پدرم پر از سوژه بود/ کامبیز درمبخش یکی از هنرمندان پرکار این جهان است

فرزند کامبیز درمبخش با بیان اینکه پدرم پر از سوژه بود، گفت: کامبیز درمبخش یکی از هنرمندان پرکار این جهان است و این حجم از آثار چندین سال برای نسل جدید و آینده هم می ماند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان ،  همزمان با چهلمین روز درگذشت «کامبیز درمبخش»  هنرمند کارتونیست و تصویرگر نمایشگاه کاریکاتورهای دیده نشده  این هنرمند که  متعلق به دهه چهل و پنجاه شمسی است به همت گالری کاما و مشارکت موسسه هنرمندان پیشکسوت در گالری کاما برپا شد.  این نمایشگاه  در واقع شامل آثار اجتماعی کامبیز درم بخش در دهه‌های چهل و پنجاه شمسی است؛ کامبیز درم بخش متولد ۱۳۲۱، فارغ التحصیل هنرستان هنرهای زیبای تهران، برنده چندین جایزه بزرگ معتبر جهانی است و تاکنون چندین نمایشگاه مستقل از آثارش در کشورهای مختلف جهان برگزارشده است. بسیاری از کاریکاتورهای او در روزنامه‌ها و مجلات معروف داخلی و بین المللی منتشر شده و این هنرمند با نشریات معتبری همچون نیویورک تایمز، اشپیگل و نبل اشپالتر همکاری کرده است. کامبیز درم‌بخش تاکنون کتاب‌های زیادی در زمینه تصویرسازی و کاریکاتور در ایران و خارج از کشور منتشر کرده است که از آن جمله می‌توان به «مینیاتورهای سیاه»، «خاطرات فرشته‌ها»، «بدون شرح»، «کتاب کامبیز»، و «اگر داوینچی مرا دیده بود» اشاره کرد، در حاشیه برپایی این نمایشگاه با «رامین درمبخش»  هنرمند گرافیست و نقاش و فرزند کامبیز درمبخش درباره آثار این هنرمند به گفتگو نشسته ایم که در زیر می آید:

 

آثار  کامبیز درم بخش در عین سادگی مفهوم بسیار عمیقی را بیان می کند از دید شما آثار ایشان چه ویژگی دارد؟

 ویژگی بارز و خاص آثار پدرم بی کلام بودن بود؛  این ویژگی خاص سبکی بود که در اغلب آثار ایشان می تواند مشاهده کرد،  پدرم یک زمانی اثری را برای یک مسابقه ای در ژاپن می فرستند که از طرف یکی از معروف ترین مجلات ژاپنی  برپا میشد در این مسابقه  یک جایزه 25 هزار دلاری بردند،  اگر کاریکاتور در ژاپن را تعقیب کنید می بینید که کاریکاتورهای آنجا باکلام است و کاری که پدر من فرستاده بود بدون کلام بود و به همین سبک ساده و بدون کلام اجرا شده بود. در واقع این اثر  یک شخصیتی بود که روی زمین دست و پایش رو با ساعت بسته بودند یعنی دور زمان ایجاد وضعیت کرده بود.

آثار کامبیز درمبخش به لحاظ فرم و محتوا چه چیزی را بیان می کند؟

گفت و گو درباره آثار پدرم در این شرایط یک خورده سخت است؛ چون اگر پدرم زنده بودند  الان در این نمایشگاه حضور داشتند، گفتن از کارهایشان برایم خیلی سخت است، آثاری که در این نمایشگاه می بینید یک سری خط های ساده  است  این آثار اوج کارهای درمبخش است، این آثار مربوط به دوره و زمانی خاص است که مردم آن زمان می فهمند که این کاریکاتورها چه می گویند.

 آثار کاریکاتور کامبیز درمبخش برآمده از شرایط اجتماعی و سیاسی زمانه است؟

آثارشان در همین طرح های ساده بیان مفاهیمی  برآمده از شرایط اجتماعی و سیاسی دوره ای بوده که در آن می زیسته استف این آثار در قالب که با زبان کارتون بیان شده است.؛ پدرم یک سری کارها یی دارند که در زمانه خود مهم بوده و مردم همان زمانه متوجه می شوند که این کار چیست.

 کامبیز درمبخش هنرند چند وجهی بوده و در مدیاهای مختلف کار کرده است؟

بله؛  آثار پدرتنها در زمینه کاریکاتور نبوده است ایشان حجمی کار کرده اند، پاپ آرت  و نقاشی کار کردند؛ با بسیاری از هنرمندان مجسمه ساز، گرافیست، عکاس، فیلمساز همکاری داشتند؛ خود من با پدرم برای سینمای مستند حوزه هنری و سینمای مستند و تجربی انیمیشن های کوتاه ساختیم ؛ در زمینه های گرافیک هم من یک سری با پدرم همکاری داشتم، پدرم پر از سوژه بود و همه را جذب می کرد؛ اغلب آثار ایشان در لحظه خلق شده اند.

 

مهمترین ویژگی اخلاقی کامبیز درمبخش چه بود؟

 کاممبیز درمبخش هم از لحاظ هنری و هم از لحاظ انسانیت و مهربانی همه را جذب خود می کردند؛ با همه یک رابطه خوبی داشتند و خیلی ها دوستش داشتند ولی متاسفانه ایشان را کاملا از دست دادیم  منتها ایشان در آثارشان زنده هستند. باید گفت کامبیز درمبخش یکی از هنرمندان پرکار این جهان است و با این حجم آثارشان فکر می کنم چندین سال برای نسل جدید و آینده هم بماند.

 

آیا شما بنا دارید موزه  یا بنیادی  به نام کامبیز درمبخش راه اندازی کنید؟

ما تصمیم داریم  این کار را انجام دهیم؛ این موضوع به ما پیشنهاد شده است ولی هنوز زود است چون پدرم تازه  درگذشته است و راه اندازی موزه زمان می برد باید تصمیم گیری شود که چه کار انجام شود. پدرم  با خیریه «بهنام دهش پور» و با موسسات خیریه سرطانی همکاری داشتند؛ ایشان خیلی کارها کردند اگر بنیادی داشته باشند باید تصمیم بگیریم که در چه زمینه ای بایستی فعالیت داشته باشد. باید تصمیم گیری شود که چکاری انجام دهیم  شرایط الان برای تحقق این هدف آسان نیست .

کد خبر 1129148

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha