برگزاری چهل و چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم از ۲۹ آذر تا ۳ دی/ دو برابر شدن جوایز این دوره از مسابقات

قره شیخ لو با اشاره به اینکه چهل و چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم از ۲۹ آذر تا ۳ دی برگزار می شود، گفت: برای برگزیدگان خواهر و برادر این دوره از مسابقات یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان جایزه در نظر گرفته شده است.

به گزارش خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، نشست خبری تشریح برنامه های چهل و چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم امروز 27 آذر ماه در ساختمان شهید سلیمانی سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار شد.

 

در این نشست، مهدی قره شیخ لو با اشاره به اینکه چهل و چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم از 29 آذر تا سوم دی ماه برگزار می شود، بیان کرد: بعد از یک سال وقفه ای که در دوره چهل و سوم مسابقات سراسری قرآن به دلیل مشکلات کرونایی داشتیم و این مسابقات به صورت غیر حضوری برگزار شد، خوشبختانه امسال با توجه به واکسیناسیون سراسری و سیر نزولی بیماری کرونا این دوره از مسابقات با رعایت دستورالعمل های بهداشتی به صورت حضوری برگزار می شود.

 

رییس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امورخیریه بیان کرد: در این دوره از مسابقات 200 نخبه قرآنی در بخش خواهران و برادران با یکدیگر به رقابت می پردازند و ساعات برگزاری رقابت خواهران از ساعت 9 تا 12 در نظر گرفته شده که 50 خواهر در رشته های قرائت، ترتیل، حفظ کل، حفظ 20 جزء و ترتیل عمومی با یکدیگر به رقابت می پردازند و برادران نیز از ساعت 18 تا ساعت 23 در تالار اندیشه حوزه هنری مسابقات را برگزار می کنند که رقابت های برادران از شبکه قرآن و معارف سیما و رادیو قرآن پخش می شود.

 

قره شیخ لو با اشاره به اینکه برادران در رشته های حفظ، ترتیل، قرائت، مفاهیم و همچنین اذان و مدیحه سرایی با یکدیگر به رقابت می پردازند، خاطرنشان کرد: نفرات منتخب و ممتاز این دوره از مسابقات به عنوان نمایندگان جمهوری اسلامی در مسابقات بین المللی قرآن دیگر کشورها و نیز مسابقات بین المللی کشورمان معرفی خواهند شد.

 

قره شیخ لو با بیان اینکه جوایز این دوره از مسابقات نسبت به سال قبل تقریبا افزایش دو برابری داشته است، خاطرنشان کرد: البته هنوز برای افزیاش جوایز مسابقات سراسری قرآن جا داریم چرا که نخبگان قرآنی برای رسیدن به این مرحله از مسابقات یک سال با یکدیگر به رقابت می پردازند و برای آن زحمت می کشند.

 

رییس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه اضافه کرد: مرحله شهرستانی چهل و چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در 140 شهرستان در شهریور و مهر برگزار، مرحله استانی در 31 استان در شهریور و مهر و مرحله نیمه نهایی مسابقات نیز در آبان ماه به صورت غیر حضوری برگزار شد و اکنون که رقابت سختی را به پشت سر گذاشته اند تا به این مرحله برسند باید جوایز درخوری به آنها تقدیم شود.

 

قره شیخ لو در مورد جوایز برگزیدگان چهل و چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم گفت: نفر اول رشته حفظ و قرائت 35 میلیون تومان تقدیم می شود و در هر رشته به ترتیب به پنج نفر برگزیده این جایزه اهدا می شود که در مجموع در بخش برادران و خواهران یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان جایزه نقدی در نظر گرفته ایم که جوایز مسابقات نسبت به سال قبل دو برابر شده است.

 

وی تصریح کرد: افتتاحیه این مسابقات 29 آذر ماه با حضور رییس سازمان اوقاف و امور خیریه و همچنین اختتامیه آن سوم دی ماه با معرفی برگزیدگان این دوره از مسابقات و با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می شود.

 

رییس مرکز امور قرانی سازمان اوقاف و امور خیریه به برنامه های جنبی این دوره از مسابقات هم اشاره کرد و افزود: یکی از کارهای جنبی این مسابقات برگزاری مسابقه کتابت و خوشنویسی قرآن کریم است که در سه سال گذشته برگزار شده و آثاری به این دوره از مسابقات رسیده و داوری آن هم انجام شده است و قرار است در اختتامیه مسابقات قرآن نفرات برتر آن معرفی شوند.

 

قره شیخ لو در ادامه خاطرنشان کرد: برای کسانی که از سیمای قرآن و همچنین رادیو قرآن این دوره از مسابقات را دنبال می کنند نیز مسابقه فرهنگ قرآنی تدارک دیده شده است که هر شب 14 جایزه پنج میلیون ریالی به بینندگان سیمای قرآن و هر شب 10 جایزه پنج میلیون ریالی برای دنبال کنندگان این دوره از مسابقات از رادیو قرآن در نظر گرفته شده است. همچنین بینندگان و شنوندگان چهل و چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم می توانند قاری برگزیده خود را در این دوره از مسابقات انتخاب کنند.

 

وی در ادامه خاطرنشان کرد: مسابقات سراسری قرآن کریم یکی از مسابقات رسمی جمهوری اسلامی در حوزه قرآنی است و ما در طول سال های قبل رکورد خوبی در صحنه های بین المللی در این مسابقات کسب کرده ایم که می توانیم بگوییم 200 رتبه بین المللی در رشته های حفظ کل و قرائت کسب کرده ایم که این نشان می دهد که کشور ما به موضوع قرآن در بین نوجوانان و جوانان اهمیت می دهد که فکر نمی کنم در بین کشورهای اسلامی کشوری همانند ما چنین رکوردی داشته باشند.

 

رییس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه تصریح کرد: این دوره از مسابقات با رعایت دستورالعمل های بهداشتی و با ظرفیت محدود 300 نفر در سال حوزه هنری برگزار می شود و مردم می توانند این مسابقات را از سیمای قرآن و همچنین رادیو قرآن دنبال کنند.

 

وی با اشاره به اینکه ما به ادارات استانی سازمان اوقاف و امور خیریه ابلاغ کرده ایم که برای برگزاری مسابقات قرآن از ظرفیت مردمی استفاده کنند، گفت: در حال حاضر تعدادی از استان ها این کار را انجام داده اند اما در مرحله نیمه نهایی و نهایی به دلیل حساسیت بحث واگذاری به بخش های مردمی منتفی است اما ما آمادگی داریم اگر بخش مردمی توانمند شود و موضوع کیفیت برگزاری مسابقات را مورد توجه قرار دهند، ما برگزاری این دو مرحله از مسابقات را نیز با استفاده از ظرفیت های مردمی برگزار کنیم.

 

رییس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه همچنین در مورد برگزاری سی و هشتمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم گفت: این مسابقات در دو مرحله غیر حضوری که از 12 تا 16 دی با حضور داوران ایرانی و خارجی برگزار می شود و مرحله دوم آن در اسفند ماه همزمان با بعثت نبی مکرم اسلام برگزار می شود.

 

وی تصریح کرد: مکاتباتی با ستاد ملی مبارزه با کرونا انجام داده ایم تا به ما اعلام نمایند که آیا شرایط برای برگزاری سی و هشتمین دوره مسابقات قرآن کریم به صورت حضوری امکان پذیر است یا نه؛ در صورتی که این ستاد به ما اجازه برگزاری حضوری مسابقات را دهد، ما آمادگی لازم برای اجرای حضوری را در اسفند ماه داریم.

 

وی با اشاره به اینکه در صورتی که این دوره از مسابقات به صورت حضوری برگزار شود، ما مسابقات بین المللی قرآن را در تهران برگزار خواهیم کرد و انشاءالله از سال های آینده در صورت قطعی شدن برگزاری مسابقات بین المللی قرآن در صورتی که استان ها آمادگی و ظرفیت برگزاری مسابقات را داشته باشند از سال آینده می توانیم در دیگر استان ها نیز مسابقات بین المللی قرآن کریم را برگزار کنیم اما امسال در صورت حضوری بودن مسابقات بین المللی قرآن کریم به احتمال 99 درصد مسابقات قرآن در تهران برگزار خواهد شد.

 

در پایان این مراسم از پوستر چهل و چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم رونمایی به عمل آمد.

کد خبر 1128202

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha