پرداخت مستقیم پول به کودکان کار آنها را در معرض آسیب‌ قرار می دهد

کشفی نژاد گفت: مردم فارس باید کمک ‌های خود را به موسسات نگهداری کودکان کار پرداخت کنند و بدانند پرداخت مستقیم پول به کودکان کار و خیابان مساوی با تشویق کودک برای حضور بر سر چهارراه و قرار گرفتن در معرض آسیب‌ های جدی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از شیراز، «سید محمدصادق کشفی نژاد»، امروز (سه شنبه 23 آذر) در کار گروه ساماندهی کودکان کار و خیابان که در اداره کل بهزیستی فارس برگزار شد، گفت: تا نیمه آذر امسال، ۴۰۶ کودک کار و خیابان وارد مراکز بهزیستی شده اند.

مدیرکل بهزیستی فارس افزود: علت حضور کودکان در خیابان ها و چهارراه ها فقط فقر مالی نیست و علت های مختلفی عامل ایجاد این معضل اجتماعی است.

وی اضافه کرد: از مهمترین دغدغه بهزیستی فارس، تحصیل، آموزش، سلامت روانی و اجتماعی و حفظ هویت کودکان کار است و این کودکان پس از ارجاع به بهزیستی طی 2 مرحله خدمات مددکاری دریافت می کنند.

کشفی نژاد اعلام کرد: به این کودکان در مراکز شبه خانواده بهزیستی خدمات روانشناسی و آموزش مهارت های زندگی و سلامت روانی ارائه می شود و از خدمات حرفه ‌آموزی و اشتغال‌ زایی، پرستاری، پزشکی و توزیع بسته های معیشتی به خانواده ها نیز بهره مند می شوند.

وی بهزیستی را متولی امر کودکان کار و خیابان دانست و بیان کرد: اما سایر دستگاه‌ها نیز در این امر دخیل و درگیر هستند و هدف ما از تشکیل کارگروه ساماندهی کودکان کار و خیابان، تعیین وظایف دستگاه‌های درگیر در ساماندهی و خدمات رسانی به این کودکان است.

مدیرکل بهزیستی فارس ادامه داد: ایجاد فرهنگ سازی در این حوزه نیز حائز اهمیت است و عواطف و نوع دوستی مردم با کمک به مراکز نگهداری این کودکان اغنا می شود و از کمک مستقیم به این کودکان جلوگیری می شود زیرا این کودکان با دریافت وجه نقدی از مردم به کسب درآمد بدون حساب و کتاب عادت می کنند و متعاقبا غرق در آسیب ‌های اجتماعی خواهند شد.

وی تاکید کرد: مردم فارس باید کمک ‌های خود را به موسسات نگهداری کودکان کار پرداخت کنند و بدانند پرداخت مستقیم پول به کودکان کار و خیابان مساوی با تشویق کودک برای حضور بر سر چهارراه و قرار گرفتن در معرض باندهای بزهکاری، بیماری‌های مختلف و آسیب‌ های جدی است.

کشفی نژاد افزود: مددکاران و تیم های سیار بهزیستی فارس با حضور در خیابان، این کودکان را ترغیب به حضور در مرکز و دریافت خدمات و آموزش می کنند و شماری از این کودکان نیز توسط شهرداری و نیروی انتظامی شناسایی شده و به مراکز بهزیستی تحویل داده می ‌شوند.

وی جمع ‌آوری کودکان کار از خیابان را کافی ندانست و گفت: همکاری تمام دستگاه‌ های درگیر و مردم برای ساماندهی این کودکان باید جلب شود.

وی تاکید کرد: برای سازمان بهزیستی، کودک ایرانی و اتباع بیگانه تفاوتی ندارد اما در ارائه خدمات به خصوص خدمات درمانی به کودکان اتباع غیر مجاز به دلیل نداشتن کد ملی مشکلات ویژه‌ ای وجود دارد و متاسفانه بسیاری از کودکان کار و خیابان نیز اتباع غیر مجاز هستند.

کد خبر 1126890

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha