۹۰ طرح را در ۳ ماه گذشته فعال کردیم/۲۵ ابراز برای بورس کالا طراحی شد

فاطمی امین با اشاره به اینکه در سه ماه گذشته ۹۰ طرح را فعال کردیم، گفت: از این تعداد ۳۰ طرح تا پایان امسال به انجام می‌رسد و ساختار کاملا متفاوتی را در سال آینده شاهد خواهیم بود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، سیدرضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت شب گذشته (دوشنبه 22 آذر) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با اشاره به اینکه در سه ماه گذشته ۹۰ طرح را فعال کردیم، گفت: از این تعداد ۳۰ طرح تا پایان امسال به انجام می‌رسد و ساختار کاملا متفاوتی را در سال آینده شاهد خواهیم بود.

 

وی با اشاره به اینکه تنظیم بازار به دو بخش تامین و توزیع تقسیم می شود، افزود: در حوزه تامین در پی تولید کالا و محصولات مورد نیاز کشور به اندازه کافی و با قیمت مناسب و در حوزه توزیع در پی توزیع این کالاها بدون گران فروشی هستیم. در بخش تامین، یکی از دغدغه های واحدهای تولیدی، مواد اولیه و قیمت آن و دغدغه دیگر, سرمایه در گردش و هزینه های مالی است.

 

فاطمی امین با اشاره به اینکه یکی از طرح های وزارت صمت، اصلاح ساختار بازار کالاهای پایه مانند سیمان، فولاد، مواد پتروشیمی و پنبه است, گفت: در حدود دو هفته گذشته، در بازار ارز, التهاباتی را داشتیم اما با این حال در بازار فولاد, ثبات وجود دارد و این نکته بسیار کلیدی است که در اقتصاد باید به ثبات برسیم.

 

وی اضافه کرد: با همکاری بورس کالا، 25 ابزار را طراحی کردیم که از این تعداد حدود 15 ابزار، عملیاتی شده و حدود چهار ابزار هم هفته آینده عملیاتی می شود. به کار گیری این ابزارها موجب شد بدون اینکه امضای طلایی داشته باشیم،​ از 30 گروه کالایی که سهمیه بندی بودند 20 گروه حذف شوند.

 

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه یکی از کارهای سامانه «بهین یاب» اعمال سهمیه بندی است و ابزاری برای سهمیه بندی بود و این سامانه نباید حذف شود، اضافه کرد: یکی از اقدامات ما،​ بستن قراردادهای بلند مدت است که از حدود سه هفته پیش آغاز شد؛ با این کار فشار تقاضای مازاد, برداشته می شود.

 

وی با بیان اینکه عرضه تلفیقی هم از دیگر ابزارها بود که منجر به ثبات قیمت در کالاها از جمله در فولاد شد، افزود: هر قدر وابستگی ها را کاهش دهیم، اقتصاد کشورمان با ثبات تر می شود.

 

فاطمی امین با بیان اینکه در حوزه توزیع، یکی از مهم ترین بحث ها، شفافیت جریان توزیع است، گفت: یعنی اینکه بدانیم کالا به چه میزان، تولید شد و چقدر موجودی انبار داریم و با چه قیمتی عرضه می شود؟ 10 طرح از 90 طرح در دست اجرا به نظام توزیع مربوط است که یکی از آنها تکمیل ”سامانه جامع تجارت» است: اکنون 27 گروه کالایی را در این سامانه در حال اجرایی کردن هستیم و 5 تا 6 گروه کالایی، کارش به پایان رسیده است.

 

وزیر صمت با تشریح برخی از کارکردهای «سامانه جامع تجارت» افزود: از هفته گذشته در تعامل با بانک مرکزی, فاکتورهای ارائه شده را به تراکنش های بانکی متصل می کنیم و با این کار از صدور فاکتورهای غیر واقعی جلوگیری می شود.

 

فاطمی امین اضافه کرد: یکی از طرح ها که زیرساخت آن آماده و ابلاغ شده است و از هفته آینده آغاز می شود این است که باید قیمت تمام شده تولید بر روی کالاها درج شود؛ با این کار، مصرف کننده متوجه می شود که چه میزان اضافه تر از قیمت تمام شده می پردازد. این ساز و کار شفافیت ها را افزایش می دهد.

کد خبر 1126713

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha