ضرورت جریان سازی فرهنگی برای مقابله با تهدیدهای نرم دشمنان

ضرورت دارد نهادهای فرهنگی اتاق فکری برای جریان سازی فرهنگی در حوزه های مختلف راه اندازی و در جنگ نرم دشمن علیه فرهنگ ایرانی اسلامی با قدرت مقابله کنند.

خبرگزاری شبستان _ اهواز، علی سهری: موضوع فرهنگ در هر مقطع و زمانی از جمله موضوعات مهم و ضروری است که باید به صورت صحیح و شفاف به آن پرداخته شود زیرا فرهنگ هر جامعه بن مایه پیشرفت یا پسرفت آن جامعه را رقم می زند.

 

جامعه ایرانی از دیرباز دارای ماهیت مذهبی و دینی بوده و دین و فرهنگ دینی بیشترین تاثیر را در جامعه ایرانی داشته است، هرچند که باید قبول کنیم همواره در گذر تاریخ فرهنگ اصیل دینی در دوره های مختلف دستخوش تحریفات سودجویان قرار گرفته اما نقش بی بدیل فرهنگ دینی در سرزمین ایران انکار ناپذیر است.

 

برنامه جامعه فرهنگی تدوین و اجرا شود

کارشناس فرهنگی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان اظهار می کند: انبیای الهی و ائمه معصومین (ع) همواره درصدد ایجاد فرهنگ انسانی بوده اند تا بتواند انسان ها را از توحش و زندگی خودخواهانه به زندگی متعالی انسانی هدایت کنند.

 

«حجت الاسلام احمد ناصری» ادامه می دهد: در زمانی فرهنگ سازی و توسعه فرهنگ دشورای های بسیاری داشت اما پیامبران و ائمه معصومین (ع) با پیش گرفتن روش های الهی توانستند بخش های از حلقه های مفقوده بشری را اصلاح کنند.

 

وی با بیان اینکه در جامعه امروزی فرهنگ سازی از دشوراترین کارها محسوب می‌ شود اضافه می کند: با وجود تعداد بسیار بالای شبکه های مجازی و ماهواره ای، کار مجموعه های فرهنگی بسیار دشوار است که باید رویکردها و راهکارهای بسیار دقیق تری اتخاذ شود.

 

این کارشناس فرهنگی با تاکید بر اینکه برنامه جامع فرهنگی در کشور باید تدوین و اجرا شود تصریح می کند: متاسفانه نهادهای مسئول فرهنگ در جامعه بسیار هستند و همین امر سبب می شود تا مسئول واحدی برای نظارت مستقیم بر عملکردهای فرهنگی نداشته باشیم.

 

وی ابراز می کند: لازمه موفقیت در فعالیت های فرهنگی نظارت بر اجرای این موضوعات است، بی شک تا نتوانیم نظارت درستی بر عملکرد فعالیت های فرهنگی داشته باشیم نباید انتظار تغییری در رویه های فرهنگی داشته باشیم.

 

نگاه به فضای رسانه ای محدود است

کارشناس فعالیت های رسانه ای در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان می گوید: اگر بخواهیم نگاهی گذرا به عملکرد رسانه ها در دهه اخیر بیاندازیم باید بر این موضوع صحه بگذاریم که در ۱۰ سال اخیر رسانه ها بیشترین تاثیر را بر افکار عمومی داشته اند و این تاثیر با گسترش شبکه های اجتماعی بیشتر شد.

 

«سید مهرداد علوی» می افزاید: امروز ما در کسری از ثانیه می توانیم مطلبی له یا علیه هرکسی را در سطح بسیار گسترده ای از جهان منتشر کرد که این هم می تواند فرصت و هم تهدید بسیار خطرناکی برای هر جامعه ای باشد.

 

وی با بیان اینکه فرصت های فرهنگ سازی رسانه ای و آموزش استفاده صحیح از فضای های رسانه ای را باید میان عموم مردم گسترش داد اذعان می کند: ابزار رسانه بهترین راه برای آموزش های سرد و گرم در جامعه هستند که امروز می توانند با تولید محتواهای مختلف زمینه فرهنگ سازی سرد و با انتشار اخبار صحیح و درست اخبار گرم جامعه را به سمتی درست هدایت کرد.

 

این کارشناس رسانه ای عنوان می کند: متاسفانه نگاه به فضای مجازی و رسانه بسیار محدود است این در حالی بوده که کشورهای پیشرفته از همه زوایای فضای مجازی بیشترین بهره را می برند.

 

جامعه امروزی ما همه ظرفیت های لازم برای موفقیت در هر حوزه ای را دارد اما ضعف در جریان سازی فرهنگی باعث شده در موضوعات فرهنگی با مشکل مواجه شویم و نتوانیم آنچنان که باید و شاید این مطالب را در سطح جامعه گسترش دهیم.

 

بنابراین ضرورت دارد نهادهای فرهنگی اتاق فکری برای جریان سازی فرهنگی در حوزه های مختلف را راه اندازی کرده و در جنگ نرم دشمن علیه فرهنگ ایرانی اسلامی با قدرت مقابله کنند.

 

کد خبر 1130221

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha