ضرورت حمایت از مشاغل خرد/ رویایی که به واقعیت تبدیل شد

حمایت از کاگاره های تولیدی خرد، بستر تقویت اشتغال و تولید در جامعه و رفع موانع این حوزه است.

خبرگزاری شبستان_ خرم آباد؛ تولید و کار آفرینی  همواره با مشکلات اقتصادی همره بوده است، کار آفرینان ایده های خود را در سایه مشکلات اقتصادی و تلاش برای جذب حمایت های دولتی و مردمی چکش کاری می کنند و از دل مشکلات به طعم شیرین تولید، سودآوری و کار آفرینی می رسند.

 

پرورش قارچ از حرفه هایی است که به رغم مشکلات کاری برای تهیه کارگاه های پرورش قارچ، طعم شیرین سودآوری را به همراه دارد و در عرصه اقتصاد مقاومتی و اشتغالزایی می تواند بسیار موثر باشد.

و کم نیستند علاقه مندانی که در زیرزمین یا انباری خود تصمیم به پرورش قارچ می گیرند تا علاوه بر سرگرمی، درآمدی هم کسب کنند و در سایه این تلاش به تولید و کارآفرینی علاقمند می شوند و در این وادی راه می یابند.

 

کارآفرینی موتور تحول و توسعه اقتصاد، فرهنگ و جامعه است و رشد و فراگیری این پدیده می تواند به تحول و دگرگونی اساسی در اقتصاد ملی منجر شود.

کارآفرینی فرآیندی است که طی آن فرد کار آفرین با ارائه ایده و فکر جدید ایجاد کسب و کار با قبول مخاطره و تحمل ریسک،محصول و خدمت جدید را ارائه می کند.

 

هر ملتی برای قطع وابستگی نیازمند خودکفایی در تولید غذاست وغذا آن اندازه اهمیت دارد که یکی از سیاستمدارهای بزرگ دنیا گفته برای این‌که بتوان نبض یک کشور را در اختیار گرفت و کنترل ملت‌ها را به‌دست آورد، باید غذای آن‌ها را کنترل کرد.

 

«شبنم گودرزی» کارآفرین لرستانی  دانش آموخته رشته دانشگاهی بیولوژی است، که پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه بسیار به دنبال کار اداری می رود و هر بار پس از طی مراحل مختلف ثبت نام، آزمون و دوندگی نا امید از یافتن شغل می شود.

 

این کارآفرین لرستانی خاطرنشان کرد: پس از نا امیدی از یافتن شغلی اداری به فکر تولید و پرورش قارچ افتادم و در این راه مشقت های زیادی را تحمل کردم.

 

گودرزی اظهار کرد: بعد از تحمل مشقت ها با حمایت خانواده،  کارم را از یک فضای 30 متری حالت زیر زمین شروع کردم.

 

وی بیان کرد: در مرحله اول قصدم از راه اندازی این کارگاه کوچک سنجش تحمل و توان خودم و آشنایی بیشتربا حرفه بود.

 

این کارآفرین لرستانی ادامه داد: در مدت کوتاهی موفق شدم ایرادهای کار و راه های رشد و توسعه را در همان فضای کم به دست بیارم و با راه صحیح این حرفه آشنا شوم.

 

وی افزود: به خاطر سرمایه کم، برای توسعه کار به دنبال دریافت تسهیلات رفتم و در این راه هم موفق نشدم به رغم داشتن مجوز کاری در دست موفق به دریافت تسهیلات بانکی نشدم.

 

گورزی اذعان داشت: کار را درآن فضای 30 متری  ادامه دادم بعد از آزمون و خطا که کار دستم آمد و در مرحله جدید کار خود را با اجاره  یک انبار 300 متری آغاز و با علاقه بیشتری پی گیری کردم.

 

وی بیان کرد: فضای جدید مربوط به انبار بود و این فضار را برای توسعه کارگاه پرورش قارچ با سرمایه ای حدود 200 میلیون تومان تجهیز کردیم و سه سالن و اتاق نگهبانی برای این کارگاه ایجاد شد.

 

گودرزی افزود: در سال های نخست تولید و سودآوری کارگاه بسیار خود که به مرور با توجه به حضوردلالان زیاد در بازار با مشکلاتی در حوزه تولید مواجه شدیم.

 

وی بیان کرد: هم اکنون تنها در یک سالن مشغول تولید هستیم و در این یک سالن تعداد هفت نفر به صورت مستقیم مشغول به کار هستند.

 

این کار آفرین لرستانی با تاکید بر ضرورت رفع موانع تولید، ادامه داد: باید جهاد کشاورزی مواد اولیه را در اختیار تولید کننده قرار دهد چون با وجود دلالان مواد اولیه خیلی گران تر برای من می افتد.

 

گودرزی با اشاره به اهمیت نظارت ارگانی به فروش قارچ، ادامه داد: کم شدن دست دلالان در فروش قارچ جهت بهبود این وضعیت ضروری است.

 

این کار آفرین لرستانی با اشاره به حمایت های بسیج سازندگی، افزود: بسیج سازندی پیگیر کار کارآفرینان است .

 

وی افزود: در صورتی که موفق به جذب حمایت تسهیلاتی شوم با توجه به دریافت مجوز تولید قارچ بلنچ می توانم در عرصه کنسرو سازی  هم فعالیت کنیم.

 

گودرزی خاطرنشان کرد: با راه اندازی این بخش از کارگاه حدود 18 نفر دیگر می توانند در کارگاه مشغول به کار شوند.

 

وی با بیان اینکه قارچ تولیدی کارگاهدارای کیفیت مطلوب است، افزود: به دنبال راه اندازی بخش بسته بندی و گرفتن لیبل و و برند برای صادرات هم هستیم.

 

این کار آفرین لرستانی به اشاره به میزان تولید مناسب در قارچ و درآمدزایی این حرفه، بیان کرد: دراین کارگاه اگر هر سه سالن به کار گرفته شوند در سال حدود 3 الی4 تن تولید داریم .

 

وی با بیان اینکه به دنبال جذب حمایت های سرمایه گذاری هستیم، ادامه داد: هدف از جذب سرمایه این است که با 100 درصد سرمایه مشغول کار شوم.

 

جولان دلالان سدی در برابر تولیدکنندگان است

 

متاسفانه در بازارهای حوزه محصولات کشاورزی، باغی با جولان دلالان و نبود انجمن مقدتر برای حمایت از تولید کنندگان مواجه هستیم.

 

دلال‌ها قیمت را به ‌راحتی و هر طور که دلشان بخواهد، بالا و پایین ‌می‌کنند واین مهم سدی در برابر تولید کنندگان و تقویت تولید شده است.

 

کد خبر 1129835

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha