تفاهم‌نامه همکاری میان مدیران کل کمیته امداد و فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان منعقد شد

با توجه به توانمندی و ظرفیت‌های مناسب کانون‌های مساجد و پوشش حمایتی افراد تحت حمایت کمیته امداد و با هدف حمایت و توانمندسازی مددجویان این نهاد در خوزستان، تفاهم‌نامه‌ای با اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان منعقد شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اهواز، «جمال شیبه» امروز (یکشنبه 28 آذر) در نشست امضای تفاهم‌نامه کمیته امداد و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان اظهار کرد: از سیاست‌های فرهنگی نظام جمهوری اسلامی و مورد تاکید امام راحل و مقام معظم رهبری، نشر و ترویج فرهنگ متعالی اسلام بر پایه آموزه‌های قرآنی و سیره معصومین (ع) و بسط و تعمیق و ترویج گفتمان دینی است.

 

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) خوزستان افزود: از این رو باید در حفظ و تقویت باور به کرامت انسانی و عزت نفس و احساس مسئولیت اجتماعی در میان آحاد جامعه و مصون‌سازی خانواده‌های آسیب‌پذیر در برابر تهاجم فرهنگی دشمن و فراهم کردن زمینه رشد ایمانی و بصیرت‌افزایی ولایت‌مدارانه آنان تلاش کرد.

 

وی اضافه کرد: کمیته امداد در راستای توسعه تعامل با دستگاه‌ها و مراکز علمی، پژوهشی و استفاده از ظرفیت‌های موجود تفاهم‌نامه‌هایی را با دستگاه‌های مختلف منعقد می‌کند که امروز نیز با توجه به توانمندی و ظرفیت‌های مناسب کانون‌های فرهنگی هنری مساجد و پوشش حمایتی افراد تحت حمایت توسط کمیته امداد و با هدف حمایت و توانمندسازی (فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی) از ولی‌نعمتان انقلاب در سطح استان تفاهم‌نامه‌ای با اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان منعقد شده است.

 

شیبه اضافه کرد: از جمله اهداف این تفاهم‌نامه تقویت انسجام و هماهنگی جبهه فرهنگی انقلاب، هم‌افزایی ظرفیت‌ها و منابع در جهت بسط خدمت‌رسانی به ولی نعمتان انقلاب، گفتمان‌سازی خیر و احسان و محرومیت‌زدایی و عبور از خاص‌گرایی مخاطبان به منظور حفظ کرامت وعزت نفس آنها است.

 

وی زمینه‌سازی برای حضور فعال نوجوانان و نیروهای متعهد در عرصه فعالیت‌های فرهنگی و هنری مساجد، هم‌افزایی در بهره‌برداری حداکثری از ظرفیت‌ها و امکانات موجود و مراکز فرهنگی هر دو مجموعه، ارائه و عرضه فعالیت‌ها و ایجاد جاذبه‌های فرهنگی، هنری، مذهبی و اجتماعی در مقابله با تهاجم فرهنگی، احیا و تقویت کارکردهای مترتب بر مسجد و کانون‌های مساجد در عرصه اجتماعی به عنوان پایگاه احسان و نیکوکاری از جمله زمینه‌های همکاری میان این دو نهاد است.

 

مدیرکل کمیته امداد خوزستان تصریح کرد: همچنین ایجاد زمینه مشارکت خیرین به سمت وسوی حمایت از جوانان و نوجوانان و بهره‌مندی از توان و ظرفیت آنها در برنامه‌های فرهنگی مساجد، توسعه و ارتقای سطح همکاری‌های دوجانبه در زمینه برنامه‌ریزی و اجرای فعالیت‌های فرهنگی پژوهشی با رویکرد تقویت ارزش‌های فرهنگی، اخلاقی و اجتماعی و ... از دیگر زمینه‌های همکاری میان این دو مجموعه است.

 

وی ابراز کرد: در این تفاهم‌نامه کمیته امداد باید نسبت به همکاری در استفاده از اماکن فرهنگی در اختیار امداد در برنامه‌های مشترک با کانون‌های مساجد، معرفی مددجویان امداد در برنامه‌های مختلف کانون‌های مساجد با اولویت مساجد واقع شده در روستاها و محلات شهری دارای تراکم مددجویی و مناطق محروم، همکاری با هدف هم‌افزایی و جلوگیری از موازی‌کاری نسبت به مشارکت و همکاری مددجویان امداد در برگزاری برنامه‌ها و جشنواره‌های فرهنگی و معرفی دانش‌آموزان و ثبت‌نام در سامانه بچه‌های مسجد به‌ویژه در مناطق محروم اقدام کند.

 

شیبه همکاری در زمینه معرفی کودکان 4 تا 7 سال مددجویان امداد به مهدکودک‌های قرآنی در کانون‌های مساجد، صدور مجوز راه‌اندازی مراکز نیکوکاری تخصصی فرهنگی در کانون‌های مساجد فعال به تعداد 41 مورد در سطح استان، ارائه بانک اطلاعات جامع از نیازمندی‌های محلی و جامعه هدف و اولویت‌بندی احتیاجات نیازمندان، توزیع خدمات عمومی امداد و انجام آموزش‌های کسب و کارها ومشاغل خانگی با محوریت مساجد هدف، اجرای طرح فلاح امداد با هماهنگی ائمه جماعت مساجد هدف با عنوان هیات خانگی، مشارکت در راه‌اندازی بازارهای کوچک کارآفرینی در مساجد به منظور تشویق و ترغیب دانش‌آموزان جهت تفکر کسب حلال و .. را از دیگر تعهدات امداد دانست.

 

وی بیان کرد: به منظور پیشبرد مفاد این تفاهم‌نامه لازم است نمایندگان هر دو دستگاه جهت اجرایی کردن تعهدات نسبت به برگزاری نشست و انعقاد قرارداد مستقل اقدام و معاونت فرهنگی امداد و رئیس ستاد کانون‌های مساجد هر ملزم به پیگیری و نظارت بر حسن اجرای قراداد تا حصول نتیجه است.

 

مدیرکل کمیته امداد خوزستان اذعان کرد: طرفین باید نسبت به برگزاری جلسات منظم ماهیانه یا فصلی برای برنامه‌ریزی و هماهنگی اقدامات لازم را معمول کنند و کلیه توافق‌ها در کمیته مشترک صورتجلسه شود و پس از موافقت برای اجرایی کردن هر فعالیت مورد توافق قرارداد مستقلی منعقد می‌شود.

 

«محمد جوروند» نیز در رابطه با تعهدات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان عنوان کرد: در این تفاهم‌نامه این اداره کل وظیفه دارد در خصوص توسعه آموزش‌های قرآنی جهت مددجویان به ویژه جوانان و نوجوانان، استفاده از ظرفیت مبلغین در برگزاری روضه‌های خانگی (طرح فلاح)، جذب و عضو کردن مددجویان امداد در برنامه‌های مختلف کانون‌های مساجد، معرفی استعدادهای برتر دانش‌آموزان مددجوی امداد عضو در کانون مساجد و راه اندازی و ایجاد مراکز نیکوکاری فرهنگی تخصصی اقدام کند.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان یاد آور شد: همکاری در اجرای طرح جذب حامی برای ایتام و فرزندان محسنین، مشارکت در برگزاری طرح‌های 313 (طرح هجرت) و طرح یاس (خانه‌های هلال) جهت مددجویان امداد، راه‌اندازی مهدکودک‌های قرآنی در مساجد، همکاری در برگزاری برنامه‌ها و رویدادها و جشنواره‌های فرهنگی در مناطق محروم و مشارکت و همکاری در برگزاری کلاس‌های تقویتی، کنکور، تخفیف مجوز آموزشگاه‌های آزاد، استفاده از تولیدات فرهنگی، هنری، سینمایی، دینی و ... از دیگر اقداماتی است که باید بر اساس این تفاهم‌نامه به آن عمل کنیم.

 

در این نشست ناصر اسکندری معاون فرهنگی کمیته امداد و حجت‌الاسلام همت‌پور مدیر ستاد کانون‌های مساجد خوزستان حضور داشتند.

 

کد خبر 1128575

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha