مسجد «باصونه» مصر،  برگزیده جایزه«عبداللطیف الفوزان برای معماری مساجد»

یک مسجد در سوهاج مصر در فهرست برترین معماری های اسلامی جهان قرار گرفت و توانست جایزه «عبداللطیف الفوزان برای معماری مساجد» را از آن خود کند.

خبرگزاری شبستان، گروه جهان اسلام: مسجد باصونه در سوهاج مصر برای سومین دوره برگزیده جایزه «عبداللطیف الفوزان برای معماری مساجد» شد. جایزه بین المللی عبداللطیف فوزان یک چایزه بین المللی است که در سال 2011 میلادی تاسیس شده است.

 

این جایزه برای همه افراد و سازمان هایی برگزار می شود که به طور مستقیم یا غیرمستقیم بر تحول و پیشرفت معماری و محیط خاورمیانه تاثیر می گذارد.

 

 

هر سه سال یک بار این مسابقه برگزار می شود و مقر آن در عربستان است که شیخ عبداللطیف احدم فوزان آن را راه اندازی کرده است و 60 میلیون ریال سعودی به آن اختصاص یافته است.

 

 

این جایزه تاکنون سه دوره برگزار شده است و دوره اول 2014 میلادی برگزار شد و در این سال 36 طرح به اشتراک گذاشته شد و تنها محدود به عربستان شد و چهار طرح آن با مبلغ نیم میلیون ریال سعودی برنده شد.

 

در دور دوم که سال 2017 میلادی برگزار شد 122 مسجد شرکت کردند و 13 مسجد از 5 کشور برگزیده و سه نفر نفرات انتخاب و مبلغ دو میلیون ریال سعودی جایزه دریافت کردند.

 

 

دور سوم در سال 2021 در سطح کشورهای اسلامی برگزار شد و 201 مسجد از 43 کشور و سه قاره شرکت کردند و 27 مسجد برگزیده شدند و جایزه به 7 مسجد از 7 کشور مختلف تعلق گرفت که مسجد باصونه از جمله این مساجد بود و بقیه 6 مسجد از کشورهای عربستان، بنگلادش، اندونزی، ترکیه، لبنان و مالی هستند.

 

ولید عرفه، این مسجد را طراحی کرده است و طراحی آن 6 ماه به طول انجامیده و ساخت آن دو سال طول کشید و 30 کارگر در ساخت آن مشارکت کردند.

 

مسجد باصونه به سبک معماری جدید ساخته شده است و بیش از 70 سال قدمت دارد و در مساحت 140 متر ساخته شده است.

 

کد خبر 1128505

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha