احداث سد آزاد گامی برای مهار آبهای مرزی محسوب می‌شود

معاون اجرایی سد آزاد گفت: احداث سد آزاد گامی برای مهار آبهای مرزی محسوب می‌شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان در کردستان، محقق معاون اجرایی سد آزاد در بازدید معاون حوضه آبریز رودخانه‌های کرخه و مرزی غرب از سد آزاد و تاسیسات این سد، به ارائه گزارشی در خصوص سد آزاد و سامانه‌های انتقال پرداخت و اظهار کرد: هدف احداث طرح سد آزاد مهار آب‌هاي مرزي است و در حوضه آب سيروان 6 سد احداث شده كه کارفرمای 3 مورد از این سدها شرکت توسعه منابع آب و نيروی ایران و مابقی در حوزه اختیارات شركت آب منطقه‌اي كردستان است.

 

 

وی با اشاره به اینکه سد آزاد با ظرفيت 300 ميليون مترمكعب، در سال ۱۳۹۰ آبگيري شده است، افزود: در سال ۱۳۹۴ فاز اول این سد به بهره برداري رسيد.

 

 

محقق اعلام کرد: بناست آب ذخيره شده در پشت سد از طریق سامانه انتقال آبی به طول 88 کیلومتر به شرق استان و سامانه دیگر نیز برای تأمین آب شرب شهرستان سنندج با خط انتقال 27 کیلومتری، به تصفیه خانه این شهر انتقال داده شود.

 

 

وی از انتقال آب سد آزاد به صورت ثقلی به سد قشلاق براساس برنامه منابع و مصارف و به درخواست شرکت آب منطقه‌ای کردستان، خبر داد و گفت: در سال 1394 حدود 38 ميليون مترمكعب سال 1399 نیز پنج و نیم ميليون و سال جاری حدود 13 ميليون متر مکعب آب به سد قشلاق، منتقل شده است.

 

 

معاون حوضه آبریز رودخانه‌های کرخه و مرزی غرب نیز در سفر خود به کردستان اظهار کرد: در خصوص تحویل سد آزاد به شرکت آب منطقه‌ای کردستان، قبلا توسط آن شرکت مکاتباتی با شرکت مدیریت منابع آب ایران، صورت گرفته و این تغییر و تحول به ارزیابی و بررسی کارشناسی زیادی نیاز دارد.

 

 

محمدزاده گفت: تولیت سد آزاد به شرکت آب منطقه‌ای کردستان، نیازمند بررسی کارشناسی و ارزیابی زیرساخت‌هاست.

 

 

وی به همراه هیأت و نمایندگان شرکت آب منطقه‌ای کردستان، از ایستگاه پمپاژ و نیروگاه برق‌آبی سد آزاد، بازدید کردند.

کد خبر 1127426

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha