نگرانی از کاهش موالید در خراسان جنوبی/ ازدواج و طلاق کاهش یافت

مهرآور با ابراز نگرانی از کاهش موالید در خراسان جنوبی گفت: در هشت ماهه امسال تعداد ۶۷۰ واقعه طلاق در سطح استان ثبت شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، «علیرضا مهرآور» امروز (۳۰ آذر) در جمع خبرنگاران استان با بیان اینکه جمعیت خراسان‌جنوبی در سال ۱۴۰۰ حدود ۸۳۴ هزار نفر جمعیت تخمین زده شده است، اظهار کرد: خراسان‌ جنوبی در سال ۹۵ یازدهمین استان سالمند کشور با میانگین ۹.۳ درصد بوده است.

 

مدیرکل ثبت احوال خراسان‌ جنوبی ادامه داد: این استان در میزان فوت رتبه ۲۳ کشور، ولادت رتبه دوم و طلاق رتبه ۲۷ کشور را دارد.

 

وی با ابراز نگرانی از کاهش میزان باروری در خراسان جنوبی، تصریح کرد: بر اساس شاخص مرکز آمار ایران در سال ۹۹ خراسان‌ جنوبی بعد از سیستان و بلوچستان رتبه دوم باروری را دارد ولی افت شاخص را به ۲.۳۶ در سال ۹۹ را داشتیم.

 

مهرآور در ادامه از کاهش آمار موالید در خراسان جنوبی خبر داد و افزود: میزان موالید استان در هشت ماهه امسال ۱۰ هزار و ۶۲ واقعه است که در مقایسه به مدت مشابه سال قبل ۰.۲ درصد کاهش را نشان می‌دهد که یک زنگ هشدار است.

 

مدیرکل ثبت احوال خراسان‌ جنوبی بیان کرد: زنانی که در هشت ماهه سال جاری در این استان برای نخستین بار مادری را تجربه کرده‌اند به طور میانگین ۲۵ سال و پنج ماه سن داشته‌اند.

 

وی با اشاره به اینکه در هشت ماهه امسال سه هزار و ۳۰۲ واقعه فوت ثبت شده است که در مقایسه با پارسال چهار درصد افزایش داشته است، گفت: همچنین ۴۳ درصد فوت شدگان روستایی و ۵۷ درصد شهری بوده‌اند و ۷۳.۳ درصد فوت شدگان بالای ۶۰ سال سن داشته‌اند.

 

مهرآور با بیان اینکه در ۶ ماهه امسال سه هزار و ۹۰۵ واقعه ازدواج در استان ثبت شده، ادامه داد: این آمار نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش ۱.۱درصدی را نشان می‌دهد.

 

مدیرکل ثبت احوال خراسان‌ جنوبی افزود: بیشترین ازدواج دختران در سنین ۱۵ تا ۱۹ سال و در پسران نیز بین سنین ۲۰ تا ۲۴ سال به ثبت رسیده است.

 

وی از کاهش چهار درصدی طلاق در نیمه نخست سال ۱۴۰۰ خبر داد و گفت: در این مدت تعداد ۶۷۰ واقعه طلاق در سطح استان ثبت شده است.

 

مهرآور اظهار کرد: در سال جاری بیشترین فراوانی نام‌ها در خراسان‌ جنوبی در بین پسران امیرعلی، امیرحسین، ابوالفضلف علی و محمد و در بین دختران نیز فاطمه، فاطمه زهرا، زینب، زهرا و حلما بوده است.

 

مدیرکل ثبت احوال خراسان‌ جنوبی با بیان اینکه پوشش کارت هوشمند ملی در خراسان جنوبی ۹۸.۸ درصد است، تصریح کرد: تاکنون از ۶۰۰ هزار و ۶۸۰ نفر واجد شرایط برای دریافت کارت ملی هوشمند ۵۹۳ هزار و ۵۶۶ نفر تکمیل ثبت نام کارت داشته‌اند که کارت ۴۹۰ هزار و ۹۲۰ نفر تحویل داده شده است.

 

وی در پایان از آماده بودن سه هزار ۱۱۴ فقره کارت هوشمند ملی برای تحویل به متقاضیان در خراسان جنوبی خبر داد.

 

کد خبر 1129347

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha