درخواست دیدبان حقوق بشر برای آزادی فعالان برجسته سیاسی در بحرین

دیدبان حقوق بشر از مقامات آل خلیفه خواست تا بدون قید و شرط و به سرعت زندانیان سیاسی را آزاد کنند و آنها را در فهرست عفو سلطنتی قرار دهند.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از منامه پست، سازمان دیدبان حقوق بشر در بیانیه ای اعلام کرد: مقامات بحرین باید از عفو معمول برای زندانیان در روز عید ملی این کشور که مصادف با 16 دسامبر 2021 میلادی است، استفاده کنند تا هر زندانی از جمله حقوقدانان، فعالان و روزنامه نگاران  که از حق خود در آزادی تجمع مسالمت آمیز،بیان و تشکیل جمعیت ها استفاده کردند، آزاد شوند.

 

در این بیانیه آمده است: هنوز مهم ترین رهبران اپوزیسیون بیش از یک دهه است که به دلیل نقش شان دراعتراض ها دموکراسی خواهانه سال 2011 میلادی در زندان هستند. «حسن مشیمع» رئیس جنبش حق، «عبدالوهاب حسین» از رهبران مخالف، «عبدالهادی الخواجه» حقوق دان، «عبدالجلیل السنکیس»سخنگوی جنبش حق پس از محاکمه های ناعادلانه درحال گذراندن حبس ابد هستند.

 

در همین حال، شیخ «علی سلمان» دبیرکل جمعیت الوفاق نیز یکی از فعالان بحرینی است که در زندان آل خلیفه به دلیل اتهامات واهی مطرح شده توسط آل خلیفه علیه وی است. مقامات آل خلیفه مدعی شدند که وی برای قطر جاسوسی کرده است. پس از اینکه وی در دادگاه بدوی تبرئه شد، دادگاه تجدید نظر وی را محکوم کرد و به حبس ابد وی حکم داد.

 

«مایکل پیج» معاون مدیرخاورمیانه این سازمان گفت: فعالان ساسی و حقوقی و برجسته ترین مخالفان بحرینی بیش از یک دهه است که در شرایط تحقیرآمیز زندانی هستند و باید مقامات بحرینی بدون قید و شرط همه این محکومان را که به دلیل اعتقادات سیاسی شان و محاکمه های ناعادلانه محکوم شدند، آزاد کنند.

 

دیدبان حقوق بشر اعلام کرد: بحرین بالاترین میانگین زندان را نسبت به تعداد جمعیت در خارومیانه دارد. مقامات بحرینی در طول ماه های می و ژوئن 2021 میلادی 58 نفر را به دلیل فعالیت های اینترنتی شان بازداشت کردند.

 

این سازمان تاکید کرد: از ابتدای شیوع کرونا در مارس 2020، مقامات بحرینی یکهزار و 486 زندانی را عفو کرده و یا آنها را به دلیل حکم های غیرحبس آزاد کردند. آزادی های مربوط به ویروس کرونا یا آزادی های مربوط به روز ملی شامل زندانیان سیاسی برجسته نشده است.

کد خبر 1127176

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha