دیپلماسی اقتصادی و ارتباط نزدیک با همسایگان اولویت سیاست خارجی جمهوری اسلامی

آقازاده ارتباط نزدیک با همسایگان را اولویت سیاست خارجی جمهوری اسلامی ذکر کرد و گفت: مواضع جمهوری اسلامی در ارتباط با دیپلماسی اقتصادی در دولت سیزدهم وارد فاز جدیدی شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، «سید علی آقازاده» شامگاه پنج شنبه( 2 دی) در برنامه گفت‌وگوی خبری از نشست فوق‌العاده اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با مذاکره کننده ارشد کشورمان خبر داد و اظهار داشت: رابطه نزدیکی بین تیم مذاکره کننده و این کمیسیون وجود دارد.

 

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه این کمیسیون تاکنون دو جلسه با مذاکره کننده ارشد کشورمان برگزار کرده است عنوان کرد: طرف مقابل غربی با توجه به عملکردی که قبلا داشت و به تعهد خود عمل نکرد وارد مذاکرات شد در حالی‌که جمهوری اسلامی هیچ نیازی برای ورود به مذاکرات جدید نمی‌دید.

 

آقازاده اثرگذاری تصویب قانون راهبردی مقابله با تحریم‌های مجلس را تا قبل از شروع مذاکرات وین مورد تاکید قرار داد و تصریح کرد: برداشتن کلیه تحریم‌ها، برقراری روابط آزاد اقتصادی، بیمه‌های بین‌المللی، حمل و نقل و رعایت قوانین خواسته مهم جمهوری اسلامی در مذاکرات وین محسوب می‌شود.

 

نماینده مردم شهرستان‌های رشت و خمام در مجلس با تاکید بر اینکه مواضع جمهوری اسلامی در ارتباط با دیپلماسی اقتصادی در دولت سیزدهم وارد فاز جدیدی شده است اذعان کرد: جمهوری اسلامی یکی از اعضای سازمان شانگهای به شمار می‌رود و روابط دوجانبه و چندجانبه با کشورهای منطقه دارد و اولویت سیاست خارجی‌اش هم ارتباط نزدیک با همسایگان از جمله در بخش اقتصادی است.

 

وی در ادامه به پروژه آزادراه رشت - قزوین و طولانی شدن روند ساخت آن در طی 30 سال گذشته اشاره داشت و با بیان اینکه حدود 60 درصد آن تاکنون عملیاتی شده است اضافه کرد: این پروژه یکی از گره‌های کوری است که در مسیر تهران به رشت در منطقه رودبار اتفاق افتاده از طرفی فضای عمومی جامعه تاکید دارد که این پروژه هر چه سریع‌تر به سروسامان برسد. 

 

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ساخت مسیر راه‌آهن رشت به بندر کاسپین و بندر آستارا را از جمله اولویت‌های مهم جمهوری اسلامی ایران دانست و اظهار داشت: بدعهدی طرف‌های خارجی و ضعف اجرایی خود ما در داخل دو عاملی است که در اجرای این خط ریلی ممانعت ایجاد کرد.

 

آقازاده تملک اراضی را از جمله اقداماتی که هم‌اینک در ادامه پروژه راه‌آهن گیلان در حال انجام است خواند و گفت: از آنجا که زمین در استان گیلان از ارزش فوق العاده‌ای برخوردار بوده و به سختی آزاد می‌شود و به نوعی حق و حقوق مردم در این میان مطرح است بنابراین امیدواریم با همت دولت روند این کار به تدریج عملیاتی شود.

 

نماینده مردم شهرستان‌های رشت و خمام در مجلس تغییر کاربری اراضی کشاورزی در گیلان را ناشی از ضعف مدیریت در حوزه‌های مختلف کشاورزی، بنیاد مسکن و مدیریت عمومی ذکر کرد و افزود: گیلان در حوزه طرح‌های هادی که مسائل فنی در آن لحاظ نشده و انعطاف لازم را ندارد با مشکلات عدیده‌ای مواجه است که این امر در توسعه روستایی مانعی بزرگ به وجود آورده است.

 

وی با بیان اینکه مجلس اصلاح و بازنگری طرح‌های هادی را به شدت در دستور کار خود قرار داد و تغییرات ساختاری و فنی زیادی در آن اعمال کرده است ابراز داشت: با این اقدامات نظارت مسئولان قضایی و اجرایی روی طرح‌های هادی افزایش پیدا کرد از طرفی دیگر امیدواریم بتوانیم فساد اداری که در بخش تغییر کاربری اراضی وجود دارد را مهار کنیم.

 

آقازاده وضعیت ساماندهی پسماند را در دو حوزه انتخابیه شهرستان‌های رشت و خمام برشمرد و عنوان کرد: شرایط ما در این دو حوزه به حالت بحرانی رسیده است از طرفی سوء مدیریت و ضعف مدیریت، بی‌برنامگی و عدم توجه به مسائل پسماند باعث شده امروز با گره سختی مواجه شویم که باز کردن آن به آسانی ممکن نیست.

 

نماینده مردم شهرستان‌های رشت و خمام در مجلس افزود: بیش از 10 سال است که اعتبارات ساماندهی پسماند چه به لحاظ تأسیسات و چه به لحاظ مدیریت در اختیار استان گیلان همراه با عرصه و اعیان قرار گرفته اما به هر شکل معضل پسماند مدیریت نشد طوری‌که امروز شاهد یک عرصه بسیار نامطلوب در این بخش هستیم.

 

وی با بیان اینکه مطالبات استان گیلان که بیش از 10 سال دچار عقب ماندگی شده بود مورد پیگیری نمایندگان آن در مجلس قرار گرفت اظهار داشت:‌ اورهال کارخانه کود آلی، راه‌اندازی پروژه زباله‌سوز سراوان و  تصفیه خانه شیرابه از جمله مواردی است که در ماه‌های اخیر به شدت مورد پیگیری قرار گرفته است و امیدواریم نتایج خوبی هم در بر داشته باشد.

 

آقازاده استقرار ادارات در شهرستان خمام را از جمله مطالبات مردم این منطقه برشمرد و خاطرنشان کرد: در حال حاضر ستاد فرمانداری و تعداد زیادی از ادارات در شهرستان خمام مستقر شده است و برای سایر ادارات اولویت‌دار هم به دنبال این هستیم که فضا و مکان مناسب را در اختیار قرار دهیم.

کد خبر 1130069

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha