از سریال دنباله‌دار تعطیلی مساجد در فرانسه تا  ردپای نفاق بر ویرانه‌های مساجد در هند

دور جدید حمله به آزادی‌های مذهبی در فرانسه با تعطیلی ۲۰ مسجد دیگر، مرمت مسجد ۴۵۰ ساله «قطب شاهی» و ردپای نفاق بر ویرانه‌های مساجد در هند؛ از بابری تا جامع ازجمله اخبار مساجد جهان در هفته‌ای که گذشت، است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، آنچه در ادامه می آید مروری است بر اخبار مساجد جهان در هفته ای که گذشت.

 

اقامه نماز جمعه فلسطینی ها در سایه تدابیر امنیتی صهیونیست ها در مسجدالاقصی

 

 

 

به نقل از «الدستور»، اداره اوقاف اسلامی قدس گزارش داد: حدود 50 هزار نمازگزار فلسطینی نماز جمعه را در مسجدالاقصی اقامه کردند.

 

شهرک قدیمی قدس شاهد حضور گسترده نظامیان صهیونیستی بود و تعدادی از مردم را تفتیش کرده و کارت های شناسایی آنان را با دقت بررسی کردند.

 

یک منبع فلسطینی اهل قدس گفت: پلیس رژیم صهیونیستی بر اهالی فلسطینی که برای اقامه نماز به مسجدالاقصی رفته بودند، محدودیت هایی ایجاد کرده و در منطقه باب العامود موانع آهنی گذاشته بودند.

 

اداره اوقاف اسلامی قدس گفت: نظامیان صهیونیستی از ورود نمازگزاران کرانه باختری به مسجدالاقصی جلوگیری کردند.

 

کشته شدن ۱۶ نمازگزار در حمله مسلحانه به مسجدی در نیجریه

 

 

 

به نقل از «روسیا الیوم»، یک مسئول محلی گزارش داد: افراد مسلح ناشناس به مسجدی در روستای شمال نیجریه حمله کرده و 16 نمازگزار را کشتند.

 

حسن عیسی مازاکوکا، رئیس دولت محلی گفت: حمله به مسجد در روستای باری واقع در منطقه ماشگو بعد از پنج شنبه به وقوع پیوست و بر اثر این حمله 16 نمازگزار کشته شدند.

 

وی افزود: ده ها فرد مسلح سوار بر موتور به نمازگزاران حمله کردند که منجر به کشته شدن نمازگزاران شد.

 

وی تاکید کرد: در این حمله افراد ناشناس تعدادی را ربودند که آماری از آنان در دست نیست.

 

پلیس نیجریه تنها اعلام کرده است که 9 نفر از ساکنان این روستا کشته شده اند. این حمله، یکی از خشونت بار ترین حملات در شمال غرب و مرکز نیجریه است.

 

هفته گذشته نیز 23 مسافر در مناطق مختلف اقلیم شمالی در غرب آفریقا کشته شدند.

 

۵۱ هزار مسجد میزبان نمازگزاران در سراسر مراکش هستند / ساخت ۱۷۱ مسجد جدید در سال ۲۰۲۱

 

 

 

 

به نقل از «moroccoworldnews»، دولت مراکش اعلام کرده است که 172 مسجد جدید در سال 2021 در این کشور  ساخته شده است.

بر اساس این گزارش  از مجموع تعداد  کل مساجد،157 مسجد به طور خصوصی و 15 مسجد توسط دولت مراکش با بودجه اختصاص یافته در این زمینه که 12.9 میلیون دلار است ،تامین مالی شده است.

احمد توفیق، وزیر اوقاف و امور اسلامی، هفته گذشته در اتاق شوراها این خبر را اعلام کرد و جزئیات بیشتری در مورد لایحه مالی سال 2022 در این بخش ارائه کرد.

وی در این باره گفت: مراکش حدود 51 هزار مسجد در شهرهای مختلف خود دارد و بودجه 853 میلیون دلاری را برای مدیریت و نگهداری مساجد و همچنین ساخت مساجد جدید اختصاص داده است.

وزیر اوقاف تاکید کرد که از طریق ساختن مساجد بیشتر، دولت قصد دارد مکان ها عبادی که دارای شرایط بد چه در مناطق شهری و چه در مناطق روستایی هستند را از بین ببرد.

مساجد مراکش در 16 مارس 2020 به عنوان بخشی از محدودیت‌های سختگیرانه این کشور برای پایان دادن به گسترش همه‌گیری بسته شدند. با این حال، در ژوئیه همان سال پس از کاهش موارد ابتلا به کرونا اقدامات تسهیل کننده برای باز کردن درهای مساجد انجام شد.

در سال 2020 این وزارتخانه درخواست بودجه مالی اضافی برای دوره 2020-2022 را ارائه کرد.

این وزارتخانه گفت که برای برآوردن نیازهای نوسازی به 104 میلیون دلار نیاز دارد.

در آن زمان، احمد توفیق گفت که اگر دولت از برآورده کردن خواسته‌های او امتناع کند، وزارتخانه موظف است بیشتر پروژه‌های جدید مساجد، مجتمع‌های اداری و فرهنگی و همچنین مدارس سنتی قرآنی را متوقف کند.

در سراسر جهان، تقریباً 3.6 میلیون مسجد وجود دارد که در هر مسجد تقریباً 500 نمازگزار حضور پیدا می کنند.

بر اساس گزارش مرکز تحقیقاتی پیو، تعداد مسلمانان در سراسر جهان تا سال 2050 به 2.76 میلیارد یا 29.7 درصد از جمعیت جهان خواهد رسید.

 

ردپای نفاق بر ویرانه های مساجد در هند؛ از بابری تا جامع

 

 

 

مسجد جامع هند یا مسجد اصلی پایتخت هند، دهلی نو، به دلیل فرسودگی گنبدها و سایر سازه‌های آن در انتظار تعمیر است اما دولت هیچ گونه توجهی به این مسئله نمی کند.

محمد انصار الحق، یکی از اعضای کمیته مدیریت مسجد در گفتگو با خبرگزاری آناتولی گفت که دولت به وضعیت نامناسب مسجد تاریخی که توسط شاه جهان در قرن هفدهم ساخته شده و به عنوان مسجد تاریخی ساخته شده و نماد حکومت مسلمانان در هند است، توجهی نمی کند.

در اوایل امسال، مسجد جامع طی دو طوفان شدید عرض یک هفته آسیب دید ؛ به مناره جنوبی آن آسیب رسید و یک بلوک بزرگ از ماسه سنگ قرمز مسجد از بین رفت.

چندی پیش فعالان میراث فرهنگی پس از یافتن تکه های سیمان در گنبد شمالی مسجد زنگ خطر را به صدا درآوردند.

متولیان مسجد جامع گفتند که به دلیل عدم حمایت های دولتی مجبور به استفاده از سیمان برای جلوگیری از نفوذ باران شدید به داخل مسجد شدند.

انصار الحق گفت: تقریباً تمام محوطه مسجد نیاز به مرمت دارد و گنبدهای مسجد نیز حتما باید مورد مرمت قرار بگیرند.

روحانی اعظم، معروف به امام شاهی مسجد، سید احمد بخاریاز نارندرا مودی، نخست وزیر هند درخواست مداخله کرده و خواستار تعمیر مسجد به ویژه مناره های نمادین آن شده است.

بخاری در نامه‌ای به نخست‌وزیر گفته است که بر اثر ریزش این سنگ‌ها، تکیه‌گاه سایر سنگ‌های اطراف آن ضعیف شده و برای جلوگیری از بروز حادثه‌ی سنگین، تعمیرات فوری ضروری است.

مجلس مسلمانان سراسر هند (AIMMM) ، یک گروه حمایتی که متشکل از سازمان‌های مختلف اسلامی است  نیز از نخست‌وزیر خواسته است تا به مقامات دستور دهد تا در مسجد حاضر شوند زیرا این مسجد نه تنها یک میراث ملی است، بلکه یک مکان عبادت تحسین‌شده بین‌المللی است و اغلب توسط مقامات خارجی مورد بازدید قرار می گیرد.

نوید حمید، رئیس AIMMM گفت مناره‌ها، گنبدها، بخش‌هایی از سقف در حال از هم پاشیدن هستند و سرعت آب باران در گنبدها باعث تسریع آسیب به سازه می‌شود.

وی از ترس اینکه تاخیر بیشتر باعث تشدید خسارت شود، گفت: این بنای باشکوه نیاز به نوسازی فوری دارد.

حمید افزود: از آنجایی که روزانه تعداد زیادی از مردم از جمله گردشگران خارجی از مسجد بازدید می کنند، خطر سقوط هر قطعه بر روی مردم و تلفات جانی در کمین آن وجود دارد.

چندی پیش گزارشی منتشر شد مبنی بر اینکه مسجدی با قدمت چندین قرن در «شایکپت» واقع در حیدرآباد هند که زمانی محل پذیرایی از صدها نمازگزار بود در هر زمان از روز بود اکنون به خاطر بی توجهی مقامات به یک ویرانه تبدیل شده است.

 اگرچه مقامات حیدرآباد مدعی هستند که این اتفاق به دلیل کمبود بودجه افتاده است اما سهل انگاری و بی توجهی دلیل اصلی تخریب این مسجد بوده است.

 فارغ از ناخوشایند بودن آشکار ویرانه ها، این ساختمان  اکنون شبیه خانه ای خالی از سکنه است ؛ منطقه ای باغ مانند پر از علف های هرز و درختان خشکیده، تار عنکبوت ، ستون های شکسته و آسیب دیده ، دیوارهای خراب شده و دروازه ای زنگ زده .

 «یوما رانی » که کنار این مسجد زندگی می کند در این باره گفت: آخرین ساختارهای باقی مانده از این مسجد در ماه اکتبر  تخریب شد و هیچ مقام رسمی حتی بعد از بارندگی های سیل آسا از این ساختمان بازدید نکرده است.

 این سازه که در زمان ابراهیم قلی قطب شاه (1550-1580) ، چهارمین فرمانروای سلسله «گلکوندا» ساخته شده است سبک معماری قطب شاهی را داراست است.

 سبک ساخت مسجد نشان می دهد که ساختمان آن بیش از 400 سال پیش ساخته شده است.

 این در حالی است که حیدرآباد دارای نمونه های باشکوهی از معماری ، فرهنگ و معنویت است اما سهل انگاری شدید مقامات مسئول تبدیل به سمی کشنده برای این شهر شده است.

به این ترتیب بسیاری از مساجد در هند یا به دلیل بی توجهی مسئولان و یا به طور عمدی از سوی هندوها تخریب شده اند و از نمونه های اصلی آن می توان به مسجد بابری اشاره کرد.

اگرچه ممکن است تخریب مسجد بابری یکی از تعیین کننده ترین لحظات در تاریخ هند معاصر باشد  اما آنچه شاید کمتر به آن توجه می شود این است که تنها مسجد تخربب شده در هند مسجد بابری نیست و این اتفاق برای هزاران مسجد دیگر نیز افتاده است.

گزارش منتشر شده در « Outlook India» نشان می دهد که در ماه های پس از چندپارگی هند حدود 50 هزار مسجد در سراسر پنجاب فعلی ، هاریانا و هیماچال پرادش تخریب شده ، سوزانده شده یا به معابد یا حتی منازل مسکونی تبدیل شدند.

اگرچه ممکن است در دوره چندپارگی هند تخریب مساجد در سطح وسیعی مشاهده شده باشد ، اما مساجدی مانند « Aapo Aap» در منطقه «پاتیالا» در پنجاب ، مسجد «جهارسا» در منطقه «گورگان» در «هاریانا» ، مسجد «ملک آسین» واقع در «احمدآباد» در «گجرات» ، مسجد «خواجه» در «ویجایوادا» واقع در «آندرا پرادش» و مسجد «Ek Khana  » در حیدرآباد واقع در «تلانگانا» تنها از برجسته ترین نمونه هایی هستند که در دوران پس از بابری تخریب شده اند.

 

مرمت مسجد ۴۵۰ ساله «قطب شاهی» در دستور کار قرار گرفت

 

 

 

به نقل از « thehansindia»، مسجد قطب شاهی 450 ساله واقع در «لنگرحوض» که به شدت نیاز به تعمیر داشت، آماده بازسازی است.

گفته می شود که این مسجد یکی از قدیمی ترین مکان های عبادی شهر است که در نزدیکی گلکندا قرار دارد.

پس از چندین دهه غفلت، حالا اداره رفاه اقلیت ها تصمیم به بازسازی مسجد گرفته و هیئت وقف دولتی را موظف به انجام این کارها کرده است.

به گفته «کوثر محی الدین»، رئیس این اداره پس از دو سال تلاش بودجه برای بازسازی مسجد آماده شده و کار بازسازی به زودی آغاز خواهد شد. 

وی در این باره گفت: این اداره به هیئت وقف دستور داده است که فورا 40 میلیون روپیه برای مرمت مسجد و درگاه حضرت سید شاه سلطان بابا واقع در لنگرحوض اختصاص دهد.

محی الدین افزود: این مسجد به دلیل فرسوده بودن نیاز فوری به تعمیر و مرمت دارد.

احمد ندیم، وزیر رفاه اقلیت دستوراتی را برای آزادسازی فوری بودجه برای هر دو ساختار صادر کرده است.

این مسجد که در مسیر جاده گلکندا قرار دارد به سبک معماری سنتی قطب شاهی با برجک‌های کوچک، گچ‌کاری‌های سنگین و پرده‌های مشبک ساخته شده است.

اگرچه بخش عمده مسجد جای خود را به توسعه های بتنی مدرن داده اما قسمت اصلی هنوز دست نخورده باقی مانده است.

این مسجد 450 ساله که ممکن است در گذشته صدها نفر از نمازگزاران را در خود جای داده باشد  تقریبا به طور کامل ویران شده  و علی رغم اینکه یک مکان حفاظت شده طبق قانون بناهای تاریخی و باستانی آندرا پرادش است مدت ها مورد بی توجهی قرار گرفت.

ساختمان مسجد قطب شاهی که با دو مناره مرتفع شناخته شده است و در میان منازل مسکونی قرار دارد ،اکنون ویران شده است  و گیاهان از شکاف های مختلف آن بیرون می ریزند.

 ورود به مسجد از طریق یک دروازه آهنی زنگ زده میسر است  که باز هم نشان دهنده وضعیت بدی است که مسجد در آن قرار دارد.

 اگرچه مردم محلی در این منطقه نمی توانند سال دقیق ساخت آن را مشخص کنند ، اما بسیاری اظهار داشتند که به دلیل بارندگی شدید در سال گذشته ، وضعیت آن بدتر شده است.

 این در حالی است که از قضا روی تابلوی راهنمای بخش باستان شناسی نوشته شده است: این ساختمان در یک وضعیت کاملا مناسب حفظ شده و جای توجه بیشتری دارد.

 

محکومیت حمله خونین به مسجدی در نیجریه

 

 

 

به نقل از «خلیج آنلاین»، وزارت امور خارجه کویت با صدور بیانیه ای حمله خونین به مسجدی در نیجریه را محکوم کرد.

 

در این بیانیه آمده است: دولت کویت هدف قرار دادن یک مسجد و اتوبوس در نیجریه را که منجر به کشته شدن و زخمی شدن ده ها نفر شد، محکوم می کند.

 

در ادامه این بیانیه آمده است: موضع دولت کویت ثابت است و با هر گونه خشونت مخالف است و ما به مردم نیجریه و خانواده های قربانیان ابراز همدردی می کنیم و برای مجروحان حادثه طلب شفا می کنیم.

 

عیسی مزکوکا، یک مسئول دولتی نیجریه گفت: بر اثر حمله افراد مسلح موتور یوار به یکی از مساجد روستای باری در شمال نیجریه، 16 نمازگزار کشته شدند و تعداد ربوده شدند.

 

این مسئول نیجریه افزود: حمله چند ساعت به طول انجامید و ده ها فرد مسلح سوار بر موتور به سوی نمازگزاران آتش گشودند.

 

در ایالت سوکوتو نیز بر اثر حمله افراد مسلح به یک اتوبوس، 23 نفر کشته شدند.

 

هنوز انگیزه این افراد مشخص نشده است. از سال 2020 میلادی گروه های جنایتکار به مدارس حمله کرده اند و بیش از یک هزار و 400 دانش آموز دختر و پسر را ربوده اند.

 

اعلام اسامی برندگان هفتمین مسابقه ملی حفظ و تلاوت قرآن کریم در مسجد کوفه

 

 

 

 

به نقل از «موقع مسجدالکوفه»، کمیته ترتیب دهنده هفتمین مسابقه ملی حفظ و تلاوت قرآن کریم دانشجویان دانشگاه ها در مسجد کوفه اسامی برندگان این مسابقه را اعلام کرد.

 

این مسابقه در سالروز ولادت حضرت زینب(س) به کار خود پایان داد و مراسمی به همین مناسبت در سالن مصلای مسلم بن عقیل(ع) برگزار شد.

 

حافظ محمد اکرم نعیس از دانشگاه واسط، نفر اول حفظ قرآن کریم، حافظ حسن عبدالرضا عبدالله از دانشگاه بصره  نفر دوم حفظ و محمد طالب محسن، از دانشجویان دانشگاه اسلامی نفر سوم شد.

 

در بخش تلاوت، قاریان حسن علاء صاحب از دانشگاه بابل نفر اول، مومن ریاض حسن از دانشگاه کربلا نفر دوم و محمد شاوی مهبش از دانشگاه میسان نفر سوم قرائت شد.

 

شیخ هادی زنجیل، رئیس امور دینی تولیت مسجد کوفه در مراسم اختتامیه هفتمین مسابقه ملی حفظ و تلاوت قرآن کریم بر تمسک به قرآن تاکید کرد و گفت: خیر مردم در تمسک به قرآن است.

 

وی افزود: از سال 2014 میلادی این مسابقه هر ساله در شهر کوفه، پایتخت امام علی(ع) بر گزار می شود و ما در مسجد کوفه مفتخریم که این مسابقه را برگزار کنیم.

 

دولت فرانسه، ۲۱ مسجد را در این کشور تعطیل کرد

 

 

 

به نقل از «اسپوتینک عربی»، «جرالد دارمانان» وزیر کشور فرانسه اعلام کرد که در دوره اخیر 21 مسجد در این کشور بسته شده است.

 

وی در گفت و گو با یک شبکه تلویزیونی مدعی شد که مقامات فرانسوی در جریان بازرسی از 99 مسجدی که اخیرا انجام شده در داخل 21 مسجد نشانه‌ های افراط گرایی مشاهده کرده اند.

 

این مقام فرانسوی گفت: در روزهای آینده، 6 مسجد دیگر بسته خواهند شد و این اقدام بر اساس قانون مبارزه با افراطی گری انجام می ‌شود.

 

دارمانان به این اقدام خود افتخار کرد و گفت: اولین بار در تاریخ این کشور شاهد تعطیلی مساجد به این تعداد بوده ایم!

 

تصمیم برای تعطیلی مساجد به بهانه هایی نظیر مقابله با افراطی گری و تحریک برای خشونت و تروریسم انجام می‌ شود.

 

فرانسه اخیرا تعدادی از جمعیت های اسلامی را منحل کردند و پارلمان فرانسه لایحه مبارزه با «افراط ‌گرایی اسلام‌ گرایان» را ارائه کرد که این قانون آزادی‌ های مذهبی را نقض کردند.

 

حمله به مسجدی در شرق آلمان

 

 

 

به نقل از «القدس العربی»، مسجدی در شهر «لایبتسیگ» شرق آلمان هدف حمله نژادپرستانه قرار گرفت.

 

سخنگوی پلیس گفت: افراد ناشناس در این حمله شیشه های مسجد را شکستند.

 

بر اساس نتایج اولیه، این مسجد در منطقه فولکمارسدروف واقع شده است و حدود 100 نفر در حالی که نقاب به چهر زده بودند و به نظر می رسد به گروه های چپ گرا وابسته هستند در این مکان تجمع کرده بودند ، دست به این اقدام زده اند.

 

گروهی از این افراد افراطی نیز سطل های زباله نزدیک این مکان را آتش زده اند.

 

پلیس شرق آلمان در همین راستا، پنج نفر را بازداشت کرده است و اطلاعت بیشتری در دست نیست.

 

بازداشت ۱۱ فرد در ارتباط با حمله به مسجدی در آلمان

 

 

 

به نقل از «دیلی صباح»، مقامات آلمانی 11 فرد متهم به حمله به مسجد «سلطان ایوب» وابسته به اتحادیه اسلامی ترکی در شهرلایپزیک را بازداشت کردند.

 

خبرنگار اناتولی گفت: بعد از ظهر دوشنبه بعد از تظاهرات گروهی از چپ گرایان افراطی متشکل از 100 تا 150 نفر این حمله به مسجد رخ داده است.

 

این مسجد با مواد آتش زا مورد حمله قرار گرفته و چهار شیشه آن شکسته شده است و خسارت هایی به ساختمان وارد آمده است.

 

عمر مومجو، رئیس انجمن این مسجد نیز ضمن ابراز تاسف از وقوع چنین حادثه‌ای که موجب ایجاد خسارات مادی در بنای مسجد شده است، گفت: هر سال شاهد وقوع حوادث مشابه هستیم.

 

مسئولان مسجد نیز بازداشت 11 فرد متهم از سوی مقامات آلمانی را تایید کردند.

 

مسجد «لیورپول»، برنده جایزه «بهترین خدمات اطلاع رسانی» در انگلیس

 

 

 

 

به نقل از « liverpoolecho»،مسجد «الرحمه» لیورپول واقع در «توکستث» به خاطر کمک هایی که به جامعه و افراد آن انجام شده است برنده جایزه شد.

این مسجد برنده جایزه «بهترین خدمات اطلاع رسانی» در جایزه بیکن مساجد بریتانیا شده است.

سخنگوی مسجد لیورپول به ECHO گفت: دریافت چنین جایزه معتبری برای مسجد الرحمه برای جامعه مسلمانان لیورپول و مردم لیورپول باعث افتخار است.

جوایز مسجد بیکن برای برجسته کردن نقش مساجد و مراکز اسلامی در جوامع محلی در کمک به بافت اجتماعی بریتانیا ایجاد شد.

این ابتکار مؤسسات را تشویق می کند تا به طرق مختلف از جمله مشارکت جوانان، عملکرد مدیریت، نگهداری از مسجد برای تعالی تلاش کنند.

راهنمایی در مورد مسائل اسلامی، کلاس های کودکان، رویدادهای ورزشی، گروه های مادر و کودک نوپا، مجموعه های مالی برای کمک ها و خیریه های امدادی بریتانیا و موارد دیگر تنها بخشی از فعالیت های این مساجد است.

آنها همچنین کارهای مهمی را برای تبدیل شدن به کلینیک واکسیناسیون در طول همه گیری انجام دادند و درهای خود را به روی همه جوامع باز کردند.

 

مسلمانان «اسکان‌ثورپ» انگلیس برای اولین بار صاحب مسجد شدند

 

 

 

به نقل از «grimsbytelegraph»،پس از بیش از دو دهه، مسلمانان در «اسکان‌ثورپ» که شهری در منطقه «شفیلد» کشور انگلستان است صاحب اولین مسجد خود می شوند.

مسجد واقع در جاده « Cliff Closes » اکنون تکمیل شده و آماده خدمت رسانی به جامعه «اسکان‌ثورپ» است.

این مکان هم به عنوان یک مکان عبادت برای جامعه مسلمانان و هم به عنوان یک نقطه کانونی برای همه مردم در اسکانتورپ که مایل به استفاده از آن هستند، عمل خواهد کرد.

مسجد «اسکان‌ثورپ» که دارای معماری خیره کننده ای نیز هست در ماه اکتبر تکمیل شد.

این ملک اولین بار توسط اعضای جامعه مسلمانان احمدیه «اسکان‌ثورپ» در سال 2002 زمانی که به عنوان یک خانه ییلاقی بود، خریداری شد.

دکتر «عدنان مظفر» ، دبیر امور خارجی انجمن مسلمانان احمدیه در «اسکان‌ثورپ» احساس می کند گفت که ساخت مسجد در  «اسکان‌ثورپ» مدت هاست به تاخیر افتاده است.

وی افزود: مکانی که تا کنون برای نماز استفاده می‌کردیم خیلی کوچک بود و بنابراین نمی‌توانستیم از همه نمازگزاران در آن پذیرایی کنیم.

«عدنان مظفر» گفت: ما می خواهیم با ترویج تفاهم مذهبی و با هم بودن،پل های ارتباطی بسازیم و همچنین دوستان جدیدی پیدا کنیم.

 

دور جدید حمله به آزادی های مذهبی در فرانسه / ۲۰ مسجد دیگر تعطیل شدند

 

 

 

«جرالد دارمانین»، وزیر کشور فرانسه با حضور در تلویزیون فرانسه  از بسته شدن 21 مسجد که به ادعای او نشانه هایی از افراط گرایی در آنها دیده می شد ،خبر داد.

وزیر کشور گفت که آنها اخیراً به 99 مسجد به ظن افراط گرایی یورش بردند و 21 مسجد مورد بحث را در حالی که روند بسته شدن 6 مسجد دیگر در جریان بود، تعطیل کردند.

دارمانین در ادامه گفت که این اقدامات بر اساس قانون مقابله با تجزیه طلبی اسللامی انجام شده است.

او گفت که 36 مسجد به دلیل عدم مغایرت با قوانین جمهوری باز مانده اند، در حالی که سایر مساجد از دریافت بودجه خارجی منع شدند و امام جماعت یکی از مساجد به ظن افراط گرایی برکنار شد.

دارمانین سپس در توییتر خود جزئیات اقدامات دولت فرانسه را به اشتراک گذاشت و در عین حال تاکید کرد که حملات به مساجد ادامه خواهد داشت.

این اقدام به‌عنوان یک حمله اسلام‌هراسانه دیگر به جامعه مسلمانان اقلیت تحت آزار و اذیت کشور که در سال‌های اخیر شاهد منزوی شدن عمیق بوده اند، تلقی می‌شود.

در ژوئیه 2021 مجلس سفلای پارلمان فرانسه لایحه بحث‌برانگیزی را تصویب کرد که آزادی مذهبی مسلمانان را هدف قرار می‌داد، در حالی که قوانین را در مورد بودجه مساجد، انجمن‌ها و سازمان‌های غیردولتی متعلق به مسلمانان تشدید می‌کرد.

در اقدامی برای اجرای قانون، انجمن اصلی دفاع از مسلمانان نیز منحل شد.

این لایحه همچنین دختران مسلمان زیر 18 سال را با ممنوعیت استفاده از حجاب در اماکن عمومی هدف قرار داده است.

زنان مسلمان در فرانسه از فرستادن فرزندان خود به مدرسه با حجاب اسلامی منع شده اند.

ماه‌ها پیش، امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه طرحی را برای دفاع از ارزش‌های سکولار فرانسه در برابر به اصطلاح «رادیکالیسم اسلامی» ارائه کرد و مدعی شد که دین اسلام در بحران است.

او گفت که هیچ امتیازی در یک حرکت جدید برای حذف دین از آموزش و بخش عمومی در کشور داده نخواهد شد.

گروه های حقوق بشر نگرانی های شدیدی را در مورد این قانون مطرح کرده اند و می گویند که این قانون مسلمانان فرانسوی را مورد تبعیض قرار می دهد.

سال گذشته، دو زن مسلمان  محجبه در نزدیکی برج ایفل در پاریس در بحبوحه تشدید تنش‌های نژادی مورد ضرب و شتم قرار گرفتند، اما رسانه‌های دولتی فرانسه ترجیح دادند در مورد این حادثه سکوت کنند.

این اتفاق پس از قتل یک معلم فرانسوی توسط یک افراط گرا در خارج از مدرسه اش در نوامبر سال گذشته به دلیل نمایش کاریکاتورهای تحقیرآمیز حضرت محمد در کلاس خود رخ داد.

این اتفاق بهانه ای را به رئیس جمهوری فرانسه داد، زیرا او از کاریکاتورهای توهین آمیز دفاع کرد و قوانینی را که به اصطلاح افراط گرایی اسلامی را هدف قرار می داد، ارائه داد.

کاریکاتورهای بسیار توهین آمیز باعث اعتراضات خشمگین در سراسر جهان شد.

در داخل نیز فرانسه در سرکوب جامعه مسلمانان، چندین مسجد مجبور به تعطیلی شدند، بزرگترین موسسه خیریه مسلمانان کشور و یک سازمان ضد اسلام هراسی از فعالیت ممنوع شدند و ده ها نفر دستگیر شدند.

بیش از 5 میلیون مسلمان در فرانسه زندگی می کنند که همراه با مسلمانان آلمان بیشترین جمعیت مسلمانان اروپا را تشکیل می دهند.

 

۲۲۷۳ مسجد مراکش نیازمند مرمت، بسته شد

 

 

 

 

به نقل از «الیوم 24»، احمد التوفیق، وزیر اوقاف و امور اسلامی مراکش اعلام کرد: این وزارتخانه دو هزار و 273 باب مسجد را برای مرمت بسته است و هدف از این اقدام حفظ سلامت نمازگزاران و مرمت و بازسازی این اماکن بوده است.

 

احمد التوفیق در پاسخ به سوال تیم پارلمانی مراکش گفت: دو هزار و 273 مسجد در شهرهای مختلف این کشور بسته شده است و برای بازسازی این مساجد نیازمند یک میلیارد و 400 میلیون درهم پول هستیم.

 

وی تاکید کرد: هر ساله حدود 300 مسجد با هدف مرمت بسته می شوند و این پرونده تنها به اوقاف مربوط نمی شود و مقامات محلی نیز در این کار دخیل هستند.

 

وزیر اوقاف و امور اسلامی مراکش در ادامه تصریح کرد: مساجد به ویژه مساجد روستایی که قدمت دارند، بیشتر در معرض خرابی قرار دارند، زیرا خوب ساخته نشده و پایه هایشان سست است.

 

گفتنی است، وزارت اوقاف و امور اسلامی مراکش پیش از این اعلام کرده بود:  بیش از 84 میلیارد درهم برای مرمت مساجد تاریخی بین سال های 2005 و 2020 میلادی هزینه شده است. بر همین اساس، 69 درصد از 183 مسجد در این بازه زمانی مرمت شده اند.

 

فتوای مقتدی صدر برای اقامه نماز جماعت در مساجد و حسینیه ها

 

 

 

به نقل از «الزمان»، مقتدی صدر، رهبر جریان صدر برای بازگشت نماز جماعت در مساجد و حسینیه های وابسته به دفتر شهید صدر فتوا صادر کرد.

 

وی افزود: نماز عصر این هفته مساجد برای اقامه نماز جماعت آماده خواهند بود.

 

دفتر صدر در بیانیه ای شرط کرده است که بازگشایی مساجد و اقامه نماز جماعت در مساجد منوط به رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی است.

 

کد خبر 1127159

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha