آوارگی مرزنشینان برای دوا و درمان/ قصه پُر درد نبود بیمارستان در زیرکوه

شهرستان ۴۲ هزار نفری و مرزی زیرکوه چندین سال است از که از نبود بیمارستان رنج می برد در این روزهای کرونایی دردش در حال تبدیل شدن به زخمی بدخیم و قصه ای پردرد است که نیاز به درمان و چاره مسئولان دارد.

خبرگزاری شبستان- خراسان جنوبی؛ بیمارستان واژه ای است که در اذهان افراد مختلف تصورات نسبتا مشابهی دارد و چرخه حیات آدمیان به آن وابسته است چرا که انسان ها در بیمارستان ها نوعا پا به عرصه حیات می گذارند و بعضاً در بیمارستان حیاتشان خاتمه پیدا می کند.

 

بیمارستان ها میتوانند به عنوان مهمترین نهاد اجتماعی که در بحرانی ترین شرایط، عزیزترین سرمایه انسان ها یعنی حیاتشان دستمایه چرخش آن هاست و بالاترین محصول هستی یعنی سلامتی را تولید کنند قلمداد شوند.

 

همزمان با شیوع ویروس کرونا بیش از هر زمان دیگری به اهمیت وجود بیمارستان ها در جامعه پی برده شد چرا که بسیاری از افراد توان ماندن در خانه را برای گذراندن دوران بیماری خود نداشتند و به بستری شدن در بیمارستان نیاز پیدا کردند و اینجا بود که نقش بیمارستان ها در کنترل و کاهش مرگ و میر افراد کرونایی پررنگ شد.

 

نبود بیمارستان سبب افزایش بار مسئولیت درمان در این شرایط کرونایی می شود و این موضوع سلامت مردم را به خطر میاندازد و چه خوب می شود که دیگر شهری در ایران وجود نداشته باشد که از نعمت داشتن بیمارستان محروم باشد.

 

*زیرکوه بیمارستان ندارد

شهرستان مرزی زیرکوه در شرقی ترین نقظه کشور یکی از آن شهرهایی است که در آن بیمارستان وجود ندارد و طی دو سال اخیر که ویروس کرونا جان مردم را هدف گرفته بود نیاز به تاسیس بیمارستان در این شهرستان بیش از هر زمان دیگری احساس شد.

 

شهرستان 42 هزار نفری زیرکوه تنها شهرستانی است در خراسان جنوبی که ساختمان مناسبی به عنوان بیمارستان در آن وجود ندارد و در حال حاضر در یک درمانگاه با سه نفر متخصص، خدمات پزشکی حداقلی به مردم این شهرستان ارائه می‌کنند.

 

طی سال های گذشته خبرهایی به گوش می رسید که قرار است عملیات اجرایی ساخت بیمارستان 64 تختخوابی در شهرستان زیرکوه آغاز شود. این موضوع چشم انتظار تعیین بودجه است و اکنون خبرهایی به گوش رسیده است که کلنگ آغاز این پروژه در بهمن ماه 1400 به زمین خواهد خورد.

 

مردم شهرستان زیرکوه چندین سال است که دغدغه حفظ سلامتی خود را دارند چرا که اگر به کرونا و یا هر بیماری دیگر مبتلا شوند باید به مرکز استان خراسان جنوبی و یا شهر قائن بروند و چه بسا افرادی که در این راه ها به مقصد نرسیدند.

 

آن طور که مردمان این نقطه مرزی می گویند، بیمارستان 32 تختخوابی زیرکوه فقط نامی روی تابلو و امکانات و تجهیزات آن در حد درمانگاه و دلیلش هم این است که در زلزله سال 76، تامین اجتماعی برای مداوای زلزله زدگان در زیرکوه مرکز درمانی را راه اندازی و تجهیز کرد و چند سال بعد این مرکز به نام بیمارستان 32 تختخوابی کوثر حاجی آباد در اختیار دانشگاه علوم پزشکی بیرجند به عنوان مستاجر قرار گرفت و با این که تابلوی بیمارستان 32 تختخوابی کوثر بر آن نصب شده است اما توسعه و تامین امکانات، تجهیزات و نیرو به واسطه استیجاری بودن امکان پذیر نیست و به همین واسطه امکاناتش در حد یک درمانگاه است.

 

*نقش به سزای احداث بیمارستان در توسعه و پیشرفت زیرکوه

«علی آقا» یکی از مردم شهرستان زیرکوه در گفتگو با خبرنگار شبستان گفت: 32 سال دارم و از زمانی که یادم می آید برای اندک مسئله ای و برای حفظ سلامتی خودم به بیمارستان های شهرهای دیگر می رفتم چرا که زیرکوه فاقد بیمارستان است.

 

وی بیان کرد: پدرم چند ماه قبل به ویروس کرونا مبتلا شد چون در زیرکوه متخصص و بیمارستان درست و حسابی وجود ندارد مجبور شدیم تا پدرم را به بیرجند منتقل دهیم و در آن جا مکانی برای استراحت و اقامت نداشتیم و در کنار خیابان های این شهر تا زمان بهبودی پدرم اسکان داشتیم.

 

علی آقا با بیان اینکه ساخت بیمارستان یکی از مهم ترین اولویت ها برای پیشرفت هر منطقه محسوب می شود، افزود: شهرستان زیرکوه هم برای پیشرفت و توسعه نیاز به احداث یک بیمارستان دارد تا سرمایه گذاران بدانند که در صورت بیمار شدن در این شهر یک بیمارستان مجهز وجود دارد.

 

وی گفت: در زیرکوه یک مکانی به عنوان بیمارستان ۳۲ تختخوابی کوثر وجود دارد که ظرفیت و امکانات آن جوابگوی ۴۲ هزار نفر نیست؛ مردم این منطقه از مسئولان انتظار دارند تا نسبت به ساخت بیمارستان ۶۴ تختخوابی اقدام کنند.

 

 

*نقش نبود بیمارستان در افزایش مهاجرت جمعیت در زیرکوه

«زهرا –م» یکی از مادرانی است که فرزندش را به دلیل نبود بیمارستان و متخصص در زیرکوه از دست داده است در گفتگو با خبرنگار شبستان گفت: پسرم چند سال قبل دچار یک بیماری نه چندان جدی شد اما به دلیل نبود بیمارستان و متخصص در زیرکوه جان خود را از دست داد.

 

وی در ادامه بیان کرد: برای درمانش تصمیم گرفتیم تا به مشهد برویم چرا در آن جا هر نوع امکانات و تجهیزات پزشکی وجود دارد اما متاسفانه برای درمانش دیر اقدام کردیم چرا که دکترهای عمومی در زیرکوه می گفتند بیماری جدی ندارد و پسرم در میان راه زیرکوه مشهد از دنیا رفت.

 

زهرا با بیان اینکه نبود بیمارستان در زیرکوه یکی از علت های مهاجرت مردم این منطقه مرزی به شهرهای بزرگ است، ادامه داد: بسیاری از اقواممان به دلیل نبود بیمارستان در زیرکوه به مشهد و بیرجند مهاجرت کرده اند و این موضوع باعث خالی شدن این منطقه از جمعیت می شود.

 

وی در ادامه گفت: یک زمین برای بیمارستان در زیرکوه در نظر گرفته شده است اما هنوز کلنگ آن به زمین نخورده است و از مسئولان تقاضا داریم تا برای حفظ سلامت مردم این منطقه هر چه سریع تر نسبت به احداث بیمارستان اقدام کنند؛ این انصاف نیست که مردم مرزنشین از نعمت بیمارستان محروم باشند.

 

*صدور مجوز احداث بیمارستان ۶۴ تختخوابی زیرکوه

«سیدمحمد موسوی میرزایی» سرپرست دانشگاه علوم پزشکی بیرجند (۲ دی) در بازدید از بیمارسان کوثر شهر حاجی آباد اظهار داشت: شرایط بیمارستان زیرکوه در شأن مردم نیست، به عنوان یک مسئول خجالت می کشیم که نتوانستیم حداقل ها را برای مردم مهیا کنیم.



وی با بیان اينكه مجوز بیمارستان ۶۴ تختخوابی شهرستان زیرکوه صادر شده است، افزود: اما فرآیند ساخت بیمارستان یک فرآیند زمان‌بر است و مسیر خاص خود را باید طی کند اما تلاش خواهیم کرد تا بیمارستان ۶۴ تختخوابی شهرستان زیرکوه هرچه سریع تر ساخته شود.


موسوی میرزایی با اشاره به اینکه سازه ای با زیربنای حدود ۷۰۰ متر در بیمارستان فعلی حاجی آباد در حال ساخت است، ادامه داد: این بیمارستان نیاز به نقل و انتقالات قانونی دارد که تلاش خواهیم کرد تا این نقل و انتقالات سریع تر به سرانجام برسد که بتوانیم حداقل به عنوان یک مسکن کوتاه مدت این فضای ۷۰۰ متر را به بیمارستان زیرکوه اضافه کنیم.
 

*آغاز احداث بیمارستان ۶۴ تختخوابی زیرکوه تا پایان سال جاری
«سلمان اسحاقی» نماینده مردم قاین و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی هم در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان گفت: در ابتدای شهرستان شدن زیرکوه کسی به دنبال تامین بیمارستان نبود اما سال گذشته با پیگیری های مستمر توانستیم ردیف اعتباری با مبلغ ۱۴ میلیارد تومان برای احداث این بیمارستان دریافت کنیم.

 

وی در ادامه بیان کرد: مقرر شده است که فاز یک احداث بیمارستان ۶۴ تختخوابی زیرکوه تا پایان سال جاری آغاز خواهد شد و زمین آن تایید شده است.

 

اسحاقی با اشاره به اینکه ساختمان بیمارستان موقت کوثر یک ساختمان اداری است، افزود: به این ساختمان جهت ارائه خدمات بهتر به مردم این شهرستان یک اکسیژن ساز ۶۰۰ متری مجهز کردیم و با کمک خیرین دو مجموعه بهداشتی درمانی نیز در این شهرستان تاسیس شده است تا مردم از تجهیزات درمانی بتوانند استفاده کنند.

 

نماینده مردم قاین و زیرکوه در مجلس با بیان اینکه بحث احداث بیمارستان ۶۴ تختخوابی زیرکوه معطل تامین اعتبار نیست، ادامه داد: اعتبارات و منابع این بیمارستان مشخص شده است و بعد از کلنگ زنی طی ۱۸ ماه فاز یک آن تکمیل خواهد شد و به مردم تحویل می دهیم.

 

وی ادامه داد: این بیمارستان ظرفیت رسیدن به ۹۰ تختخواب با توجه به‌ زیرساخت های آن دارد دارد و هدف اول این است که این بیمارستان احداث شود.

 

اسحاقی با تاکید بر اینکه شهرستان زیرکوه ظرفیت توریست درمانی را دارد، گفت: وزیر بهداشت نیز بر این موضوع تاکید دارند چرا که شهرهای بزرگ کشور افغانستان از جمله ولایت، هرات و کلاته نظر در کمترین فاصله با شهرستان زیرکوه قرار دارند.

 

نماینده مردم قاین و زیرکوه در مجلس در ادامه بیان کرد: این موضوع را دنبال خواهیم کرد تا شهرستان زیرکوه به عنوان پایلوت توریست درمانی مدنظر قرار گیرد تا بتوانیم در آینده از این ظرفیت استفاده کنیم.

 

وی به مشکل کمبود متخصصان پزشکی در زیرکوه اشاره کرد و گفت: این مشکل مربوط به کل کشور است چرا که به دلیل عدم توجه به این موضوع در گذشته ما امروز شاهد سوءمدیریت ها در گذشته هستیم و امسال ۶۰ درصد از صندلی های تخصصی در دانشگاه ها خالی مانده است.

 

اسحاقی ادامه داد: از حداقل داشتن متخصص در زیرکوه برخوردار هستیم و این موضوع کفاف نمی کند و مردم زیرکوه از این موضوع ناراضی هستند که به دلیل تدابیر غلط در گذشته امروز نیروی متخصص کافی در این شهرستان وجود نداشته باشد.

 

 

 

 

کد خبر 1126782

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha