کانون های مساجد نقش مهمی در جذب جوانان و نوجوانان به مسجد دارند

زارع گفت: کانون های فرهنگی هنری مساجد نقش مهمی در جهت جذب جوانان و نوجوانان به مسجد دارند و این تاثیرگذاری به قدری است که دیگر نهادها شاید نداشته باشند، کانون فرهنگی هنری مساجد در بحث فرهنگی و مذهبی بهتر می تواند مانور دهد.

«محسن زارع» در گفتگو با خبرگزاری شبستان در مشهد، بیان کرد: کانون پیروان امام رضا (ع) واقع در مسجد جامع میرزا عرب دهستان بیلند شهرستان گناباد در سال 1389 با همت فعالین فرهنگی و هیئت امنای مسجد افتتاح شد.

 

مدیرکانون فرهنگی هنری پیروان امام رضا (ع) افزود: در سالهای ابتدایی تاسیس فعالیت های مختلفی توسط کانون ما انجام می شد که کمتر دیده می شد اما از زمان راه اندازی رویداد ملی فهما در سال 98  و با ثبت فعالیت های کانون در آن علاوه بر اینکه فعالیت کانون ما بیشتر دیده می شود با فعالیت دیگر کانون ها در شهرها و استان های مختلف آشنا می شویم و می توانیم از تجربیات کانون های دیگر استفاده کنیم.

 

وی با بیان اینکه در سال 98 رتبه کانون ما با 11 هزار 640 امتیاز در شهرستان رتبه سوم و در سال 99، با 15 هزار و 885 امتیار رتبه اول شهرستان گناباد و رتبه 48 کشوری را کسب کردیم؛ گفت: ما در سال گذشته علی رغم کرونا فعالیت های خوبی به ویژه در بحث رسانه در رواق رسانه ثبت کردیم به گونه ای که کانون ما در  رواق رسانه شایسته تقدیر ویژه در سطح کشور شد.

 

زارع افزود: فعالیت های رواق رسانه شامل اخبار کانون و مسجد در کانال ها و گروههای شهرستان و فضای مجازی در جهت جذب جوانان و نوجوانان به مسجد بوده است.

 

وی با بیان اینکه کانون فرهنگی هنری پیروان امام رضا (ع) در همه رواق ها فعالیت می کند؛ اظهار کرد: کانون ما فعالیت های مختلفی چون گروه سرود، نمایش، تهیه فیلم کوتاه، نماز جماعت، جلسه تفسیر ، کلاس حفظ قرآن ، کلاس های ورزشی، برگزاری تلاوت نور، صحیفه خوانی، جلسه سنتی قرآن که از سال 82 برگزار می شده و ... با رعایت تمام پروتکل های بهداشتی برگزار می کند.

 

مدیرکانون فرهنگی هنری پیروان امام رضا (ع)، جذب خیرین را یکی دیگر از فعالیت های کانون معرفی کرد و افزود: خیرین با ارائه خدمت و امکانات نقش مهمی در جذب نوجوانان و جوانان به مسجد دارند.

 

وی با بیان اینکه هدف ما از برگزاری کلاسهای ورزشی،جذب نوجوان و جوان به مسجد است؛ گفت: در بحث حفظ قرآن امسال 12 نفر حافظ جزء 30 از کانون ما در مسابقه مدهامتان شرکت کردند. همچنین ما در رواق کتاب با توجه به فعالیت هایی چون مسابقه کتابخوانی، نمایشگاه کتاب و فروش کتاب امتیاز فوق العاده ای کسب کردیم.

 

زارع افزود: در حال حاضر رتبه کانون ما با امتیاز 17 هزار 310 در رتبه هفتم کشوری است البته با توجه به بارگذاری فعالیت های دیگر کانون ها این رتبه در حال تغییر است و نتیجه نهایی امتیاز کانون ها در 22 بهمن اعلام می شود.

 

وی با بیان اینکه اگر کانونی امتیاز آن پایین باشد می تواند در قسمت فعالیت خود جوش فعالیت خود را ثبت کند و امتیاز خود را بالا ببرد؛ تصریح کرد: وقتی نوجوان و جوان فعالیتی انجام می دهد با هدیه ای هر چند کوچک اشتیاق او برای ادامه کار، بیشتر می شود، متاسفانه اگرچه در این زمینه قولهایی داده شده است اما هنوز محقق نشده است و این موجب کاهش انگیزه بچه های کانون می شود.

 

مدیرکانون فرهنگی هنری پیروان امام رضا (ع) بودجه کم و نبود امکانات را از مشکلات کانون خود دانست و گفت: بودجه کانون ها خیلی کم است لذا از نظر بودجه، کانون ها باید تامین شوند و کانون ما با اینکه کانون اول کشور بوده امکانات کمی در اختیار دارد؛ همچنین برخی تبعیض هایی مشاهده می شود که استان باید نسبت به رفع آن توجه داشته باشد.

 

وی در ادامه بیان کرد: در مورد امتیاز دهی نیز شبهاتی وجود دارد، اگر امتیار برخی فعالیت ها مثل فیلم، سرود و ... کمتر داده می شود علت آن در سامانه درج شود تا هم شبهه ای نباشد هم ما در جهت رفع آن اشکال بربیاییم، گاهی امتیازات کارشناسی شده نیست و شفاف سازی در امتیاز دهی صورت گیرد.

 

زارع تصریح کرد: کانون های فرهنگی هنری مساجد نقش مهمی در جهت جذب جوانان و نوجوانان به مسجد دارند و این تاثیرگذاری به قدری است که دیگر نهادها شاید نداشته باشند، کانون فرهنگی هنری مساجد در بحث فرهنگی و مذهبی بهتر می تواند مانور دهد.

کد خبر 1129778

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha