کمبود منابع یکی از مهمترین چالش های شهرداری است

هاشم پور یکی از مهم‌ترین چالش‌های شهرداری اهواز را کمبود منابع دانست و گفت: در هشت ماه گذشته بیش از ۹۰ درصد کل وصولی ها برای هزینه‌های جاری به ویژه پرداخت حقوق صرف شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اهواز، «علی‌مدد هاشم‌پور» عصر امروز (چهارشنبه ۲۴ آذر) در بیست و یکمین جلسه شورای اسلامی کلانشهر اهواز  اظهار کرد: در بودجه سال ۱۴۰۰ ردیف‌ها و تبصره‌هایی پیش‌بینی شده بود که از این طریق امکان خرید اتوبوس، تکمیل مترو و ایجاد درآمدهای بیشتر وجود داشت اما متاسفانه این ردیف‌ها در بودجه پیشنهادی سال ۱۴۰۱ حذف شده‌اند بنابراین در این شرایط، شوراها و شهرداری‌ها با چالش مواجه می‌شوند که امیدواریم با ورود نمایندگان به این موضوع، این موارد اصلاح شوند.

 

عضو شورای شهر اهواز افزود: در بودجه امسال هشت هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت با بازپرداخت ۵۰ درصد سهم دولت و ۵۰ درصد سهم شهرداری برای طرح‌های قطار شهری و حمل و نقل شهری پیش‌بینی شده بود اما در بودجه سال آینده این مبلغ با بازپرداخت اصل و سود توسط شهرداری‌ها تعیین شده است که باید نمایندگان سهم ۵۰ درصد دولت را لحاظ کنند.

 

وی با بیان اینکه در بودجه امسال ۳ درصد مالیات ارزش افزوده مستقیم به حساب شهرداری‌ها واریز می‌شد اضافه کرد: اما در بودجه سال آینده قید شده که این اعتبار در اختیار وزیر کشور قرار می‌گیرد و از این طریق پرداخت می‌شود در حالی که وزارت کشور سال‌ها عوارض مواد نفتی، عوارض گمرکی، عوارض جرائم رانندگی و یارانه سوخت را پرداخت نکرده است بنابراین با توجه به اینکه ۳ درصد مالیات ارزش افزوده بخش قابل توجهی از بودجه شهرداری اهواز را شامل می‌شود اگر این اعتبار در اختیار وزیر کشور قرار بگیرد، دچار مشکل می‌شویم و باید این ماده حذف شود.

 

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر اهواز بیان کرد: همچنین در بودجه سال ۱۴۰۱ قید شده یک درصد از بودجه‌ای که از مالیات ارزش افزوده به سهم شهرداری‌ها اضافه شده در اختیار وزارت کشور قرار بگیرد و به تشخیص وزیر کشور برای مصارف معین در نظر گرفته شود که باید این بند حذف یا درصدی از این یک درصد در اختیار وزیر کشور قرار بگیرد.

 

هاشم‌پور با بیان اینکه در بودجه سال آینده موارد متعددی حتی خرید قیر را حذف کرده‌اند ادامه داد: با این اوضاع یکی از مهم‌ترین چالش‌های شهرداری اهواز کمبود منابع است و باید این موضوع تعدیل شود زیرا اکنون منابع مصارف در شهرداری اهواز توازن ندارند؛ در هشت ماه گذشته بیش از ۹۰ درصد کل وصولی‌ها برای هزینه‌های جاری به ویژه پرداخت حقوق‌ صرف شده است.

 

وی بیان کرد: سال گذشته شهرداری اهواز حدود یک هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان درآمد داشته که یک هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان از این رقم بابت هزینه جاری مصرف شده است.

 

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر اهواز یاد آور شد: اکنون سازمان‌های شهرداری از حیث بودجه وابسته به شهرداری هستند و شاید بیش از ۹۵ درصد بودجه یک سازمان توسط شهرداری تامین می‌شود بنابراین باید این سازمان‌ها توانمند و به تدریج از نظر مالی مستقل شوند.

 

کد خبر 1127468

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha