جامعه جهانی از ایران در برجام حمایت می کند/ لغو تحریم های غیر قانونی و ظالمانه علیه ایران اولین گام آمریکا برای بازگشت به برجام

پاک آیین با اشاره به پایبندی ایران به تمام تعهدات در سند برجام گفت: جامعه جهانی از ایران از سند برجام حمایت می کند و آمریکا برای بازگشت به برجام در گام اول باید تحریم ها را لغو کند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، محسن پاک آیین، سفیر پیشین ایران در جمهوری آذربایجان در نشست خبری سازمان بسیج دانشجویی با اصحاب رسانه در مورد شرایط مذاکرات گفت: خروج آمریکا از برجام خلاف فصلنامه شورای امنیت است و آمریکا الزامات این سند را رعایت نکرده است. این سند در ایران به تصویب شورای نگهبان و تایید رهبری رسید و در آمریکا نیز مراجع قانونی مورد تایید قرار دادند و از ابعاد قانونی داخلی و بین المللی برخوردار است که باید مورد اجرای آمریکا قرار می گرفت و حق تخلف از این سند را نداشت.

 

سفیر پیشین ایران در جمهوری آذربایجان با بیان اینکه آمریکا اجرای این سند را نادیده گرفته و تحریم ها را بازگردانده است، افزود: الزامات بین المللی آمریکا را به اجرایی کردن مفاد این سند و عملیاتی کردن آن ملزم می کند. بعد از اینکه آمریکا از این سند خارج شد، الزاماتی برای اروپا به وجود آمد و اروپایی ها باید نظر ایران را بعد از خروج آمریکا از برجام تامین می کردند تا مبادلات اقتصادی ایران مسیر عادی را طی می کرد و فروش نفت در مسیر عادی ادامه می یافت.

 

وی تاکید کرد: متاسفانه اروپایی ها هم نتوانستند و یا نخواستند الزامات بین المللی برجام را اجرا کنند و به نوعی عمل کنند که آمریکا نتواند تحریم ها را اعمال کند.

 

وی گفت: در کنار این موضوع که آمریکا الزامات را رعایت نکرد، اروپایی ها هم با توجه به طولانی شدن مدت مذاکرات نتوانستند نظر ایران را تامین کنند.

 

وی با تاکید بر اینکه ایران کشوری پایبند به برجام بوده و با این هدف وارد برجام شد که بتواند لغو تحریم های ظالمانه و غیر قانونی را از سر راه بردارد، تصریح کرد: اقدامات سند جامع همکاری های مشترک برجام به چندین قسم تقسیم می شود که آمریکا از تمام آن خارج شده و اروپایی ها نتوانستند تبعات خروج آمریکا علیه ایران را جبران کنند و ما در مرحله ای که فهمیدیم اروپایی ها نتوانستند این جبران را برای ایران انجام دهند بند 26 برجام را در پنج گام اجرا کردیم و برخی اقدامات در چهارچوب سند بین المللی برجام کاهش یافت و ملت ایران و رهبر انقلاب از این تدبیر و سند راهبردی که در مجلس تصویب شد از این موضوع حمایت کردند. این امر نشان دهنده قاطعیت ملت ایران در دفاع از حقوق نظام اسلامی بود.

 

وی ادامه داد: بعد از روی کار آمدن بایدن آمریکا اعلام کرد که به برجام باز می گردد که البته تاکنون این اقدام فقط لفظ بوده است و هیچ عملی به انجام نرسیده است.

 

وی در مورد اقدامات ایران در آژانس هسته ای بین المللی گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره به دنبال این بوده است که از انرژی هسته ای برای مقاصد صلح آمیز استفاده کند و این موضوع در مسیر همکاری ها با آژانس بین المللی به خوبی پذیرفته شده و به بازرسان اجازه داده شد تا از نزدیک شاهد فعالیت های ایران باشند و مطمئن باشند که ایران در مسیر استفاده از انرژی صلح آمیز هسته ای گام بر می دارد و ساخت سلاح هسته ای با توجه به تاکیدات و فتوای رهبر انقلاب خارج از مسیر صلح آمیز حرام اعلام شده است و جمهوری اسلامی به دنبال استفاده از انرژی غیر صلح آمیز هسته ای نیست.

 

پاک آیین خاطرنشان کرد: در مقطع فعلی ایران تمام الزامات مربوط به سند برجام را رعایت کرده و همکاری های لازم با آژانس بین المللی هسته ای صورت گرفته است تا جایی که آژانس مکررا به همکاری ایران با آژانس تاکید داشته و ایران در این زمینه از مسیر خود تخطی نکرده است.

 

وی یادآور شد: اکنون جامعه جهانی در سند برجام از ایران حمایت می کند زیرا ایران به الزامات خود در سند پایبند بوده است و در مقطع فعلی آمریکا به عنوان کشوری که از سند برجام خارج شده و نقض برجام کرده است، شناخته شده است.

 

وی گفت: اولین اقدام برای بازگشت آمریکا به برجام لغو تحریم های غیر قانونی علیه ایران است. ایران حق دارد در مورد بازگشت آمریکا به برجام راستی آزمایی کند و بداند که اقدام آمریکا حرف بوده است یا عمل.

 

سفیر سابق ایران در جمهوری آذربایجان تصریح کرد: در صورت عمل آمریکا به تعهدات ایران در چهارچوب برجامی خود محدودیت های قبلی در چهارچوب برجام را عمل می کند و به تعهدات خود باز می گردد و این نظر از سوی رهبر انقلاب و ارکان نظام مورد تایید است.

 

وی در مورد سه اصل الزام برای بازگشت آمریکا به برجام گفت: لغو تحریم ها از سوی آمریکا، راستی آزمایی از طرف ایران که آمریکا به تعهدات خود عمل کند و مجددا برجام را لغو نخواهد کرد.

 

وی یادآور شد: ایران به دنبال آن است که تضمین محکمی از آمریکا داشته باشد و همه بر این موضوع پافشاری دارند و این امر در حال مذاکره است باید مطمئن باشیم آمریکا مجددا تحریم ها را اعمال نمی کند. این حرف دارای پشتوانه حقوقی و تضمین حقوقی است و آمریکا برای بازگشت به برجام باید بتواند نظرات مردم ایران را تامین کند.

 

 

کد خبر 1128911

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha