افزایش آسیب های اجتماعی با سلطه مادیات بر ذهنیت جامعه

یک جامعه شناس گفت: اگر مادیات ذهنیت جامعه را زیر سلطه قرار دهد، معنویت و اخلاق دیگر معنا پیدا نمی کند و انواع آسیب های اجتماعی افزایش پیدا خواهد کرد.

امان الله قرایی مقدم، جامعه شناس در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری شبستان درباره انواع بروز و ظهور اشیای لوکس و شکاف طبقاتی جامعه گفت: برخی از افراد به وسیله اشیا منزلت و شخصیت کسب می کنند یعنی سرور و آقای آنان اشیا است. این اشیا ممکن است ماشین، وسایل خانه، پوشاک و طلا باشد و هرچه که بتواند معرف ظاهر افراد باشد. 

او افزود: زندگی در شهرهای بزرگ دارای دنیای ناشناخته، تنها و بی هویت است. در شهرهای بزرگ اصالت ها شناخته نمی شوند اما در شهرهای کوچک اصالت و حتی جد در جد طرف شناخته شده است. از این رو نیازی به شی پروری ندارند. 

قرایی مقدم تصریح کرد: افراد تازه به دوران رسیده می خواهند در مقابل خانواده ها اصیل و اشرافی بگویند که ما هم هستیم، از این رو با انواع وسایل و کالا خود را معرفی می کنند تا بگویند سری از میان سرها دارند که البته تکرار می کنم این موضوع برای افراد تازه به دوران رسیده است. 

قرایی مقدم دنیای امروز را دنیای مادیات و حسیات دانست و گفت: بر اساس تئوری ذهنیت فکری و فرهنگی سه دوره حاکمیت در دنیا وجود داشته و دارد که دوره اول حاکمیت با عقل و منطق بود. دوره دوم دوران ذهنیت شهود و معنویت گرایی و از قرن شانزدهم به بعد دوران ذهنیت حسی و مادی به وجود آمد. 

این جامعه شناس با بیان اینکه در دوران ذهنیت مادی و حسی مادیات ارزش افراد را تعیین می کند، گفت: در نتیجه شی پروری بر جامعه حاکم می شود و حتی شاهدیم ازدواج ها برحسب مادیات دختر یا پسر صورت می گیرد. 

او درباره شکاف طبقاتی نیز بیان کرد: شکاف طبقاتی موجب بروز نارضایتی از جامعه می شود و مردم به لحاظ روانی به هم می ریزند و آسیب های اجتماعی افزایش پیدا می کند، این موضوع هم مربوط به این مسئله است که ذهن زیر سلطه مادیات قرار گرفته است و دیگر برای افراد  معنویت حلال و حرام و اخلاقیات معنایی ندارد و تنها مادیات اهمیت دارد.

قرایی مقدم ادامه داد: برای پیشگیری از شکاف طبقاتی که امروزه عمیق شده است، باید ثروت به صورت عادلانه توزیع شود و گروه هایی که دارای امتیازهای خاص و به دنبال آن فساد هستند، دست شان کوتاه شود. 

این جامعه شناس تصریح کرد: افرادی که به دنبال فساد و مال اندوزی بدون تلاش و با رانت هستند، اعتقادات و باورهای دینی و اخلاقیات پایینی دارند که دست به این کارها می زنند. 

او بیان کرد: متاسفانه در کشور شکاف طبقاتی عمیق شده است و جامعه دارای دو طبقه بالا و پایین هستند که این موضوع موجب افزایش آسیب های اجتماعی همچون افزایش طلاق، دزدی، سرقت و کاهش ازدواج می شود. 

کد خبر 1127359

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha