لزوم احیا روش های سنتی بازیافت/ باید تخصصی و تعمدی عمل شود

میرغضنفری با بیان اینکه در مقوله بازیافت باید تخصصی و تعمدی عمل شود گفت: روستاییان در گذشته بازیافت را به روش سنتی انجام می دادند امروز نیز باید این روش احیاء شود. 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در انزلی، « سید اسماعیل میر غضنفری» امروز (دوشنبه، ۲۲ آذر) در کارگاه مدیریت پسماند دهیاران شهرستان که با حضور دهیاران در سالن اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بندرانزلی برگزار شد زباله یا پسماند را یکی از واقعیات جوامع دانست و گفت: یکی از مشکلات کشور ما به ویژه در استانهای شمالی معضل پسماند است که از آن گریزی نیست.


فرماندار انزلی تاکید کرد: در حال حاضر زباله های بیمارستانی یکی از دغدغه هایی است که جامعه با آن مواجه است که از جمله آن می توان به تغییرات اقلیمی و آب و هوایی اشاره کرد.


وی با بیان اینکه در مقوله بازیافت باید تخصصی و تعمدی عمل شود افزود: روستاییان در گذشته بازیافت را به روش سنتی انجام می دادند و امروز نیز باید این روش احیاء شود. 


میر غضنفری با بیان اینکه بخشی از این مشکلات به حاکمیت و دولتها باز می گردد، گفت: این درحالیست که همه باید با هم در حوزه پسماند بطور هماهنگ عمل کنیم و اقدامات جدی در این زمینه صورت گیرد، در غیر اینصورت مشکل زبالا آحاد جامعه را درگیر خواهد کرد. 

 

«یاور پیر اعلایی» پرداختن به مقوله آموزش و پژوهش را سرمایه گذاری در حوزه پسماند اعلام کرد و افزود: قرارداد آموزشی دهیاری ها منعقد شده و 11 دوره کاملا تخصصی برای دهیاران با همکاری جهاد دانشگاهی و سازمان شهرداری ها برنامه ریزی شده است که طی مراحل مختلف بصورت حضوری برگزار خواهد شد . 


مدیر کل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری گیلان افزود: برای اولین بار در استان گیلان 6 هزار جلد کتاب جامع و کاملی در حوزه روستایی تهیه شده و در اختیار کارشناسان فنی، مالی و دهیاران بالای 200 خانوار قرار داده شده است که پس از ابلاغ حکم دهیاران برگزار خواهد شد.


وی تصریح کرد: انزلی در حوزه گردشگری از شهرستان های حائز اهمیت گیلان محسوب می شود که باید مدیریت پسماند در آن مورد توجه جدی قرار گیرد.


وی تاکید کرد: در حوزه پسماند وظیفه نظارتی داریم و نباید خود را کنار بکشیم همه باید در این رابطه کمک کنیم لذا تیزر آموزشی تبلیغاتی توسط صدا و سیما در حال ساخت است. این تیزرا ابتدا به موارد کلی و سپس به جزئیات می پردازد و ظرف یک ماه آینده اولین تیزر تبلیغاتی منتشر خواهد شد.


یاور پیرعلایی اظهار داشت: در مقوله بازیافت باید با رجوع به عملکرد نیاکان ما در گذشته پسماند مدیریت شده و زباله های خشک و تر جدا شود. درحال حاضر 210 دهیاری ما این عمل را انجام می شود.


وی از شرکت کنندگان در این همایش آموزشی خواست: آموزه های خود را در مساجد به روستائیان انتقال داده و در مقوله پسماند از بانوان استفاده کنند. 


« اسماعیل قاسمی» نیز گفت: شهرستان بندرانزلی 25 روستا دارد که پنج روستا در محدوده منطقه آزاد واقع شده و کار جمع آوری توسط مدیریت منطقه آزاد انجام می شود و 2 روستا در شرق و 18 روستا نیز در غرب انزلی توسط تعاونی دهیاران و بخش خصوصی انجام می شود.


بخشدار انزلی افزود: در بندرانزلی مشکل جمع آوری زباله نداریم و وضعیت جمع آوری پسماند ما خوب است در این جلسه آموزشی به منظور آشنایی دهیاران و شوراهای ما با نحوه صحیح جمع آوری پسماند اشنا شوند.


وی تصریح کرد: 9 روستا با بخش خصوصی و 11 روستا با کمک تعاونی دهیاران جمع آوری زباله ها را در این شهرستان انجام می دهند و هزینه این جمع آوری را دهیاران تقبل می کنند. در راستای این اقدامات محدودیت های مالی نیز داریم و خودروهای جمع آوری زباله ما فرسوده است به همین علت هزینه های زیادی برای تعمیر و نگهداری این خودروها انجام می شود. 

 

قاسمی خاطر نشان کرد: در بحث تفکیک زباله آموزش در اولویت است و اول باید مطالعاتی در این زمینه داشته باشیم.

کد خبر 1126598

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha