تجلی ساختار تشکیلات توام با خلاقیت و مسجد محوری/ ابزارهای هنری در خدمت توسعه دینی

ساختار تشکیلاتی با جذب و سازماندهی، تربیت نیرو و بکارگیری در حوزه های مختلف توام با خلاقیت و نوآوری و مسجد محوری در کانون فرهنگی و هنری امام حسن مجتبی(ع) متجلی است.

خبرگزاری شبستان-اصفهان: کانون فرهنگی و هنری امام حسن مجتبی(ع) تیران از توابع استان اصفهان در سال 1387 در مسجد قمربنی هاشم(ع) تاسیس و برگزیده طرح فهما در ادوار گذشته بوده که امسال نیز بر حسب امتیاز رتبه دوم استان و 48 کشور را دارد.

این مرکز فرهنگی و هنری در این سال ها نه تنها در عرصه های رقابتی و جشنواره های ستاد کانون های فرهنگی و هنری مساجد مثل مدهامتان، قلم، نشریات دیواری، نمایش و تولیدات فرهنگی و هنری و فناوری اطلاعات موفق به کسب عنوان برتر شده، در جشنواره ها و رویدادهای ملی و استانی مثل جام باشگاه های کتابخوانی، طرح های خلاق کتابخوانی، جشنواره اوقات فراغت و رقابت بین مراکز فرهنگی نیز افتخار آفرین بوده است.

 

این مرکز فعال فرهنگی در تیران و کرون، در عرصه قرآن و عترت، هنرهای تجسمی و نمایشی، تولید محتوا، فناوری اطلاعات، رسانه و کارآفرینی و درآمدزایی با محوریت مسجد به صورت شاخص فعالیت می کند که عملکرد آن در بین مردم و نهادهای بالادستی مشخص و نمایان است.

فراتر از رشته های فعالیت این مرکز فرهنگی و هنری، ساختار تشکیلاتی با جذب و سازماندهی، تربیت نیرو و بکارگیری در حوزه های مختلف توام با خلاقیت و نوآوری و مسجد محوری در کانون فرهنگی و هنری امام حسن مجتبی(ع) متجلی بوده و برای همگان کاملا روشن و شفاف است که کار تیمی و گروهی در این نهاد در بالاترین حد امکان قرار دارد.

تجلیل از مربیان این مرکز در طرح نوجوان کوشا که به همت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در راستای ترویج کارگروهی بود، مصداق بارزی برصحت این ادعا است.

ساختاری منسجم و هدفمندی که بین افراد این کانون در مسئولیت ها و اجرای فعالیت های تخصصی وجو دارد سبب شده تا کارها بهتر، خلاقانه و بدون وابستگی به شخص مدیر مسئول انجام شود.

 

*کارتشکیلاتی بر اساس استتعداد جوانان و نوجوانان

 

سخن از کار تشکیلاتی زمانی هدفمند می شود که افراد بر اساس استعداد و توانایی خودشان در مسئول ها قرار گیرند نه بر اساس تصمیم های بدون کارشناسی و فقط برای پر شدن پست های سازمانی، بلکه پس از جذب، سازماندهی و شناسایی استعداد انجام و فعالیت آموزشی نیز بر رشد این توانمندی فردی نیز بکار گرفته شود.

زنجیزه هماهنگ بین این مسیر برای واگذاری مسئولیت و تقویت روحیه اجتماعی و مدیریتی برای آینده جامعه در این کانون با اجرای دوره های آموزشی، همایش ها و نشست های مدیران گروه های فرهنگی و هنری کانون ها و همچنین جلسه با خانواده ها توانسته در کیفیت کار موثر باشد.

کارشناس کانون های مساجد اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی تیران و کرون گفت: واگذاری مسئولیت به افراد و تقویت روحیه اجتماعی و تیمی بین نوجوان و جوانان یکی از شاخصه های مهم و بی نظیر کانون امام حسن مجتبی است.

«علی معینی« افزود: کمک به رشد استعدادها و بکارگیری آنان در مسئولیت های مختلف باعث شده تا احساس مسئولیت ایجاد و فرصت برای رشد فعالیت فعالیت های فرهنگی و هنری رقم بخورد و وابستگی به یک فرد به عنوان مدیر مسئول کاهش پیدا کند.

وی ادامه داد: وابستگی کارها به مدیران مسئول و فقدان مسئولیت سپاری به دیگران باعث شده تا کارها به سختی پیش برود.

معینی این موضوع را آسیبی بزرگ برای کانون ها برشمرد و گفت: با تغییر مدیرمسئول چالش هایی نیز در کارها به وجود می آید که تعطیلی آن مرکز یکی از آن است.

 

*برگزاری دوره های آموزشی تخصصی

 

اجرای دوره های آموزشی تخصصی در رشته های نمایش، سرود، کارآفرینی، فناوری اطلاعات، روابط عمومی، مدیریت فرهنگی و کارگروهی زمینه ای برای تقویت کارکرد کانون و عملکرد آن شده و کیفیت را افزایش داده است.

استعدادها در حوزه های مختلف شناسایی و افراد با عضویت در گروه های هنری و فرهنگی و فراگیری آموزش ها بر اساس استعداد خود پیشرفت کرده و در آینده پیشرفت های زیادی را خواهند داشت.

 

ابزارهای هنری در خدمت توسعه دینی

 

هنر یکی از مهمترین ارکان کانون های مساجد است که گاهی مشاهده می شود این فرصت و رکن در برخی از کانون ها کم رنگ یا اصلا وجود ندارد در حالی که هنر متناسب با مسجد می تواند جذابیت نیز ایجاد کند.

هنرهای تجسمی، نمایش، تولید فیلم و سرود فرصت های خاص برای فعالیت در مساجد است و روح دینی نیز با این مسائل سازگار است.

زمینه های فعالیت، کلاس و جشنواره هایی که در این مرکز فرهنگی و هنری تعریف شده تناسب خوبی را بین مسجد و هنر ایجاد کرده که جشنواره نمایش قرآنی، خوشنویسی پیامبر اعظم، تئاتر مذهبی و اعتقادی، تولید فیلم و محتواهای چند رسانه ای با موضوعات اخلاقی از جمله آن است.

کد خبر 1128868

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha