کاهش ۱۳ هزار و ۸۷۰ واحدی شاخص کل بورس

شاخص کل بورس اوراق بهادار با کاهش ۱۳۸۷۰ واحدی معادل ۱.۰۶ درصدی به یک میلیون و ۲۹۱ هزار و ۶۶۵ واحد رسید. همچنین در فرابورس شاخص کل با افت ۱۳۷ واحدی به ۱۸ هزار و ۴۴۹ واحد رسید.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، امروز (یکشنبه 28 آذر) دومین روز کاری شاخص کل بورس با ریزش 2985 واحدی شاخص کل بورس و قرار گرفتن این نماد در ارتفاع یک میلیون و 302 هزار واحد آغاز شد و این روند تا پایان روز ادامه داشت تا جایی کهشاخص کل بورس اوراق بهادار با کاهش ۱۳۸۷۰ واحدی معادل ۱.۰۶ درصدی به یک میلیون و ۲۹۱ هزار و ۶۶۵ واحد رسید. همچنین در فرابورس شاخص کل با افت ۱۳۷  واحدی به ۱۸ هزار و ۴۴۹ واحد رسید.

 

شاخص قیمت (وزنی-ارزشی)، با کاهش ۳۴۳۸ واحدی معادل ۱.۰۶ درصد به رقم ۳۲۰ هزار و ۲۳۴ واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز، با  افت ۳۴۸۴  واحدی، عدد ۳۴۳ هزار و ۴۹۳ واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با کاهش ۲۱۹۱  واحدی به رقم ۲۱۶ هزار و ۵۹ واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور، ۱۹۸۲۱ واحد کاهش را رقم زد و به سطح یک میلیون و ۶۴۶ هزار واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با ۱۲۵۸۲  واحد کاهش به رقم ۹۶۸ هزار و ۹۴۳ واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز، با ۲۰۳۲۱ واحد کاهش همراه بود و عدد دو میلیون و ۵۳۰ هزار واحد را به نمایش گذاشت.

 

بر اساس جدول نمادهای تاثیرگذار بر شاخص کل بورس صبح امروز نمادهای فولاد با 659، خودرو با 407، فملی با 399، شستا با 390، شبندر با 302 و شفن با 270 واحد افت بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل بورس داشتند. صبح امروز نمادهای كالا - بورس كالاي ايران، خودرو - ايران‌ خودرو، انرژي3 - سايراشخاص بورس انرژي، بورس - بورس اوراق بهادار تهران، خساپا – سايپا، كدما - معدني‌ دماوند و شستا - سرمايه گذاري تامين اجتماعي در صدر لیست نمادهای پربیینده بورس قرار داشتند.

 

بنابراین گزارش،‌ در معاملات امروز بورس تهران، نمادهای معاملاتی فولاد، فملی، شستا، شپنا، وغدیر و خودرو با بیش‌ترین کاهش، تاثیر منفی در روند نزولی شاخص کل بورس داشتند. در مقابل، نمادهای معاملاتی فارس، شپدیس و کنور، بیش‌ترین تاثیر مثبت را در برآورد نماگر کل بورس داشتند. در بازار امروز، بیشترین افزایش قیمت متعلق به نماد غمارگ(مارگارین‌ ) با ۴.۹۶  درصد رشد و پس از آن، نمادهای آبادا، کدما، سهرمز و بموتو بود. همچنین نماد معاملاتی غاذر(کشت‌وصنعت‌پیاذر ) با ۴.۹۸ درصد، بیشترین کاهش قیمت را داشت و پس از آن نیز، نمادهای مرقام، شگل، دروز و ثاباد قرار گرفتند و معامله‌گران بورس ۴ میلیارد و ۵۹۵ میلیون برگه بهادار و سهام را در قالب ۳۵۲ هزار و ۲۵۰ نوبت معامله و به ارزش ۳۰ هزار و ۹۵۱  میلیارد ریال داد و ستد کردند.

 

 

یادآور می شود: روز گذشته (شنبه 27 آذر) شاخص کل بورس با ۱۲ هزار و ۳۳۶ واحد افزایش، در جایگاه یک ‌میلیون و ۳۰۵ هزار واحدی قرار گرفت. شاخص کل (هم‌وزن) با دو هزار و ۴۷۰ واحد افزایش به ۳۴۶ هزار و ۹۸۰ واحد و شاخص قیمت (هم‌وزن) با یک هزار و ۵۵۴ واحد رشد به ۲۱۸ هزار و ۲۵۳ واحد رسید. شاخص بازار اول، ۱۲هزار و ۱۳۷ واحد و شاخص بازار دوم، ۱۵هزار و ۹۵ واحد افزایش داشتند.

 

بنابراین گزارش در بین همه نمادها، پتروشیمی پردیس (شپدیس) با یک هزار و  ۲۹۳ واحد، گسترش نفت و گاز پارسیان (پارسان) با یک هزار و ۷۴ واحد، معدنی و صنعتی گل گهر (کگل) با ۶۵۰ واحد، ایران‌خودرو (خودرو) با ۶۴۱ واحد، ملی صنایع مس ایران (فملی) با ۶۰۰ واحد، فولاد مبارکه اصفهان (فولاد) با ۵۸۶ واحد، پتروشیمی نوری (نوری) با ۵۸۳ واحد، شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا) با ۴۲۶ واحد، بانک تجارت (وتجارت) با ۴۰۳ واحد و سایپا (خساپا) با ۳۶۶ واحد تاثیر مثبت بر شاخص بورس داشتند. در مقابل پتروشیمی فناوران (شفن) با ۱۳۱ واحد، شرکت سرمایه گذاری دارویی تامین (تیپیکو) با ۴۱ واحد، پتروشیمی پارس (پارس) با ۳۶ واحد و بهنوش ایران (غبهنوش) با ۳۳ واحد با تاثیر منفی بر شاخص بورس همراه شدند.

 

برپایه این گزارش، روز گذشته نماد ایران‌خودرو (خودرو)، شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا)، سایپا (خساپا)، سایر اشخاص بورس انرژی (انرژی ۳)، فولاد مبارکه اصفهان (فولاد)، گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو (خگستر) و پارس فولاد سبزوار (فسبزوار)  در نمادهای پُرتراکنش قرار داشتند. گروه خودرو هم در معاملات روز گذشته صدرنشین برترین گروه‌های صنعت شد و در این گروه یک ‌میلیارد و ۸۱۵ میلیون برگه سهم به ارزش سه هزار و ۷۴۳ میلیارد ریال داد و ستد شد و در معاملات امروز بیش از پنج میلیارد و ۳۱۵ میلیون سهم، حق‌تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۲۹ هزار و ۶۹۷ میلیارد ریال داد و ستد شد.

 

کد خبر 1128022

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha