبر انقلاب موضوع نهضت حفظ قرآنی در ارگان ها از چند سال گذشته به جریان افتاده است و یکی از ارگان هایی که در این زمینه پیش قدم بوده است، ارتش جمهوری اسلامی ایران است که در قالب رهپویان وحی این تدبیر پیگیری می شود. در 2 سال اخیر هفت نوبت آزمون ارزیابی و تجلیل از نفرات برتری که توانستند محفوظات خود را ارتقا بدهند، انجام شد و با فراخوانی که در ماه های اخیر اعلام شد، حافظان قران کریم که موفق به ارتقای محفوظات خود شده باشند با تدبیر مسئولان مربوطه شاهد افزایش سه برابری هدایای آنها هستیم و این تنها برای ارزش گذاری به تلاش ها و حضور معنوی آنها است و بنا داریم پس از ارزیابی در ایام ولادت حضرت علی (ع) آیین تجلیل از حافظان قرآن کریم ستاد ارتش جمهوری اسلامی ایران برگزار شود.

 

در مورد مسابقات قرآن کریم نیروهای مسلح در سطح خانواده ها و خواهران شاغل توضیح بفرمایید؟

امسال توفیق میزبانی از مرحله نهایی مسابقات قرآن کریم در مقطع خانواده ها و خواهران شاغل در سطح نیروهای مسلح نصیب مجموعه ستاد ارتش شده است و بر این لطف خدا بسیار شاکریم و امیدواریم بتوانیم همچنان که در سال 98 مجموعه ستاد ارتش میزبان مسابقات سراسری ارتش بوده است، این مسابقات نیز درخور و در شان قرآن کریم و خانواده های عزیز نیروهای مسلح برگزار شود.

 

در مورد ترویج احادیث ائمه معصومین (ع) چه برنامه هایی در نظر گرفته شده است؟

یکی از فعالیت های راهبردی ترویج احادیث ائمه معصومین (ع) است که بر اساس برنامه ای که پیش رو داریم، انشاءالله سال آینده جشنواره حدیث فرزندان زیر 15 سال توسط مجموعه سازمان عقیدتی سیاسی ارتش به میزبانی ستاد ارتش برگزار می شود که عزیزان ما در مرکز قرآن در حال تدوین کتابچه های تخصصی و ویژه سطوح مختلف از مقطع زیر دبستان تا مقطع کلاس نهم در کتابچه های جداگانه و جذاب هستند. امیدواریم این جشنواره همچنان که در گذشته نیز برای اولین بار برگزار شد، این بار برای دومین جشنواره حدیث ویژه 15 سال ، با یک اقدام نوآورانه در سطح ارتش جمهوری اسلامی با محوریت و میزبانی ستاد ارتش برگزار شود.

 

 

 

 

کد خبر 1126534

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha