مروری بر مسابقات سراسری قرآن در دهه ۸۰

همزمان با برگزاری مسابقات سراسری قران در دهه ۸۰ شاهد افزایش رشته های جدید و مقاطع سنی متفاوتی شدیم.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان؛ همزمان با برپایی چهل و چهارمین دوره از مسابقات سراسری قرآن کریم به عنوان مهمترین رویداد قرآنی جمهوری اسلامی ایران نگاهی به تاریخچه ادوار گذشته این رقابت ها خواهیم داشت.

مسابقات سراسری قرآن کریم پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران برای نخستین بار در سال  ۱۳۶۰ فعالیت خود را آغاز کرد و در مدت این ۴۰ سال در برخی از سال ها دو بار میزبان قاریان حافظان و نخبگان قرآنی کشور بود به همین دلیل اکنون شاهد برگزاری چهل و چهارمین دوره این رقابتها در مدت ۴۰ سال گذشته   هستیم.

 

به همت مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه، مسابقات سراسری قرآن کریم در شرایط سخت شیوع ویروس کرونا به صورت شایسته و حضوری در مرحله فینال این رقابت‌ها با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار شد.

 

یکی از مهمترین دستاوردهای انقلاب شکوهمند اسلامی ایران رونق جلسات قرآنی و مسابقات سراسری قرآن کریم  است که امام  خمینی رحمت الله علیه بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران این رقابت‌ها را مورد عنایت و هدایت خود قرار دادند پس از ایشان مقام معظم رهبری حضرت آیت الله العظمی خامنه ای حامی و هدایت کرده برگزاری مسابقات سراسری قرآن کریم در کشور بودند.

 

 

اولین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در سال ۱۳۶۰ به میزبانی شهر تهران، در سال ۱۳۶۱ به میزبانی استان خراسان رضوی، در سال ۱۳۶۲ برای دومین بار به میزبانی استان تهران، در سال ۱۳۶۳ به میزبانی دارالعباده یزد، در سال ۱۳۶۴ به میزبانی استان زنجان، در سال ۱۳۶۵ در استان اصفهان، سال ۱۳۶۶ در استان کرمان، در سال ۱۳۶۷ در استان فارس، در سال ۱۳۶۸ به میزبانی استان خراسان رضوی، در سال ۱۳۶۹ در استان مقدس قم برگزار شد.


 

بنابراین گزارش  با ورود مسابقات سراسری قرآن کریم به دهه هشتاد و پس از برگزاری 20 دوره رقابت‌ها بسیار جدی و پرشور تر دنبال شد.

بر این اساس استان‌های اردبیل، فارس، آذربایجان شرقی، گلستان، گیلان، قزوین، خوزستان، بوشهر، لرستان و یزد میزبان مسابقات قرآن کریم در دهه هشتاد بودند در این دهه مسابقات به دو بخش بزرگسالان و شکوفه‌ها تفکیک شد یعنی افرادی که بالای ۱۶ سال سن داشتند در یک رده و افراد زیر ۱۶ سال در رده دیگر با هم رقابت کردند.

 

همچنین از دیگر ویژگی های این دوره از مسابقات این است که علاوه بر رشته های حفظ قرآن کریم و قرائت رشته های حفظ ۲۰ جز،  ترتیل و مفاهیم قرآن کریم نیز افزوده شد.

 

در سال ۱۳۸۰  وحید غفرانیا در رشته حفظ کل و  حسن ربیعیان در رشته قرائت تحقیق

در سال ۱۳۸۱ وحید غفرانیا در رشته حفظ کل و دکتر قاسم رضیعی در رشته قرائت تحقیق

 در سال ۱۳۸۲ وحید غفرانیا در رشته حفظ کل و حمیدرضا احمدی وفا در رشته قرائت تحقیق

 در سال ۱۳۸۴ محمد صادق زارعان در رشته حفظ کل و استاد مهدی عادلی در رشته قرائت تحقیق

در سال ۱۳۸۵ احمد دباغ در رشته حفظ  کل استاد حمید شاکرنژاد در رشته قرائت تحقیق 

 در سال ۱۳۸۶ معتز آقایی در رشته حفظ کل و استاد محمد جواد کاشفی در رشته قرائت تحقیق

در سال ۱۳۸۷شجاع زویدات در رشته حفظ کل و حسین فردی در رشته قرائت تحقیق 

در سال ۱۳۸۸ عبدالغفور جوهرچی در رشته حفظ کل و صالح اطهری فرد در رشته قرائت تحقیق 

 در سال ۱۳۸۹ استاد علی رجبی و استاد  محمد نژاد در رشته های حفظ کل و سید جواد حسینی در رشته تحقیق

حائز رتبه های اول در این ده شدند.

کد خبر 1129936

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha