تأملی در باب قرارگاه قرآنی دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور

مسئول رسیدگی به امور استان‌های دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور گفت: باید در برداشت صحیح و اجرای امر رهبر معظم انقلاب اسلامی(مد ظله العالی) پیرامون کارقرارگاهی فرهنگی و قرارگاه قرآنی بیشتر تامل کنیم.

«مصطفی بی‌غم» در گفتگو با خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان،  گفت: باید در برداشت صحیح و اجرای امر رهبر معظم انقلاب اسلامی(مد ظله العالی) پیرامون کارقرارگاهی فرهنگی و قرارگاه قرآنی بیشتر تامل کنیم.

مسئول رسیدگی به امور استان‌های دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور افزود: ادبیات حوزه قرارگاهی متمایز از ادبیات رایج مدیریتی بوده و البته متعارض آن نیست بلکه برای مدت معین و  شرایط خاص نجات دهنده و راهگشا است.

 

وی خاطرنشان کرد: قرارگاه در اصطلاح اجرایی و مدیریت کلان محل و محفلی است با هدف هماهنگی سازمان های مختلف در موضوعی واحد تشکیل می شود و لزوم تشکیل آن به معنای عدم کفایت فرآیندها و سازمان های تعریف شده ی فعلی در نیل به هدف است.

بی غم ادامه داد: قرارگاه  تحت فرماندهی واحد و با تصمیمات و فعالیت های جدید و زودبازده وضعیت را از اضطراری و مواجهه فعال به وضعیت عادی با مواجهه پیشتازانه تبدیل می کنند.

 

وی افزود: در این مورد بخصوص یعنی قرارگاه قرآنی ممکن است بسیاری از عزیزان و فعالان قرآنی برداشت وضع اضطرار و یا موقعیت تحت حجمه نداشته باشند و حداکثر قائل به این باشند که از برنامه های میان مدت عقب ماندگی رخ داده است.

بی غم خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه رهبر معظم انقلاب بارها تقابل ما با استکبار و در رأس آن شیطان بزرگ را در زمان کنونی جنگ باورها و اراده ها نامیده اند و از سویی قرآن کریم مهمترین عقبه ی اعتصام به باورهای راسخ در این مواجهه است. می توان به این نتیجه رسید که فرمان ایشان نه از برای دستیابی به آمارهای بیشتر حفظ و قرائت و تدبر بلکه برای تجهیز و نجات قلوب و ایمان ها در عصر غلبه ی رسانه بر اندیشه ها است.

 

وی با بیان اینکه باید دید که با این نگاه و باور به ضرورت تشکیل قرارگاه، امکان تشکیل آن و ملزومات آن تا چه حد میسر است، افزود: در ساختار قرارگاهی سازمان ویژه ای به فرماندهی واحد تشکیل می شود و مهمترین عنصری که در این تشکیلات تغییر می کند تبدیل مدیریت (ویژه وضعیت عادی سازمان ها ) به فرماندهی ( ویژه وضعیت قرارگاهی ) است. بر این اساس پیشرفت امر قرارگاهی مستلزم همدلی ، فرمانپذیری مجموعه ها ، تبعیت ولایی و دوری از تشکیک و نگاه های خرد سازمانی است.

مسئول رسیدگی به امور استان‌های دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور گفت: گذاره های مهم مرتبط با قرارگاه  فرمانده، نیروی تحت امر، سازماندهی چابک نوین و ادبیات اجرایی جدید هستند که به مقدار امکان به آنها خواهیم پرداخت.

 

بی غم ادامه داد: آشنایی، اشراف و اعتقاد به اهداف کلان نظام، مقبولیت عام و خاص، شجاعت و تدبیر، پیشتازی زمانی و سبک های مواجهه، شناخت ابعاد اضطرار و گستره مواجهه از مهمترین ویژگی های فرماندهی امر فرهنگی است.

وی یادآور شد: جای دارد در آستانه دومین سالگرد ترور ناجوانمردانه یادی از سردار دلها سرلشگر پاسدار شهید حاج قاسم سلیمانی این مرد تاریخ ساز کنیم که تمامی این ویژگی ها را در حد کمال در خود داشت و از خود بروز داد. انشاء الله در فرصتی دیگر به مواردی همچون ویژگی های فرمانبران قرارگاه قرآنی، نسبت شورای توسعه فرهنگ قرآنی با قرارگاه، تسری قرارگاه قرآنی به قرارگاه های استانی ، موضوعی و مناسبتی و سایر موارد خواهیم پرداخت.  

کد خبر 1128557

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha