نخستین اجرای برنامه کاروان روایت حبیب در آبادان برگزار شد

با مشارکت حوزه هنری انقلاب اسلامی و مکتب حاج قاسم سلیمانی، به مناسبت دومین سالگرد شهادت سردار دلها، سیدالشهدا مقاومت، کاروان روایت حبیب نخستین برنامه خود را در آبادان اجرا کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از منطقه آزاد اروند، طی آئینی شامگاه (چهارشنبه ۲۴ آذر) حضور امام جمعه، مسئول ستاد بازسازی عتبات عالیات، رئیس بنیاد شهید آبادان، مدیر فرهنگی هنری سازمان منطقه آزاد اروند و مردم ولایتمدار و شهید پرور این شهرستان، نخستین برنامه کاروان روایت حبیب در منطقه سده آبادان برگزار شد.

 

در این آئین برنامه های متنوعی از جمله نقاله خوانی و پرده خوانی، حماسه خوانی، نماهتگ، تئاتر، فیلم کوتاه، تیزر فرهنگی و شعر به زبان عربی اجرا شد.

 

کاروان روایت حبیب از ۱۴ آذرماه حرکت خود را از بارگاه ملکوتی سردار دلها، سید الشهدا مقاومت سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی در استان کرمان آغاز و پس از اجرا در استان های اصفهان، آذربایجان شرقی و کردستان امروز مهمان آبادانی ها بود که برای این مردم مقاوم و همیشه در صحنه به مدت سه روز به اجرای برنامه های فرهنگی هنری متنوع می پردازد.

 

فردا (پنج شنبه ۲۵ آذر) نیز ضمن رونمایی از سردیس سردار شهید سلیمانی در بلوار معلم این شهر، نمایشگاه هنرهای تجسمی و عکس در لابی منطقه آزاد اروند و ویژه برنامه فرهنگی هنری در روستای طاها آبادان توسط کاروان روایت حبیب برگزار خواهد شد.

 

در این آئین «حجت الاسلام عبدالحسین غبیشاوی» ضمن گرامیداشت یاد و خاطره سردار دلها شهید سلیمانی اظهار کرد: برنامه‌ای بسیار خوبی توسط دوستان عزیزی که از کنار مرقد حبیب دلها، سرادر شهید حاج قاسم سلیمانی به شهر ما تشریف آوردند امشب اجرا شد و از بین شهرهای کل کشور ۱۰ شهری که انتخاب شدند یکی از آنها آبادان است.

 

امام جمعه آبادان افزود: این کاروان هنری کاری بسیار متفاوت انجام داد و آن هم در فضای آزاد و مخاطبین متنوع است که به اجرای برنامه پراختند‌.

 

وی با اشاره به فرارسیدن ایام فاطمیه تصریح کرد: این کارهای هنری با سبقه دینی فرهنگی مطرح کردن فرهنگ حاج قاسم سلیمانی است و این نیز ایجاب می کند تا ما ارزش ها را که شب و روز دشمنان در شبکه های وسیع استکبار بر ضد آنها کار می کنند گرامی بداریم.

 

حجت الاسلام غبیشاوی نقطه بسیار قوی در مکتب حاج قاسم و اهل بیت (ع) را پیروزی در مقابل دشمنان دانست و اضافه کرد: با این همه تبلیغات سوء دشمن بر علیه ارزش ها و دین، این مکتب حاج قاسم و اهل بیت است که با آنها مبارزه می کند و قطعا پیروز می شود چراکه مکتب حاج قاسم با هنری که دوستان دارند و فعالیت می کنند هم سلاح هنر و هم محتوای آن قوی است، مخصوصا اگر محتوا فرهنگ شهادت باشد.

 

وی خاطر نشان کرد: وقتی محتوا فرهنگ شهادت باشد، اجرا نیز به راحتی انجام می شود.

 

حجت الاسلام غبیشاوی حاج قاسم سلیمانی و یارانش را از شاگردان برجسته مکتب عشق دانست و ابراز کرد: حالات شهید سلیمانی را همه به چشم دیدیم، درست است که ما پیغمبری را ندیدیم و در کنار امامان معصوم نبودیم منتهی سردار سلیمانی و یارانش شلگردان مکتب عشق اند و همیشه این مخاطبان که اکثرا نیز جوان هستند به دنبال عشق و عاشقی اند و کافیست که ما در قالب اینگونه برنامه ها راه صحیح عشق را به آنها نشان دهیم.

 

«مرشد محسن میرزا علی» نیز در این آئین بیان کرد: افتخار این را داشتیم که در کنار سایر هنرمندان که در زمینه هنری مدیر و برنامه ریز هستند در کاروان روایت حبیب حضور پیدا کنم.

 

نقال و پرده خوان کاروان روایت حبیب اذعان کرد: در گذشته نقالان، پرده‌ خوانان و شاهنامه‌ خوانان از سرداران، سپهبدان، امیران و دلیران و کسانی که برای وطن جان فشانی می کردند، نقل‌ هایی را تدارک می دیدند.

 

وی تاکید کرد: همانگونه که ما در شاهنامه و در ادبیات کهن مان داریم بزرگانی همچون فردوسی بزرگ، حافظ و سعدی از مردانی که برای وطن جانفشانی می کردند به نیکی یاد می کنند و اگر هم کشته شوند آنها را شهید می نامند.

 

مرشد میرزا علی به ابیات شعر مولانا در خصوص شهدا که چه جایگاهی نزد خداوند دارند اشاره کرد و ادامه داد: نقالان و پرده خوانان هر دوره این وظیفه و این بار سنگین را به دوش کشیدند و انجام دادند، بر ما هم واجب بوده که این روند را انجام دهیم.

 

وی افزود: پدران و اجداد من نیز در گذشته این کار را انجام می دادند و اکنون این میراث برایم به جای مانده که این راه را ادامه دهم؛ در این سال ها نیز افتخار نقال خوانی و پرده خوانی را داشتم تا در زمینه هنرهای آئینی و روایتگری این هنر را که به صورت میراث به من واگذار شده و بر من هم واجب بود را برای سرداران و دلیران روزگار خودم نقل هایی را آماده کنم.

 

نقال و پرده خوان کاروان روایت حبیب تصریح کرد: این اولین بار نبوده که این کار را انجام داده ام سالیان سال در کنار شاهنامه و ادبیات کهن از دفاع مقدس، شهدای شاخص و حتی گمنام و شهدای مدافع حرم نقل و پرده خوانی کرده‌ام.

 

وی بیان کرد: در این کاروان مقرر بود ۱۰ نقل و پرده خوانی آماده کنیم که برای حاضران و مخاطبین هر شهر که بیشتر از قشر جوانان و خانواده ها هستند تکراری اجرا نشود تا آنها نیز با شخصیت این شهید والامقام که جهاد را فی سبیل الله انجام داد آشنا شوند اما بیش از ۱۰ نقل آماده کردیم که تقدیم مردم شریف هر منطقه خواهیم کرد.

 

مرشد میرزا علی با بیان اینکه خداوند در قران می فرماید اگر بخواهم شخصی را محبوب قلب‌ها می کنم گفت: علت محبوب قل بها شدن مباحث معرفتی شهید بزرگوار است که آنها را برای مخاطبین نقل می کنیم و در کنار آن نیز، نقل های متفرقه ای از شهدا ،مدافعین حرم و خانواده‌های آنان در اجراها استفاده می کنیم.

 

وی رعایت چهار نکته در اجرای زنده نقل را بسیار مهم خواند و خاطر نشان کرد: زمان، مکان، یاران، اتفاق و یا حادثه ‌ای که در حین اجرا رخ می دهد تعیین کننده آن است که چه حرفی زده شود چه کاری صورت بگیرد. 

 

نقال و پرده خوان کاروان روایت حبیب یاد آور شد: خوشبختانه امشب استقبال بسیار خوبی از این برنامه با حضور مردم شریف آبادان شد، امیدوارم با عنایت خاصه حضرت زهرا (ی)، امام حسین (ع) و شهیدان برنامه بسیار خوبی را برای مردم این شهرستان ارائه داده باشیم.

 

کد خبر 1127499

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha