دین را سه وجهی از جهان‌بینی، ایدئولوژی و امتحانات الهی است

حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان گفت: ما باید دین را سه وجهی از جهان‌بینی، ایدئولوژی و امتحانات الهی در موقعیت‌های متفاوت است که اگر تقوا و بصیرت نداشته باشیم امتحان الهی در موقعیت‌های متفاوت را تشخیص نخواهیم داد.

به گزارش خبرنگار اندیشه خبرگزاری شبستان، حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان به مناسبت ایام فاطمیه در دانشگاه علامه طباطبایی به سخنرانی پرداخته و گفت: ما وقتی به آموزش دین می‌پردازیم نباید صرفاً به آموزش اعتقادات و احکام بپردازیم.

وی افزود: از دوران کودکی وقتی می خواستند به ما آموزش دین بدهند سرفصل‌های اصول دین و فروع دین را آموزش می‌دادند آنها را حفظ کرده و یاد می گرفتیم به مرور تصور ما این شد که دینداری یعنی اینکه ما این عقاید را داشته باشیم و به این احکام عمل کنیم اما طبق معارف قرآن دینداری صرفا این نیست.

 

استاد حوزه و دانشگاه با تاکید بر اینکه صرفا شناخت احکام و عقاید ما نمی توانیم بفهمیم ماجرای دین چه چیزی است و مسیر عبودیت چگونه است و در جریان زندگی برای بندگی و دینداری باید مراقب چه چیزهایی بود، عنوان کرد: متاسفانه ما از قرار گرفتن در موقعیت‌های مختلف امتحانات الهی غفلت کردیم و در آموزش دین از امتحان غفلت کردیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان با بیان اینکه افزون بر شناخت اصول دین و فروع دین ما باید امتحان و موقعیتی که خداوند ما را در آن قرار می‌دهد را هم بشناسیم و درست عمل کنیم، اظهار کرد: ما باید دین را سه وجهی از جهان‌بینی، ایدئولوژی و موقعیت بدانیم. معمولا گفته می‌شود ماجرای دین دو وجه از جهان‌بینی و ایدئولوژی است اما از چیزی به نام موقعیت غفلت صورت گرفته است.

 

وی با بیان اینکه دنیا متناسب با رفتار، انگیزه و اندیشه ما در حال تغییر است، ابراز کرد: خداوند همواره اوضاع عالم را تغییر می دهد که ما در موقعیت های مختلف قرار بگیریم. در دینداری شناخت موقعیت‌ها لازم است که بدانیم در هر موقعیتی چه امتحان الهی برای ما قرار داده شده است. اگر انسان موقعیت را درست تشخیص دهد ضرورت و اولویت اجرای هر یک از احکام و اخلاقیات را هم درست تشخیص خواهد داد.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه در دینداری تشخیص موقعیت خاص حرف اول را می‌زند، گفت: اگر به موقعیت‌ها توجه نداشته باشیم ابلیس ما را با کارهای خوبی فریب می دهد که زمان انجام دادن آن نیست و انجام دادن کار خوب دیگری اولویت دارد.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان با بیان اینکه در آخرالزمان اختلاف شیعیان به علت تفاوت تشخیص‌های آنها است، عنوان کرد: دینداری همچون معمایی است که بصیرت لازم دارد. زمانی که اربعین به اوج خود رسید ما با کرونا امتحان شدیم. انسان بدون تقوا و بصیرت نمی‌تواند به فهم درستی از موقعیت و امتحانات الهی برسد. خداوند انسان را در موقعیت های متفاوت قرار می دهد و او را امتحان می‌کند.

 

 

کد خبر 1129165

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha