۲۳ هزار نفر در دوره های مختلف سوادآموزی شرکت کردند

اسدی با بیان اینکه حدود ۲۳ هزار و ۷۰۰ نفر در دوره های مختلف سوادآموزی در سال ۱۴۰۰ شرکت کردند؛ گفت: با اجرای برنـامه اقدام و عمـل سـوادآموزی خراسان رضوی از سال ۹۵ تا ۹۹ میانگین باسوادی استان از ۹۶/۱ درصد به ۹۷/۷ درصد رسیده است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، «مصطفی اسدی» امروز سه شنبه (۳۰ آذر) در نشست خبری با اصحاب رسانه در خصوص عملکرد یک ساله این معاونت بیان کرد: با وجود افزایش مداوم نرخ سواد در 50 سال گذشته ، هنوز 750 میلیون بزرگسال بی سواد در سراسر جهان وجود دارد که بیشتر آنها زن هستند.

 

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش خراسان رضوی تصریح کرد: طبق اطلاعات موسسه آمار یونسکو UIS ، حدود 258 میلیون کودک ، نوجوان و جوان از تحصیل خارج شده اند، داده ها پیش بینی های اخیر را تأیید می کند که نشان می دهد ، از هر شش کودک 6 تا 17 ساله یک نفر هنوز از مدرسه خارج می شود و از هر ده جوان فقط شش نفر تحصیلات متوسطه را به پایان می رسانند.

 

وی با بیان اینکه طبق تخمین های موسسه آمار یونسکو، 55 درصد کودکان و نوجوانان در سن دبستان و متوسطه اول در سطح خواندن حداقل سطح مهارت را کسب نمی کنند و 60 درصد در ریاضیات به این سطح نمی رسند تصریح کرد: داده های  UIS نشان می دهد که از 750 میلیون بزرگسال، دو سوم آنها زن و بی سوادند و هنوز مهارت اولیه خواندن و نوشتن ندارند و 102 میلیون نفر از جمعیت بی سواد بین 15 تا 24 سال بودند.

 

اسدی با اشاره به اینکه در سال 2016 میزان باسوادی جهانی بزرگسالان 86 درصد و نرخ باسوادی جوانان 91 درصد بوده است افزود: بر اساس آمار سال 1395 تفاوت میان نرخ باسوادی در جمعیت 15 تا 24 سال زنان و مردان کشور تنها 0.2 درصد است.

 

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان با بیان اینکه بر اساس آمار سال 1399 میانگین نرخ باسوادی در جمعیت هدف 10 تا 49 سال در کشور 96/6 درصد و در استان خراسان رضوی با افزایش حدود 1/7 درصدی به 97/7 درصد رسیده است اظهار داشت: نرخ باسوادی جمعیت هدف در سطح استان در سال گذشته بالاتر از هدف تعیین شده بود، این هدف برای سال آینده بیش از 98 درصد خواهد بود که امیدواریم با برنامه ریزی های صورت گرفته به این هدف دست یابیم.

 

اسدی با اعلام کاهش 1/7 درصدی میزان اختلاف باسوادی بینسال های 95 تا 99 در بین جمعیت شهری و روستایی گفت: اختلاف درصد باسوادی بین زنان و مردان در این سال ها با کاهش 0.7 درصدی رو به رو بوده است.

 

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش خراسان رضوی با اشاره به جذب حدود 23 هزار و 700 نفری دوره های مختلف سوادآموزی در سال 1400 تصریح کرد: با اجرای برنـامه اقدام و عمـل سـوادآموزی خراسان رضوی از سال 95 تا 99 میانگین باسوادی استان از 96/1 درصد به 97/7 درصد رسیده است.

 

وی با اشاره به کسب جایگاه نخست کشور توسط معاونت سوادآموزی آموزش و پرورش استان در دوره انتقال، دوره تحکیم، دوره آموزش سواد ویژه اتباع، توانمند سازی نیروی انسانی، اطلاع رسانی و تبلیغ و ترویج و هم چنین در اجرای طرح "پیوند سواد و زندگی" گفت: معاونت سوادآموزی آموزش و پرورش خراسان رضوی همچنین موفق به کسب رتبه دوم کشور در سنجش و ارزشیابی تحصیلی، آموزش عشایر، شورای پشتیبانی سوادآموزی، توزیع اقلام و محتوی آموزشی و مسابقات کتابخوانی شده است.

 

اسدی با اشاره به برگزاری سه جلسه استانی شورای پشتیبانی سوادآموزی و اخذ 9 مصوبه در سال 1399 گفت: در سال گذشته 179 جلسه شورای پشتیبانی سوادآموزی با بیش از 600 مصوبه در شهرستان های استان برگزار شده است، امسال نیز تاکنون دو جلسه استانی و 85 جلسه شورای پشتیبانی سوادآموزی در شهرستان های استان برگزار شده است.

 

وی با بیان اینکه تعداد مراکز یادگیری درخراسان رضوی از سال 97 تا کنون با افزایش 31 مرکز به 108 مرکز در سال 1400 رسیده است اظهار داشت: 17 مرکز پیوند سواد وزنـدگی  با هدف توانمنـدسازی و ایجاد فرصت یادگیری مادام العمر برای افـراد بی سـواد و کم سواد در استان مشغول فعالیت هستند.

 

اسدی با اشاره به انعقاد تفاهم نامه های متعدد مشترک همکاری با نهادهای مختلف تصریح کرد: تاکنون فی مابین اداره کل آموزش و پرورش استان و نهادهایی از جمله بسیج سازندگی، اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان زندان ها و اقدامات تأمینی و تربیتی جهت توسعه همکاری های مشترک تفاهم نامه هایی منعقد شده است.

 

وی در پایان درخصوص جذب آموزش دهندگان نهضت سوادآموزی گفت: بر اساس تبصره 10ماده 17 قانون تعیین تکلیف معلمین حق التدریسی و آموزشیاران نهضت سوادآموزی کسانی که پیش از سال 1392 با شرایط مندرج در دستورالعمل با نهضت سوادآموزی همکاری داشته اند در آزمون تیرماه 1399 شرکت نموده که از میان حدود چهار هزار شرکت کننده در این آزمون یک هزار 567 نفر پذیرفته و به استخدام آموزش و پرورش درآمدند.

 

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان ادامه داد: تعدادی از این افراد که به دلایلی در آزمون شرکت نکردند در تاریخ 1400/5/1 مجددا در آزمون شرکت کردند که از میان شرکت کنندگان در این آزمون نیز بیش از 500 نفر پذیرفته شدند، در حال حاضر نیز در طرح استخدام جامعه ایثارگران بیش از 440 پرونده تایید شده و برای مراحل دوره مهارت آموزی و استخدام به دانشگاه فرهنگیان ارسال شده است.

کد خبر 1129355

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha