دبیرخانه دائمی مریوان شناسی راه‌اندازی می‌شود

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان گفت: براساس مطالبه هیئت برگزاری کنفرانس مریوان‌شناسی دبیرخانه دائمی مریوان شناسی در استان راه‌اندازی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان در کردستان، عبید رستمی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان در نخستین کنفرانس ملی «مریوان‌شناسی» که با ارائه ۲۰ مقاله علمی از پژوهش‌ها و تحقیقات علمی و ماندگار استادان و پژوهشگران داخلی و خارجی، در شهرستان مریوان در استان کُردستان برگزار ‌شد، اظهار کرد: براساس مطالبه هیئت کنفرانس مریوان شناسی، دبیرخانه دایمی مریوان‌شناسی به عنوان مطالبه اصلی و نیازهای پژوهشی این کنفرانس در استان دایر می‌شود.

 

وی با تقدیر از کیفیت بالای کنفرانس، موافقت خویش را با احداث دبیرخانه دایمی «مریوان‌شناسی» اعلام کرد و ضمن استقبال از این پیشنهاد اضافه کرد: شرط اصلی دایر کردن دبیرخانه، فعالیت مستمر و انجام کارهای مفید و سازنده پژوهشی است.

 

اولین کنفرانس ملی «مریوان‌شناسی» به دبیری علمی دکتر «امید ورزنده» استاد دانشگاه آزاد کُردستان، به همت انجمن فرهنگی و ادبی مریوان، با همکاری اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کُردستان، مرکز تحقیقات کُردستان‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی، اداره فرهنگ و ارشاد مریوان، با ارائه 20 مقاله از استادان و پژوهشگران کشور، در پنج پنل «تبارشناسی مریوان»، «تاریخ و باستان‌شناسی»، «اقتصاد و گردشگری»، «هنر» و «تاریخ، رسانه و فرهنگ» و با حضور میهمانان داخلی و خارجی در شهر مریوان در استان کُردستان برگزار ‌شد.

 

در این کنفرانس ملی «مریوان‌شناسی» هشت استاد سرشناس دانشگاه‌های اقلیم کُردستان ـ عراق حضور داشتند و در پنل‌های مختلف این نشست عملی مقالات و پژوهش‌های خود را ارائه دادند.

 

فرماندار شهر پنجوین از استان سلیمانیه و تعدادی دیگر از شخصیت‌های برجسته علمی و فرهنگی از شهرهای تهران، سنندج، مهاباد و کرمانشاه جزو میهمانان این کنفرانس بودند.

 


نمایشگاهی از عکس‌های قدیمی مریوان مربوط به دهه‌های 30، 40 و 50 از وضعیت اماکن، پوشش و وضعیت شهر مریوان، نمایشگاهی از آثار حجمی چوبی «عمر پزشکیان» هنرمند مریوانی، برنامه‌های سنتی و محلی «هه‌لپرکی» و بیان خاطرات وضعیت شهر مریوان در دهه‌های 30 و 40 شمسی توسط چند نفر از شخصیت‌های شهر مریوان از برنامه‌های بخش جنبی نخستین کنفرانس ملی «مریوان‌شناسی» بود.



اعضای هیئت عالی کنفرانس ملی «مریوان‌شناسی» را انور روشن، دکتر امید ورزنده، فاتح بادپروا، فاتح مصطفایی، آوات حسامی، هادی محمدیان و اسماعیل امینی تشکیل دادند.

 


شهر مریوان از دیرباز تاکنون، تحولات تاریخی و فراز و فرودهای چشمگیری را به خود دیده است. دیرینگی، اهمیت و نقش مریوان در تاریخ و فرهنگ این دیار از یک‌سو و موقعیت جغرافیایی، طبیعت و اقلیم آن از سوی دیگر، نیازمند بررسی بازخوانی و تحلیل بود، کاری که تاکنون به شیوه‌ای علمی و سیستماتیک در این سطح، انجام نشده بود.

 

 

 

 

کد خبر 1127642

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha