سریع‌ترین نرخ رشد علمی در جهان مربوط به ایران است

پوریان گفت: سریع‌ترین نرخ رشد علمی در جهان مربوط به ایران است که یازده برابر میانگین نرخ رشد جهانی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از ساری، «یوسف تقی پوریان» امروز(۲۷آذر) در مراسم سالروز وحدت حوزه و دانشگاه در چالوس بیان کرد: در مهر ما ۱۴۰۰ مقام معظم رهبری فرمان جهاد دادند، صحبت از جهاد تبیین است یعنی بیان کردن دستاوردهای انقلاب که در طول این ۴۲ سال کسب شد. حفظ و توسعه داده شود.

 

 

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی واحد چالوس افزود: براساس منابع بین‌المللی ایران از قبل از انقلاب حدود ۴۰ درصد از دانشجویان در خارج از کشور تحصیل می کردند اما امروز این میزان به یک درصد رسید، نرخ میانگین مهاجرت در ایران یک درصد اما میانگین نرخ مهاجرت دانشجویان در دنیا ۴ درصد و همین نرخ در خاورمیانه حدود ۸ درصد است.

 

 

پوریان تصریح کرد: متاسفانه در فضاهای مجازی آمارها بدون استناد به منابع درست بیان شده و موجب تقویت روح ناامیدی می‌شود، ما قبل از انقلاب دانشمند برتر جهانی نداشتیم اما در سال ۲۰۱۶ نام حدود ۲۰۸ دانشمند برتر ایرانی در دنیا ثبت شده است.

 

 

وی با اشاره به اهمیت بحث نخبگان از نگاه رهبری و برگزاری سالیانه ۱۵ نشست و دیدار با نخبگان علمی کشور توسط مقام معظم رهبری، یادآور شد: در حال حاضر ۱۲ هزار نخبه و استعداد حوزوری و دانشگاهی مورد حمایت بنیاد علمی نخبگان هستند.

 

 

پوریان اعلام کرد: در ابتدای انقلاب حدود ۳ هزار مدرک علمی ثبت شده داشتیم اما در حال حاضر براساس منابع ۳۹۷ هزار مدرک علمی به‌نام ایران در دنیا ثبت شده است، در نظام رتبه‌بندی در ۱۹۹۶ رتبه ایران در جهان ۵۲ و در منطقه ۵ بوده است اما در سال ۲۰۱۶ رتبه ایران در جهان ۱۶ و در منطقه اول است.

 

 

وی اظهار کرد: ایران در زمینه تولید مقالات بین همه کشورهای دنیا رتبه اول را دارد، از حیث تعداد عناوین کتب منتشر شده ایران رتبه نهم دنیا را دارد، به‌ویژه در رشته الهیات! در کتب زبانشناسی رتبه دوم، در کتب عمومی رتبه دوازدهم، در کتب فلاسفه رتبه سیزدهم و در علوم کاربردی رتبه سیزدهم جهان را داراست‌.

 

 

پوریان ادامه داد: سریع‌ترین نرخ رشد علمی در جهان مربوط به ایران است که یازده برابر میانگین نرخ رشد جهانی است، در بخش میزان مشارکت دانشگاهیان ایران در دنیای علم یا همان دپلماسی علمی در سال ۲۰۱۲ در دنیا ۱۸ درصد نقش داشته و سپس به رشد ۲۲ درصد رسیده است، در زمینه المپیاد علمی از سال ۱۳۶۶، تا سال ۲۰۱۷   ایران موفق به کسب ۶۶۹ مدال جهانی در دنیا شد و در این بخش رتبه یازدهم را کسب کرد.

 

 

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی واحد چالوس خاطرنشان کرد: در بحث فناوری و تولید علم در حوزه علوم پزشکی ۷۵ برابر بالاتر از قبل از انقلاب قرار داریم، در بحث امید به زندگی در ابتدای انقلاب ۵۴ سال بوده ولی الان به ۷۶ سال رسیده است و رتبه هفتم دنیا را داریم.

 

 

وی گفت: ما در سال ۲۰۱۸ دومین کشور در زمینه تربیت مهندس را داریم، ایران هشتمین کشور دنیا در پرتاب ماهواره و پنجمین کشور دنیا در بحث نانو، چهاردهمین کشور دنیا در حوزه علوم فیزیک هسته‌ای و پنجمین کشور دنیا در مهندسی شیمی و انرژی، یازدهمین کشور دنیا در مهندسی هوا و فضا و دوازدهمین کشور دنیا در مهندسی است.

 

 

پوریان ادامه داد: ایران دهمین کشور دنیا در حوزه هوا و فضا در بین بیش از ۲۰۰ کشور دنیا بوده و در زمینه پرتاب ماهواره جزو ۱۱ کشور دنیاست، همچنین جزو ۱۳ کشور دارنده سوخت هسته‌ای است، ایران رتبه دوم جهان در زمینه پیشرفت سلول های بنیادی را دارد و از نظر زیست فناوری رتبه دوم منطقه خاورمیانه را دارد.

 

 

وی با اشاره به جایگاه ایران در بحث اختراعات ثبت شده، اعلام کرد: ما در سال ۱۹۷۸ میلادی یا همان ابتدای انقلاب ۶۴ عنوان اختراع داشتیم که در سال ۲۰۱۵ به ۱۳ هزار و ۶۰۰ اختراع رسید که با رشد ۲۱۳ برابری همراه بوده است.

 

 

پوریان با اشاره به پیشرفت ایران در زمینه‌های علمی و پژوهشی، افزود: در حال حاضر به هزار و ۲۷۳ مجله رسیده که بیش از ۵۰ درصد آن در زمینه علوم اجتماعی است، ۱۰۵ انجمن علمی رسمی داریم، در حال حاضر ۲۸ قطب علمی و ۲ هزار و ۵۰۰ کرسی ترویجی و ۴۱ نظریه در حوزه علوم انسانی در ایران داریم که ثبت شده است.

 

 

وی اذعان کرد: بنا بر فرموده مقام معظم رهبری اگر حقایق را مطرح نکنیم دشمن با دروغ و تحریف وارد عمل خواهد شد و واقعیت را عوض خواهد کرد، این آمارها کاملا واقعی بوده و یقینا پیشرفت‌ها بیش از اینها است، ترس استکبار و دنیای غرب از ایران به‌خاطر همین پیشرفت‌ها است‌.

کد خبر 1128329

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha