۲۰۴ نفر از وزارت دفاع وارد مسابقات قرآنی ستاد کل نیروهای مسلح می شوند

وزرات دفاع جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از نهادهای انقلابی با پایه گذاری ۱۴ مدرسه تخصصی قرآن در کل کشور از جمله نهادهای نظامی فعال در حوزه قران است و در مسابقات قرانی ستاد کل ۲۰۴ نفر از این وزارتخانه به رقابت می پردازند.

خبرگزاری شبستان _ گروه سیاسی _ فرزانه تهجا:  یکی از دغدغه های جامعه شیعی و علوی موضوع نشر، تبلیغ و ترویج قرآن است. در همین راستا وزارت دفاع جمهوری اسلامی ایران با توجه به منویات رهبر انقلاب و ابلاغیه های مختلف از دفتر ایشان در این راستا، این وزارتخانه برنامه های مختلفی را برای تبلیغ و ترویج قرآن در سطح کارکنان و خانواده های آنها در دست اقدام دارد. از جمله این برنامه ها انجام فعالیت های قرانی در مدارس تخصصی قرآن است که قریب به 8 سال است که  14 مدرسه تخصصی در کل کشور پایه گذاری شده و در رشته های مختلف قرائت، تدبر در قرآن، تفسیر، نهج البلاغه و مسایل مربوط به عترت فعالیت می کند و قریب به 5 هزار نفر را در این 14 مدرسه تحت پوشش فعالیت های قرآنی قرار داده است.

 

بخشی از آموزش های وزارت دفاع در حوزه قرآن در مراکز آموزش غیر حضوری برگزار می شود که از سال 90 آموزش های قرآن به شکل غیر حضوری و تلفنی آغاز شد و در طول هفته 15 تا 20 دقیقه مربی قرآن به روش های مختلف با علاقه مندان تماس می گیرد و رشته مورد علاقه آنها را آموزش می دهد و قریب به 14 مرکز آموزش غیر حضوری در کنار مدارس تخصصی به فعالیت می پردازند و جامعه 10 هزار نفری را در وزارت دفاع به شکل تخصصی تحت پوشش قرار داده است. این افراد با حضور 500 استاد در 14 مدرسه و 14 مرکز آموزش غیر حضوری به فعالیت قرآنی می پردازند.

 

در مورد آموزش کودکان زیر شش سال نیز در شهرک های سازمانی وزارت دفاع، تعدای مهد کودک با عنوان مهدالرضا با محوریت قرآن تاسیس شده است که آموزش کودکان 4 تا 6 سال را بر عهده دارد و در این حوزه هر سال گام های موثری برداشته می شود. آموزش قرآن در شهرک های وزارت دفاع نیز به صورت خانه های قرآنی به شکل گردشی در میان خانواده ها برگزار می شود و اساتید و ملزومات آموزشی از سوی وزارت دفاع برای آنها در نظر گرفته می شود.

 

آموزش های تخصصی قرآن در محل کار کارکنان وزارت دفاع نیز در نظر گرفته شده که با اعزام اساتید در رشته های مختلف در زمان های متفاوت که به کار کارکنان لطمه ای وارد نشود، اجرا می شود. برگزاری محافل انس با قرآن و کرسی های تلاوت از جمله برنامه هایی است که در طول سال در هر رده ای از وزارت دفاع هر ماه کرسی های تلاوت برگزار و در ماه به طور میانگین 200 تا 250 کرسی تلاوت در مجموعه های مختلف وزارت دفاع برگزار می شود.

 

تجلیل و تقدیر از حافظان و خادمان قرآن کریم از برنامه های خاص وزارت دفاع است که در سال 2مرتبه برگزار می شود. در این زمینه موضوع نخبه پروری و قهرمان پروری در حوزه قرآن مورد توجه قرار دارد که مورد تاکید رهبر انقلاب نیز قرار دارد.

 

برگزاری دوره های مهارت افزایی ویژه نخبگان قرآنی با عنوان طرح فائزون از دیگر طرح های وزارت دفاع است که در این طرح نخبه ها شناسایی و در رشته های مختلف با اساتید برجسته و حرفه ای گروه هایی تشکیل می شود. از اهداف این طرح آماده سازی علاقه مندان و فرزندان خانواده های وزارت دفاع برای ورود به مسابقات وزارت دفاع در سطح کل نیروهای مسلح است.

 

دوره های تربیت مربی قرآنی برای خانواده ها، همسران و فرزندانی که رشد خوبی داشته و قابلیت تدریس داشته باشند با شرکت در دوره های تربیت مربی با هماهنگی سازمان دارالقرآن کشور و سازمان تبلیغات دوره های تربیت مربی پیش بینی شده است و در طول سال نیز دوره تربیت مربی حفظ و قرائت برگزار می شود و مربیان آموزش های مورد نظر را دریافت می کنند که در سال 1400 نیز این آموزش ها برای علاقه مندان برگزار شد.

 

در مورد فعالیت های قرآنی نیروهای وظیفه در روزات دفاع جمهوری اسلامی ایران با اجرای طرح سراج برای این قشر از سربازان این وزارتخانه برگزار شد که در این طرح حفظ جزء 30 قرآن مد نظر قرار گرفت. برگزاری مجمع حافظان و قاریان قرآن کریم از دیگر فعالیت های قرآنی وزارت دفاع است  که این افراد در جلساتی دور هم نشسته و برای رفع چالش های قرآنی و اقدامات ابتکاری و نو با یکدیگر همفکری می کنند که نتیجه این جلسات کارشناسی شده و برای برنامه های سال بعد پیش بینی می شود.

 

در مورد مسابقات کارکنان، فرزندان و همسران وزارت دفاع نیز که قریب به 400 هزار نفر وارد مرحله مقدماتی شده و قریب به 2 هزار نفر به مراحل بعدی راه یافته و از میان این افراد نیز برگزیدگان به ستاد کل نیروهای مسلح معرفی می شوند.

 

در حوزه نماز و عترت نیز اقامه نماز جماعت در 300 نمازخانه، اقامه نماز ظهر و عصر و نماز صبح ویژه سربازان برگزار می شود. در موضوع عترت نیز برگزاری مراسم عزاداری و روضه خوانی در میان کارکنان و خانواده های وزارت دفاع، اجرای سخنرانی با موضوع عترت و اهل بیت (ع) و برگزاری مسابقات در این زمینه از دیگر فعالیت های وزارت دفاع است. 

 

تصحیح اقامه و قرائت نماز از دیگر برنامه هایی است که در روند آموزش های قرآنی وزارت دفاع جمهوری اسلامی ایران در طول سال برگزار می شود و اساتید در سال 2 مرتبه در پایان ترم آموزشی در مورد تصحیح قرائت نماز مخاطبان در رده های مختلف  را مورد تصحیح قرار می دهند.

 

تجهیز و زیباسازی نمازخانه ها از دیگر برنامه های وزارت دفاع است که در 300 نمازخانه این وزارتخانه سالی یک بار با ارزیابی نمازخانه ها و شناسایی نقاط قوت و ضعف نمازخانه ها در نهایت برای هر مسجد یا نمازخانه این وزارتخانه گواهینامه صادر می شود. این گواهینامه در سه درجه پیش بینی شده است که در محل ورود نمازخانه یا مسجد نصب می شود. این گواهینامه بر اساس 108 معیار در مورد برگزاری برنامه های فرهنگی، تربیتی و ایمنی نمازخانه ها و مساجد این وزارتخانه در نظر گرفته شده است. این گواهینامه با عنوان نظام آراستگی نمازخانه ها در اختیار این مراکز قرار می گیرد.

 

برگزاری کارگاه های آموزشی آشنایی با اسرار نماز در طول سال برای کارکنان و خانواده ها این وزراتخانه، مسابقاتی در طی سال در موضوع عترت با محوریت نهج البلاغه و صحیفه سجادیه برای طیف و گروه های سنی مختلف از دیگر برنامه های قرآنی این وزارتخانه است.

 

در وزارت دفاع با توجه به منویات رهبر انقلاب در تربیت جامعه 10 میلیونی حافظان قرآن نسبت به سال گذشته ، تربیت قریب به 1500 نفر در رشته حافظان قرآن را شاهد بودیم که از حافظ یک جزء تا 30 جزء بودند. همچنین در کل رشته های حفظ و قرائت قریب به 10 هزار نفر در رشته های گوناگون قرآنی تحت آموزش های وزارت دفاع قرار دارند.

 

با توجه به مسابقات مقدماتی که برگزار شد در حوزه فرزندان، همسران 131 نفر وارد مسابقات قرآنی نهایی ستاد کل نیروهای مسلح می شوند و در این مسابقات 29 نفر از حوزه خواهران شاغل، سربازان 20 نفر و برادران شاغل نیز 32 نفر حضور می یابند که در مجموع تعداد کل نفراتی که وارد مسابقات قرآنی ستاد کل نیروهای مسلح می شوند، 204 نفر است.

 

 

 

 

 

کد خبر 1126604

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha