تعمیم پوشش بیمه ای اولویت تامین اجتماعی/ پرداخت حق بیمه شرط پرداخت وام های اشتغال به کارفرمایان

ملکشاهی با بیان اینکه در شورای اشتغال استان پرداخت حق بیمه شرط پرداخت وام های اشتغال به کارفرمایان مورد تاکید استاندار قرار گرفته است، گفت: بیمه زنان خانه دار یکی از ماموریت های اصلی سازمان تامین اجتماعی است.

مدیرکل تامین اجتماعی استان ایلام، در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری شبستان در ایلام، اظهار کرد: نقش اطلاع رسانی به مردم و قدرتی که رسانه در انتشار اطلاعات دارند بر هیچ کسی پوشیده نیست و  سازمان تامین اجتماعی یکی از دستگاه هایی است که به شدت نیازمند همراهی و تعامل رسانه ها در راستای ایجاد فرهنگ بیمه ای در بین آحاد مردم است.

 

« سهیلا ملکشاهی» با بیان اینکه ماموریت اصلی سازمان تامین اجتماعی  تعمیم پوشش بیمه ای در بین آحاد جامعه است، افزود: در این راستا اقدامات زیادی با صدور بخش نامه ها و دستورالعمل ها  انجام شده که شرایط لازم را برای استفاده  از بیمه در بین اقشار مردم فراهم کند.

 

تعمیم پوشش بیمه ای اولویت سازمان تامین اجتماعی

وی بیان کرد: مدیرعامل جدید سازمان تامین اجتماعی نیز بر تعمیم پوشش بیمه ای در سراسر کشور تاکید دارند که امید است با همراهی رسانه ها، این فرهنگ را که نقش مهمی در تحقق عدالت اجتماعی جامعه دارد، گسترش یابد و به سرمنزل مقصود که پوشش  عمومی بیمه است، نائل شویم.

 

مدیرکل تامین اجتماعی استان ایلام با اشاره به اینکه تاثیرات بسیار زیاد شیوع بیماری کرونا تاثیرات بر مستمری ها و پرداخت های سازمان تامین اجتماعی غیر قابل انکار است، بیان کرد: بیماری کرونا موجب تشدید بیماری های مزمن و نهانی تعداد زیادی از بیمه شدگان شده است و ایجاد زمینه برای از کارافتادگی بیمه شده ها  شده و  یاد تعدادی نیز از بیمه شده ها بر اثر کرونا فوت کرده و یا بازنشسته شده اند، شیوع بیماری کرونا، هم از لحاظ روحی و روانی بر بیمه شدگان و هم به لحاظ مالی  بر منابع مالی تامین اجتماعی اثرات مخربی داشته و این اثرات انکار ناپذیر است.

 

تامین اجتماعی در کنار واحدهای تولیدی در شرایط کرونا بوده است

ملکشاهی بیان کرد: در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری در راستای توجه به واحدهای تولیدی، سازمان تامین اجتماعی برای منابع مالی و تامین  نیز ادقامات زیادی انجام داده است، سازمان تایمن اجتماعی علی رغم اینکه برای پرداخت حق مستمری مستمری بگیران  مشکلات اقتصادی خاص خود را دارد  اما همواره در کنار واحدهای تولیدی قرار گرفته و به طور  ثابت در کارگروه های تسهیل و رفع موانع تولید  و جلسات اقتصاد مقاومتی حضور داشته است.

 

وی بیان کرد: هر جا صحبت از همکاری با واحدهای تولیدی بوده یکی از پایه های همکاری در پرداخت مستمری ها و  تقسیط حق بیمه ها، سازمان تامین اجتماعی پیش قدم بوده است و علی رغم مشکلات زیاد برای تامین منابع مالی مورد نیاز، تا این تاریخ علی رغم اینکه قانون برای سازمان تامین اجتماعی، اختیاراتی برای دریافت مطالبات خود قائل شده است،  موجب تعطیلی هیچ کارگاه و واحد  تولیدی نشده است.

 

مدیرکل تامین اجتماعی استان ایلام ابراز کرد: در این راستا نیز سازمان تامین اجتماعی از هر گونه تعامل، همکاری و  ارائه راهکاری که  در خصوص تقسیط و یا امهال حق بیمه وجود داشته است، دریغ نکرده و با بخش نامه امهال حق بیمه که  صورت گرفته، سازمان تایمن اجتماعی در کنار واحدهای تولیدی بوده و همکاری  لازم را داشته است.

 

شهرداری ها بزرگترین بدهکاران بیمه ای به تامین اجتماعی استان هستند

ملکشاهی با اشاره به اینکه بزرگترین بدهکاران به سیستم تامین اجتماعی در استان، شهرداری ها به شمار می روند، افزود: با توجه به اینکه شهرداری ها، هم بابت بدهی های گذشته و هم پرداخت بیمه های جاری کارگران خود با توجه به محدودیت های بودجه ای، با مشکلاتی مواجه هستند،  از جمله بدهکاران و تاخیرکنندگان در پرداخت بیمه کارگران خود هستند و امید است با تمهیداتی که از طریق استانداری و وزارت کشور اندیشیده می شود، شاهد این باشیم که این مطالبات پرداخت و کارگران شهرداری های از پوشش درمانی مناسب برخوردار شده تا بتوانند بیمه درمان خانواده خود را تامین کند.

 

وی تصریح کرد: با توجه به الکترونیکی شدن خدمات بیمه ای و غیر حضوری شدن سایر خدمات، در این خصوص نیز همکاری لازم انجام شده و  ما هم قول همکاری برای تقسیط بدهی های معوق شهرداری ها، در خصوص بیمه های جاری خود اقدام کنند، یکی از خدمات ما، ارائه پوشش درمانی و خدمات بیمه ای به کارگران بسیار عزیز به عنوان قشر آسیب پذیر و زحمتکش جامعه است.

 

بیمه زنان خانه دار یکی از ماموریت های اصلی سازمان تامین اجتماعی است

مدیرکل تامین اجتماعی استان ایلام ابراز کرد: بیمه زنان خانه دار یکی از ماموریت های اصلی سازمان تامین اجتماعی است، از سوی دیگر نیز دریافت مطالبات برای پرداخت مستمری بگیران نیز انرژی بسیاری از سازمان می برد، بیمه زنان خانه دار، پتانسیلی است که در استان وجود دارد و اثر اجتماعی  بسیاری دارد، در زمینه کرونا یکی از بهترین پرستاران ما هیمن زنان خانه دار بودند که خدمات رسانی می کردند.

 

ملکشاهی بیان کرد: با توجه به اینکه زنان خانه دارد، همزمان چندین شغل از جمله مادر بودن، همسر بودن، خانه داری و ... را برعهده دارند و از سوی دیگر نیز آینده روشنی از نظر مالی ندارند و بیشتر سبد اقتصادی خانوار در دست مردان است، برای تامین آتیه زنان خانه دار، پوشش های مختلفی از جمله 12 درصد، 14 درصد و 18 درصد  در سازمان تامین اجتماعی برنامه ریزی شده است.

 

وی گفت:  در  پوشش اول، بحث  بازنشستگی، در پوشش دوم بازنشستگی و فوت و در پوشش سوم بازنشستگی، فوت و از کار افتادگی  برای زنان خانه دار، ارائه می شود، حداقل سن برای برخورداری از این پوشش ها، حداقل 18 سال و حداکثر 50 سال است، اما کسانی که دارای سن بالای 50 سال سن هستند به ازای هر تعداد سالی که قبلا دارای بیمه بوده اند، می توانند از معافیت سنی برخوردار شوند.

 

مدیرکل تامین اجتماعی استان ایلام افزود: شرایط بیمه ای برای زنان خانه دار از جمله زنانی که به غیر از خانه داری در طول ماه شغل دیگری ندارد، کامل است، بیمه اختیاری مکمل نیز برای کسانی که غیر از خانه داری به شغل دیگری مشغول هستند  اما با توجه به وضعیف شغلی از پرداخت حق بیمه یک ماه کامل برخوردار نیستند، تعریف شده است، از سال گذشته اجازه انعقاد بیمه اختیاری داده شده که این دسته از زنان، بتوانند خلاء ناشی از میزان پرداخت بیمه ای که در محل کارشان دارند، پر شده و این زنان بتوانند خودشان سابقه بیمه ماهانه خود را تکمیل کنند.

 

در صورت فوت زنان خانه دارد، فرزندان از مزایای مستمری مرتبط بهره مند می شوند

ملکشاهی تصریح کرد: یک ذهنیت در سطح جامعه از مزایایی که برای زنان خانه دار به دلیل عدم آگاهی از این قانون وجود دارد، یک زن که داری همسر است اما باید توجه داشت که بر اساس قانون زنان خانه دار بعد از فوت همسر، هم می تواند از مستمری خودش و از مستمری همسر استفاده کند، بسیاری از دختران و دانشجویان  که در بیمه، تحت تکفل پدرو مادر خود هستند نیز می توانند بحث درمان را از بیمه پدر و مادر استفاده کنند و صرفا برای بازنشستگی خود می توانند بحث بیمه بازنشستگی را پرداخت کنند.

 

وی گفت: از سوی دیگر این ذهنیت وجود داشت که تنها در صورت فوت پدر، مستمری به فرزندان  می رسد و در صورت فوت مادر این امر برقرار نیست،  در صورتی که بر اساس قانون جدید، در صورت فوت پدر و مادر، هر دو مستمری به صورت توامان به فرزندان خواهد رسید.

 

طرح ۳۰۷۰ برای ارائه خدمات غیرحضوری

مدیرکل تامین اجتماعی استان ایلام افزود: یکی از اقدامات بزرگ تامین اجتماعی که با استقبال مردم  مواجه شده، استفاده  از خدمات غیرحضوری سازمان تامین اجتماعی بوده است  که در قالب طرح 3070 اجرا شده است و بر اساس این طرح 30 خدمت از خدمات بسیار پرتکرار سازمان تامین اجتماعی باعث کاهش بیش از 70 میلیون مراجعه در سراسر کشور شده است، این طرح نیز در استان ایلام اجرا شده و موجب کاهش هزینه های هم برای بیمه شدگان و هم برای سازمان گردیده است.

 

ملکشاهی با اشاره به اینکه با اجرای این طرح، خدمات رسانی به بیمه شدگان تسهیل و ساعات خدمات رسانی به 24 ساعت افزایش یافته است، یادآور شد:  از همین جا از عموم مردم استان دعوت می کنیم  که از طریق سیستم 3070 تمام اطلاعات بیمه ای خود را  که نیاز دارند دریافت کنند و بر این اساس هم از مراجعه به شعبه جلوگیری می شود، در این سامانه  بیمه شدگان می توانند از دو سال آخر پرداخت حق بیمه، فیش حقوقی مستمری بگیران، خدمات پرداخت سربازی، حق بیمه و مشاغل مشمول بیمه و سایر خدمات بهره مند شوند.

 

وی با اشاره به اینکه حدود 50 درصد جمعیت استان به صورت مستقیم و حدود 50 درصد دیگر نیز به صورت غیرمستقیم با مسائل تامین اجتماعی در ارتباط هستند، ابراز کرد: در بحث بیمه بیکاری دو قشرکارگاه داشتیم، برخی از کارگاه ها با توجه به شرایط، مجبور به تعطیلی شدند که  آمارهای این کارگاه ها از سازمان تامین اجتماعی احصا و به وزارت کار اعلام شد،  شیوع کرونا باعث تعطیلی برخی کارگاه ها شد، که در راستای حمایت از کارگران بحث پرداخت بیمه بیکاری دنبال شد و  در حال حاضر 990 نفر بیمه بیکاری بگیر در استان وجود دارد.

 

پرداخت حق بیمه شرط پرداخت وام های اشتغال به کارفرمایان

ملکشاهی یادآور شد: برخی کارفرماها نیز در شرایط کرونا، بنابر شرایطی که داشتند مجبور به ادامه فعالیت بودند، برای این کارگاه ها نیز بسته هایی پرداخت حق بیمه تعریف شد تا از یک طرف از کارگرها حمایت و از طرفی دیگر کارگاه ها  از طریق پرداخت حقی بیمه اقساطی و امهال حق بیمه در مدت کرونا، مورد حمایت قرار گیرند که بعدا با شروع فعالیت عادی،  شروع به پرداخت حق بیمه ها کردند.

 

وی بیان کرد: افزایش میزان تعداد بیمه شده در استان ایلام در برهه هایی از زمان، به واسطه  این است که برخی از طرح های بزرگ و موقتی، تعدادی از مشاغل پیمانکاری در حوزه های نفت، گاز و پتروشیمی و در مرحله ساخت و تجهیز کارگاه و مقدمات بهره برداری، به صورت موقتی به چند هزار نفر  کارگر نیاز دارند، اما در مرحله بهره برداری، شاهد کاهش میزان کارگران هستیم و این یک بحث عادی است که در در دوره ای با شروع به کار برخی طرح ها، شاهد افزایش تعداد بیمه شدگان و در برخی ماهها نیز شاهد کاهش بیمه شدگان خواهیم بود.

 

مدیرکل تامین اجتماعی استان ایلام ابراز کرد: از سوی دیگر کارفرماهایی که وام های مختلف اشتغال به واسطه ایجاد اشتغال دریافت کرده اند، اقدام به ایجاد شغل و بیمه فرد کارگر نکرده اند، با تاکید استاندار از این به بعد برای بحث چرداخت تسهیلات اشتغال، ایجاد بیمه توسط کارفرما برای کارگران لازم و ضروی است، خیلی از کارفرمایان در دریافت وام های میلیاردی اعلام اشتغال 10 نفر  را دارند اما در کنترل های انجام شده حتی یک نفر هم بیمه شده نداشته اند، بر این اساس استاندار محترم در جلسه  اشتغال تاکید کردند که منطق ما برای پرداخت وام های اشتغال،  پرداخت بیمه توسط کارفرما  خواهد بود.

 

وی در خصوص قانون مرخصی زایمان باری مادران شاغل به مدت  9 ماه، یادآور شد: بر اساس قانون باید منابع مالی هر ماده و تبصره قانونی مشخص باشد، اختلاف بین سازمان تامین اجتماعی و دولت در خصوص افزایش میزان مرخصی از شش ماه به 9 ماه در هیمن امر است که باید منابع مالی آن برای اجرایی شدن آن دیده شود، در صورتی که تامین اجتماعی هیچ گونه ردیف اعتباری را دولت دریافت نمی کند و دولت می بایستی میزان اعتبار مابه التفاوت شش ماه به نه ماه را مشخص می کرد.

 

مدیرکل سازمان تامین اجتماعی با اشاره به طرح افزایش میزان سن بازنشستگی به میزان دو سال، خاطرنشان کرد: به نظر بنده، این امر نیازمند کار علمی بسیار دقیق است، زمانی اتفاقاتی خاص در بحث بازنشستگی می افتد که در خصوص موضوع امید به زندگی در جامعه مباحثی مطرح باشد و از لحاظ جامعه شناسی نیز مطالعات لازم صورت گیرد و بر اساس آن، تغییراتی در مقوله امید به زندگی احصا شود که با توجه به شرایط، این امر در جامعه صدق نمی کند.

 

 

 

 

 

 

 

کد خبر 1130871

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha