یلدای مجازی/ آداب کهن در سایه گرانی ها رنگ باخته است

یلدا، کهن آدابی برای شاد زیستن و صله رحم است که هر سال در سایه توریم افسار گسیخته رنگ می بازد.

خبرگزاری شبستان _ خرم آباد، یلدا آیینی سنتی در بین ایرانیان است که از قدیم الایام با  رسوم خاص خود برگزار می شده است.

 

یلدا یا «شوچله» جشنی به میراث مانده از اجداد ایرانیان است که هر سال با گرامیداشت این جشن به یاد می آوریم لحظه لحظه زندگی محبتی از جانب باری تعالی است که باید قدر دان این نعمت بود و از هر فرصتی برای در کنارهم بودن، صله رحم و فراموشی غم و مشکلات بهره ببریم.

 

یلدا، در عین حال به ما یادآوری می کند که حتی طولانی‌ترین شب سال هم صبح می‌شود و لحظات غم و مشکلات نمی‌توانند تا ابد پایدار بمانند.

 

سالهاست که مراسم شب یلدا تحت تأثیر وضعیت اقتصادی و گرانی‌های اخیر قرار گرفته و سایه شوم گرانی های افسار گسیخته نه تنها آیین سنتی شب یلدا که بر سفره و معاش خانواده ها گسترده شده است.

 

این کهن آیین هر سال در سایه گرانی های عجیب رنگ مبازد و در این میان وضعیت فقرا، نیازمندان، کاگران مشاغل فصلی نیاز به رسیدگی توسط مردم، خیرین و مسئولان دارد.

 

در میان مشکلات ناشی از بیکاری و تورم که قشر زیادی از جامعه را فرا گرفته، عرصه فضای مجازی قابل تامل است، این عرصه از همان ابتدا برای فخر فروشی و خودنمایی مورد توجه عده ای خاص قرار گرفت.

 

در مناسبت های چون جشن های عمومی و آدابی چون نوروز و شب یلدا، فضای مجازی به مکانی برای فخر فروشی تبدیل می شود و هزینه های غیر ضروری را به خانواده های زیادی تحمیل می کند.

 

شرایط ناشی از بیماری کرونا و آموزش مجازی باعث راهی شدن زود هنگام کودکان و نوجوانان به عرصه مجازی شد و این اقدام زود هنگام آسیب های مختلفی به همراه دارد.

 

یکی از مهم‌ترین چالش‌هایی که در پی توسعه‌ی فضای مجازی و در دسترس قرار گرفتن آن برای اقشار مختلف به چشم می آید، تضادهای فرهنگی است.

 

با سرعت گرفتن رشد توسعه، این تضادها آسیب بیشتری متوجه جامعه و خانواده ها می شود.

 

در دنیایی که پول حرف اول را می زند و فضای مجازی در رقابت با آن به عرصه فخر فروشی وخودنمایی ها تبدیل شده است، سفر خالی نیازمندان و جیب بی پول کارگران، تضاد عجیبی به وجود می آورد و آداب کهن که بهانه ای برای شاد بودن، صله رحم و کنار هم بودن است رنگ می بازد.

امسالهم با توجه به همه گیری کرونا، توصیه ها و پندها و اندرزها به شهروندان ادامه دارد و همچنان پیشنهاد می شود از برگزاری دورهمی ها پرهیز کنندو رعایت دستور العمل های بهداشتی توجه داشته باشند، دوری از دورهمی های سنتی مانند سالهای پیشین برای کمتر شدن همه گیری کرونا است.

 

کد خبر 1128909

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha