مسجد باید مرکز مواسات و همدلی و رفع مشکلات خانواده ها  باشد

آیت الله عابدینی گفت: مسجد یعنی مواسات، نه فقط اینکه در ایام کرونا به فکر خانواده‌ های کمتر برخوردار باشیم بلکه در همه زمینه‌ هایی که در خانواده‌ها مشکلی وجود دارد، برای برطرف شدن آن حرکت کنیم به شرط اینکه کاری کنیم که کرامت انسان‌ ها محفوظ بماند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از قزوین به نقل از روابط عمومی دفتر امام جمعه قزوین، آیت الله «عبدالکریم عابدینی» در مراسم یادواره شهدای شهرک عارف که در مسجد حضرت فاطمه‌ زهرا (س) برگزار شد، بیان کرد: شهدای عزیز زینت ‌بخش محافل و مجالس ما هستند و در کشور مسجدی پیدا نمی شود که حضور بابرکت خانواده های شهدا در آنجا نباشد.

 

نماینده ولی فقیه در استان قزوین ادامه داد: مسجد یک شخصیت و موقعیتی دارد که مخصوص خودش است و ما نمی‌توانیم هرجایی را مسجد در نظر بگیریم، مسجد جایی است که برای نماز و عبادت وقف می‌شود و دارای احکام و حرمت است، نمازی‌ که در مسجد اقامه می‌شود با نمازی‌ که در خانه خوانده می‌شود فرق می‌ کند و این احترامی است که خداوند برای مسجد قائل شده است.

 

وی افزود: مسجد دارای برکت است و انسانی‌ که نمازش را با توجه می‌ خواند در مسجد احساس معنویت دیگری پیدا می‌کند؛ چنانچه در روایتی آمده همسایه مسجد نمازش کامل نیست مگر آن که در مسجد آن ‌را بخواند، البته به جز اینکه عذری داشته باشد، حال این سوال پیش می ‌آید که همسایه مسجد تا کجا محسوب می‌شود، همچنین در روایات داریم که تا 40 خانه از جهات مختلف همسایه مسجد حساب می‌ شوند و همسایگان مسجد باید هوای یکدیگر را داشته باشند.

 

آیت الله عابدینی تاکید کرد: وقتی ‌که مسجد دارای این برکات ویژه است، هر پولی هم در آن قابل هزینه کردن نیست؛ یعنی کسی ‌که می خواهد برای ساخت ‌و ساز مسجد هزینه کند باید خمس مالش را پرداخت کرده باشد و منبع پولی که در مسجد صرف می ‌شود باید شفاف و مشخص باشد که مبادا از راه غیر شرعی و ظلم کردن به مردم، به دست آمده باشد، ممکن است مسجدی با همه امکانات ساخته شود؛ اما چون نیت و پول درستی برای ساخت آن صرف نشده دل مردم راهی آن نشود.

 

وی توضیح داد: خداوند متعال در آیه 18 سوره جن می‌ فرماید مساجد مال خدا هستند و غیر خدا را در مسجد نخوانید؛ یعنی هرچه خدا دوست دارد، در مسجد داشته باشید و مبادا مسجد برای حزب‌ ها و جناح‌ ها شود که معلوم نیست ما را به کدام سمت می برد، در آیه 18 سوره توبه هم خداوند فرموده تنها کسانی می‌توانند مساجد را آباد کنند که به لحاظ قلبی به خدا و روز قیامت ایمان دارند و صرف داشتن سرمایه ملاک نیست.

 

نماینده ولی فقیه در استان قزوین تصریح کرد: رزمندگان هشت سال دفاع مقدس با حال معنوی خاصی در مساجدی که امکانات بسیار کمی داشت نماز می‌ خواندند و دل شان نمی آمد از راز و نیاز با معبودشان دست بردارند، زمانی نماز جماعت اینگونه می‌شود که در حقیقت با نیت و هزینه درست مسجد ساخته شود.  

 

وی یکی دیگر از کارآمدی های مسجد را محبت و دوستی ساکنان محله و مواسات عنوان کرد و گفت: ساکنان محله وقتی که در مسجد نمازشان را می‌ خوانند ‌باید بگویند ما از نمازگزاران مسجد محبت و دوستی دریافت کردیم و حال و احوال همدیگر را پرسیدیم، مسجد یعنی مواسات، نه فقط اینکه در ایام کرونا به فکر خانواده‌ های کمتر برخوردار باشیم، بلکه در همه زمینه‌ هایی که در خانواده ‌ها مشکلی وجود دارد، برای برطرف شدن آن حرکت کنیم به شرط اینکه کاری کنیم که کرامت انسان‌ ها محفوظ بماند.

 

آیت الله عابدینی خاطرنشان کرد: در روزهای اوایل انقلاب اسلامی همه‌ مایحتاج خانواده‌ ها در مسجد برطرف می‌ شد، کلاس‌ های درس برای دانش آموزانی که از درس شان عقب افتاده بودند، برپا می ‌شد و حتی افرادی که قادر نبودند به مراکز درمانی مراجعه کنند در مسجد معاینه و درمان می شدند و هرخدمتی که مورد نیاز مردم بود در مسجد به مردم ارائه می شد.

 

وی در ادامه افزود: یکی دیگر از کارآمدی ‌های مسجد این است که محل جوشش و جهاد است، همانند مسجد کوفه در زمان امیرالمومنین (ع) که گرفتاری‌ های مختلف مردم در آن از قضاوت تا جنگ و جهاد حل می‌شد و اکنون مساجد ما باید فوایدی که می‌توانند به مردم برسانند را مشخص کنند و برای تحقق یافتن آن برنامه‌ ر یزی کنند و بین مساجد مسابقه «فَاسْتَبِقُوا الْخَيرات» برگزار شود.

 

نماینده ولی فقیه در استان قزوین با اشاره به آیه 119 سوره آل عمران خاطر نشان کرد: قرآن کریم به ما اجازه نمی ‌دهد که به مستکبران و صهیونیست ‌ها موقعیت بدهیم و وقتی این اتفاق بیفتد آنها آنقدر عصبانی می ‌شوند که انگشتان دستشان را می‌جوند؛ خداوند در آیه دیگری خطاب به پیامبر اکرم (ص) می ‌فرماید حالا که دشمنان از شما عصبانی هستند وقت آن است که بگویی از عصبانیت بمرید، اگر این آیه را امروزی ترجمه و شعاری کنیم یعنی مرگ بر آمریکا و این دستور خداست که ما باید بر مستکبران مرگ بفرستیم.

 

وی در پایان یاد آور شد: مسجد بسیجی تربیت می‌کند، انسان را قرآنی می ‌کند، انسان را با دعا و مناجات انس می‌دهد و مسجد در ماه رمضان حال و احوال دیگری پیدا می کند. مسجد چشمه جوشان اهالی نماز جمعه است و نماز جمعه زمانی رونق بیشتری پیدا می کند که مساجد رونق پیدا کنند، و مساجد باید سهم خودشان را در نماز جمعه پیدا کنند.

 

کد خبر 1127520

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha