افزایش ۷۰ درصدی جوایز مسابقات سراسری قرآن/مسابقات قرآنی فرصتی برای تجدید پیمان با قرآن

قره شیخلو گفت: مسابقات قرآن بهانه‌ای برای شناسایی ظرفیت های قرآنی کشور و همچنین تجدید پیمان مردم با قرآن کریم است که در تمام رشته ها با افزایش ۷۰ درصدی هدایا و جوایز نفرات برتر مواجه هستیم.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، مهدی قره شیخلو، رییس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه با حضور در برنامه گفتگوی ویژه اخبار قرآنی شبکه قرآن و معارف سیما با اشاره به تاریخچه برگزاری مسابقات سراسری قرآن کریم در جمهوری اسلامی ایران گفت: این رقابت‌ها از سال ۱۳۶۰ تا کنون برگزار می‌شده است که در مدت این چهل سال، چهل و چهار دوره از آن گذشته است.

 وی افزود:امسال نیز همچون ادوار گذشته مسابقات سراسری قرآن کریم از مراحل شهرستانی آغاز و نفرات برتر به مرحله استانی و سپس به مرحله نیمه نهایی راه یافتند در نهایت ۲۲۰ نفر به مرحله نهایی رسیدند که به صورت حضوری با هم رقابت خواهند کرد. چهل و چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم از ۲۹ آذر ماه آغاز و در سالن اندیشه حوزه هنری از ساعت ۱۸ تا ۲۳ میزبان علاقمندان است.

 

قره‌شیخلو با اشاره به رشته های چهل و چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم تصریح کرد در این دوره میزبان متسابقین در رشته های قرائت تحقیق قرائت ترتیب حفظ کل حفظ ۲۰  جز دعا خوانی  گروه‌های مدیحه‌سرایی  هستیم که در بخش خواهران رشته‌های اذان و مدیحه‌سرایی برگزار نمی شود.

 

 وی افزود:  این رقابت‌ها پس از ۵ شب در روز جمعه  سوم دی ماه در آیین اختتامیه به پایان می رسد و نفرات برتر برای اعزام به مسابقات بین المللی قرآن کریم در سراسر جهان معرفی می‌شوند.بر این اساس هر ساله ۱۵ تا ۲۰ مسابقات بین المللی در سطح جهان اسلام برگزار می شود که به علت شیوع ویروس کرونا با وقفه ای مواجه شد اما این رقابت‌ها دوباره از سرگرفته شد.

رییس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به اهمیت مسابقات سراسری قرآن کریم عنوان کرد همانطور که می‌دانید برگزیدگان این رقابت ها به عنوان عصاره قرآنی کشور انتخاب و برای حضور در عرصه‌های بین‌المللی معرفی می‌شود مسابقات سراسری قرآن کریم از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که بسیاری از اساتید و داوران امروز محصول این رقابت ها در سال‌های گذشته بودند. مسابقات قرآنی ضمن شناسایی چهره های برتر و نخبگان قرآنی از آنها برای سال های آتی در عرصه های آموزش و ترویج قرآن کریم بهره می گیرد.


 

وی با اشاره به لزوم پروتکل های بهداشتی در هنگام برگزاری چهل و چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم گفت: با توجه به آنکه این رقابت‌ها به صورت حضوری برگزار می‌شود اما تاکیدی برای حضور حداکثری عزیزان نداریم چرا که به دنبال رعایت بهترین پروتکل های بهداشتی هستیم بر این اساس سعی می شود تا از نصف ظرفیت سالن استفاده شده و برای استفاده هرچه بیشتر  عموم مردم این رقابت ها به صورت زنده از شبکه های قرآن و معارف سیما و رادیو قرآن پوشش داده شود.

رییس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه اظهار کرد:  برای تنوع مخاطب تلویزیونی هر شب یک قاری حافظ و مرتب به اجرای برنامه خود می‌پردازند همچنین مسابقه برای بینندگان ترتیب داده شده که هر شب می توانند در آن شرکت کنند و در کنار این مسابقه کسانی که بتوانند نفرات اول رشته های قرائت و حفظ کل قرآن کریم را حدس بزنند از هدایای ویژه برخوردار خواهند شد

 

 وی با اشاره به سطح جوایز چهل و چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم تصریح کرد: همان‌طور که می‌دانید سال گذشته جوایز این رقابت ها نسبت به دوره قبل ۱۰۰ درصد افزایش یافت اما امسال نیز در تمام رشته ها با افزایش ۷۰ درصدی هدایا و جوایز  نفرات برتر مواجه هستیم. همانطور که می‌دانید کسانی به این رقابت‌ها راه پیدا می‌کنند که یک سال و یا چندین سال زحمت کشیده اند و قطعاً باید جوایزی به آنها اهدا کرد که در شان زحمات آنها باشد.

 

رییس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه افزود: شاید سازمان اوقاف و امور خیریه از ابتدای رقابت های قرآنی در مرحله شهرستانی  تا انتهای آن یعنی مسابقات بین المللی قرآن حدود ۲۵ تا ۳۰ میلیارد تومان هزینه  کند اما  ردیف بودجه ای که در طول یک سال به ما اختصاص می یابد چیزی در حدود  ۵ میلیارد تومان است. از این رو شایسته است که دولت مردان و مسئولین در کنار واقفان و خیراندیشان کشور به بحث وقف قرآنی توجه ویژه کنند تا  در  حوزه‌های قرآنی نیز شاهد رونق و پیشرفت چشمگیر باشیم.

 

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در خصوص تبلیغ و ترویج چهل و چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم خاطرنشان کرد: مذاکراتی با سازمان زیباسازی شهر تهران انجام شد تا بنرها و پوسترهای مسابقات در جاهای مختلف شهر و مترو تهران نصب شود همچنین تیزر این مسابقات برای اطلاع رسانی عموم مردم از شبکه های سیما پخش خواهد شد. در کنار این اقدامات صورت گرفته بخشی از فعالیت ها در فضای مجازی ویژه مخاطبین قرآنی و مخاطبین عام با هدف  اطلاع رسانی از جزئیات مسابقات سراسری قرآن دنبال می‌شود.

 

 مدیر مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه افزود: مسابقات قرآن بهانه‌ای برای شناسایی ظرفیت های قرآنی کشور و همچنین تجدید عهد و پیمان مردم با قرآن کریم است.

 

کد خبر 1127878

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha