آداب منتظرانه برای سپری کردن یلدای غیبت

انتظار در عمل است که معنا می یابد و می تواند کارکردهایی که برای آن بیان شده ازجمله زمینه سازی برای ظهور و روی کار آمدن حکومت صالحان، ریشه کَن کردن ظلم و اقامه عدالت در سطح جهانی را داشته باشد.

خبرگزاری شبستان، گروه مهدویت و غدیر: مروی بر روایات نشان می دهد که انتظار فرج امام عصر(عج) صرفاً حالتی قلبی و معنوی نیست بلکه این انتظار برای آنکه بتواند به سبک زندگی تبدیل شده و زمینه را برای فرج آن منجی موعود(عج) فراهم کند باید در عمل بروز و ظهور داشته باشد، چنان که پیامبر اکرم (ص) فرمودند: «انتظار فرج برترین اعمال امت من است». همین یک حدیث کافی است تا بدانیم انتظار در عمل است که معنا می یابد و می تواند کارکردهایی که برای آن بیان شده ازجمله زمینه سازی برای ظهور و روی کار آمدن حکومت صالحان، ریشه کَن کردن ظلم و اقامه عدالت در سطح جهانی را داشته باشد.

 

البته نباید چنین پنداشت که عمل منتظرانه خاص است و هر کسی را یارا و توان انجام آن نیست بلکه با اندک تغییراتی در نگاه و عمل مان می توانیم ما نیز در زمره منتظران واقعی قرار بگیریم. از این رو، در ذیل برخی اوصافی که ما را در این مسیر یاری می کند، مرور می شود:

 

 

تقوا و ترک گناه

بی شک مهمترین صفت نجاتبخش و قرب آفرین و بازدارنده از گناه، «تقوا» است و همین صفت به انسان ارزش می دهد چنان که خدای متعال در قرآن کریم می فرماید: «انَّ اَکرَمَکُم عِندَاللهِ اتقاکُم».

اهل تقوا از کوچک و بزرگ گناه چشم می پوشند، چون می دانند گناهان کوچک هم که به چشم نمی آید، وقتی جمع شود کوهی از مصیبت را تشکیل می دهد.

امام زمان(عج) در توصیه به محمدبن ابراهیم مهزیار اهوازی فرمودند: «ای محمد از خدا بترس» همچنین در یکی از دعاهای فرج نیز از خدا درخواست می کنیم: «اللهمَّ الرزقنا توفیق الطاعه و بُعدَ المَعصیه...؛ خدایا توفیق اطاعت و دوری از گناه را به ما عطا کن.»

اینچنین می توان به حیات مطلوب امام زمان(عج) و مرضی خدا دست یافت، توصیه امام عصر(عج) نیز به ما این است: «از خدا پروا کنید، تسلیم ما باشید و کار را به ما برگردانید.»

 

 

 

حُسن خُلق

اخلاق نیکو و برخورد مودبانه و عفو و گذشت و خوشرویی و .. همه از مصادیق حُسن خُلق اند. آنچه آدمی را نزد خدا و خلق محبوب می سازد و در دل ها جای می دهد، اخلاق نیکوست.

پیامبر خدا (ص) با همین ویژگی توانست در دل ها نفوذ کند و از آن مردم جاهل، خشن و بادیه نشین، انسان های دانا، مهربان، دلسوز و فداکار و بااخلاص تربیت کند. ایشان به خویشاوندان از فرزندان عبدالمطلب فرمود: «شما با اموالتان نمی توانید به همه برسید (و آنان را برخوردار کنید) پس با اخلاق تان به آنان برسید.»

این توصیه نبوی(ص) مخصوص فرزندان عبدالمطلب نیست، امروز هم ما می توانیم با حُسن خُلق جاذبه بیافرینیم و دل های دیگران را به اسلام و امام زمان(عج) متمایل کنیم.

منتظر امام زمان(عج) در اخلاق نیک باید نمونه و الگو باشد، تا مولایش از او راضی شود.

 

 

 

 

خدمت به مردم و نیازمندان

یکی از امتحان های الهی «آزمون مالی»  است، این امتحان به شکل های مختلف است یکی هم این است که افراد توانگر و ثروتمند نسبت به فقیران و نیازمندان جامعه چه رفتاری دارند؟

پیامبر اکرم (ص) فرمودند: «بهترین مردم کسی است که مردم از وجود او بهره مند شوند.»

امام باقر (ع) به شیعیان چنین سفارش می کنند: «توانمندان شما بر ضعیفان تان کمک کنند و ثروتمندان شما بر فقیرانتان عاطفه و مهرورزی داشته باشند.»

 

 

 

امر به معروف و نهی از منکر

امر به معروف و نهی از منکر، دو فریضه واجب است و در کنار نماز و روزه از فروع دین به شمار می آید. خداوند در قرآن مکرر به آن دستور داده و آثار آن را تشریح کرده است.

در روایات از آن واجب به عنوان «اَسَمی الفرائض» و بالاترین واجب ها یاد شده است. امام باقر(ع) فرمود: «امر به معروف و نهی از منکر، راه پیامبران و روش صالحان است، واجبی بزرگ است که واجبات دیگر به وسیله آن برپا می شود و راه ها ایمن می گردد و کسب ها و درآمدها حلال می شود.»

تلاش برای گسترش خوبی ها و معروف ها در جامعه و مقابله با بدی ها و مفاسد، کاری است که منجی بشریت(عج) با قیام و حکومت جهانی شان انجام می دهند، پس بر منتظران حضرت حجت (عج) است که به تاسی از مولای خود و در حد بضاعت نسبت به این واجب الهی اهتمام داشته و احساس تعهد و تکلیف کنند.

 

کسب حلال

بنابر آموزه های دینی هم درآمدها باید حلال و مشروع باشد هم خرج کردن ها در راه خداپسند و جایز.

منتظر امام زمان (عج) نباید مدیون دیگران باشد و نیز نباید حق دیگران را بخورد و اگر هم به دارایی و درآمد او خمس و زکات تعلق گیرد، تکلیف الهی را عمل کند و خمس و زکات بدهد.

اگرچه امروز جاذبه های درآمدهای نامشروع و شغل های حرام بسیار است و خیلی ها گرفتار آن شده اند اما مسلمان منتظر نباید زندگی و کسب و کار و درآمد خود را به ربا و رشوه، سوءاستفاده از بیت المال، جعل سند، اختلاس و ... آلوده کند یا از ساعت کاری کم بگذارد یا تخلف از قراردادهای مالی داشته باشد.

خوشا به حال آنان که درآمد و کسب شان چنان است که اگر امام زمان (عج) ظهور کند بتوانند او را به خانه و سر سفره خود دعوت و از راه حلال از ایشان پذیرایی کنند.

 

 

 

 

دعا برای ظهور

یکی از وظایف شیعه در دوران غیبت امام زمان(عج)، «دعا برای ظهور» است. وقتی امتی به درگاه خدا دعا می کنند تا فرج را نزدیک کند و آن منجی را برساند، این خواسته در دعاهای فردی و جمعی مطرح می شود و شوق دیدار را می افزاید و منتظر را هم آماده و شایسته آن دوران می سازد. امام زمان(عج) در نامه ای که به نایب خاص خود محمدبن عثمان نوشت، فرمود: «برای تعجیل فرج بسیار دعا کنید، چراکه این برای خود شما هم فرج و گشایش است.»

 

 

 

 

زمینه سازی برای ظهور

تحقق هر هدفی نیاز به زمینه سازی دارد. برای ظهور امام عصر(عج) هم شرایط و زمینه هایی لازم است که بخشی از آنها به مردم مربوط می شود. منتظران ظهور و فرج، نباید دست روی دست بگذارند و تماشاچی باشند و تنها امیدوار به آمدن آن نجات بخش باشند، بلکه باید زمینه هایی آن را فراهم هم سازند.

مگر می شود کسی کسی که انتظار حکومت حق و عدل آن هم در سطح جهان داشته باشد، ولی برای آن کاری نکند؟ زمینه سازی کجا و بی تفاوتی کجا؟

 

تبلیغ فرهنگ انتظار

هر کس به فکر و مرام و مکتبی عقیده و باور داشته باشد و آن را درست و حق بشناسد، باید در راه ترویج و تبلیغ آن بکوشد و هر چه بیشتر افراد را وارد آن مرام و معتقد به آن فکر و عقیده کند.

عقیده به وجود امام زمان (عج) و انتظار آمدن یک مصلح جهانی و اعتراض به فساد و جور حاکم بر زمان و ایستادگی در مقابل امواج بی دینی و ترویج گناه، ازجمله این اعتقادها است. منتظر راستین باید «فرهنگ انتظار» را ترویج و تبلیغ کند و بی خبران از این وادی را به درون این دایره نورانی وارد سازد و شوق مهدی علیه السلام و انتظار ظهور را در دل ها روشن کند.

 

 

 

کد خبر 1129214

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha