رویکرد نهادی و اکادمیک، ضرورت امروز جهان  برای مقابله با اسلام هراسی

خصومت و کینه غیرمنطقی و بی‌اساس علیه اسلام، فرهنگ و ارزش‌های اسلامی و به طور کلی علیه مسلمانان در چند دهه اخیر به‌ویژه در سال‌های گذشته شاهد خیزش بی‌سابقه‌ای بوده است.

خبرگزاری شبستان،جهان اسلام: خصومت و کینه غیرمنطقی و بی‌اساس علیه اسلام، فرهنگ و ارزش‌های اسلامی و به طور کلی علیه مسلمانان در چند دهه اخیر به‌ویژه در سال‌های گذشته شاهد خیزش بی‌سابقه‌ای بوده است.

این فقط محدود به احساسات کسانی نیست که نسبت به هر چیز اسلامی دارای دید منفی هستند، بلکه عملا از طریق تبعیض و خشونت آشکار و مخفیانه نشان داده شده است.

 برای مسلمانان سخت است که بفهمند چرا چنین نگرش و تغییر رفتار بیمارگونه ای رخ داده است، در حالی که دینی که آنها پیروی می کنند و به آن اعتقاد دارند، تماماً در مورد صلح، هماهنگی و عشق است.

ریشه این احساسات عمیق و طولانی در کارهای فلسفی متخاصم و تبلیغات مداوم است که کار نیروهای ضد اسلامی در سراسر جهان بوده است، به طوری که بسیاری از کشورها دارای برخی از این گروه ها هستند.

در شرایط بحرانی - اقتصادی، سیاسی و جمعیتیانتشار پیام نفرت برای این گروه های کوچک آسان است؛ تولید اطلاعات مغرضانه، نادرست و ناقص از متون مقدس اسلامی .

این پدیده برای سال‌های متمادی ادامه داشته است و در نهایت به واقعیتی غول‌پیکر البته بر اساس تصورات غلط متعدد و مغالطه‌های غیرمنطقی تبیدل شده است. با این حال، اسلام هراسی یک واقعیت است.

شکی نیست که مسلمانان در زمان‌های مختلف و از کشورهای مختلف اعم از کشورهای مسلمان یا غیر اسلامی، علیه مبانی نادرست اسلام‌هراسی اقدام کرده‌اند.

با این حال، چهار عامل اصلی وجود دارد که این تلاش‌ها را در مقابله با روایت اسلام‌هراسی بی نتیجه گذاشته است؛  1) این تلاش‌ها بسیار کوچک و در برابر موج عظیم سمی پراکنده هستند. 2) تقریباتمام این تلاش ها یا توسط افراد یا گروه های کوچکتر انجام شده است. 3) این تلاش ها مداوم یا هماهنگ نبوده اند. 4) این تلاش ها برای رفع باورهای غلط علیه اسلام، آکادمیک نبوده و معمولاً فاقد دقت فکری لازم برای انجام وظیفه است.

در این شرایط تأسیس و فعال‌سازی «مرجعیت ملی رحمت‌العالمین» یک ابتکار شگفت‌انگیز است.

نخست وزیر پاکستان با درک نیاز به ارائه یک پاسخ قاطع، مصمم، روشنفکرانه و هماهنگ برای مقابله با نفرت از اسلام و مسلمانان این موسسه را در اکتبر 2021 تأسیس کرد.

کمیته ای از دانشمندان برجسته بین المللی که بر رسانه ها فرماندهی می کنند و دارای تجربه وسیع در تعامل با جوامع غیرمسلمان هستند به‌عنوان شورای مشورتی آن منصوب شده است تا «مرجعیت ملی رحمت‌العالمین» را هدایت کنند. این علما رهبران مذهبی معمولی نیستند. آنها علاوه دیدگاه‌های بین‌مذهبی درک می‌کنند که چگونه اسلام‌هراسی در غرب و جاهای دیگر دامن زده می شود و همچنین از نوع جدیدی از نگرش‌های اسلام‌هراسی محلی در میان نسل جوان آگاه هستند.

تجربه گسترده آنها و درک کلی آنها در مورد تله های روزافزون برای نسل جوان برای متزلزل ساختن آنها در مورد هویت خود، به این موسسه نقش بسیار منحصر به فرد و حیاتی می بخشد.

 طراحی پاسخ آکادمیک و پژوهش محور به عوامل اساسی اسلام هراسی از جمله ویژگی های این موسسه است.

دست اندرکاران تاسیس این موسسه این سوال را مطرح می کنند که چه کسی می گوید تعالیم پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) در مورد همدلی، محبت، بردباری، عزت نفس، حقوق دیگران، امانتداری، اهتمام در کار و بسیاری دیگر در عصر امروزی درخشش خود را از دست داده است؟

آنها می گویند : روشی که ما این درس‌ها را ارائه می‌کنیم ممکن است نیاز به بازبینی داشته باشد و رسانه‌ای که از طریق آن باید به طور مؤثرتری طرح‌ریزی شوند، باید مورد بررسی قرار گیرد. اگر برای برخی از ما دشوار است.

چندین عضو برجسته موسسه رحمت العالمین در تلاش هستند تا پاسخی بسیار مؤثر و گسترده علیه اسلام هراسی ارائه دهند و ادبیاتی را برای نیازهای فعلی ایجاد کنند.

آنها معتقدند که با ایجاد یک مؤسسه، تلاش‌ها بسیار روان‌تر و مداوم خواهد بود، منابع به‌طور مناسب فراهم می‌شود، همکاری‌ها در سطح جهانی ایجاد می‌شود، و پیام‌ها واضح، مرتبط و بلندتر خواهند بود.

 ایده «مرجعیت ملی رحمت‌العالمین» نیز در اجلاس اخیر سازمان همکاری اسلامی در اسلام آباد به اشتراک گذاشته شد و سایر کشورهای مسلمان علاقه مند به توسعه مشارکت ها و اعزام نمایندگانی برای کار هماهنگ تر شده اند.

نیاز به رویکرد نهادی و اکادمیک  برای مقابله با اسلام هراسی در دنیای امروز در حالی است که اسلام هراسی به شدت در غرب و اروپا در حال گسترش است.

اروپا که ادعا می کند برای بقیه جهان از نظر حقوق اقلیت ها ، مدارا و شکیبایی  و فراگیر بودن یک قطب نمای اخلاقی است  در پنهان کردن تعصب های تاریک اسلام هراسی ناتوان مانده است.

احساسات ضد مسلمانان حداقل در دو دهه گذشته در قاره سبزبه شدت افزایش پیدا کرده است. اسلام هراسی دیگر تنها محدود به کشورهای کمونیست سابق در شرق نیست و تنها توسط احزاب سیاسی راست افراطی و رهبران پوپولیست ترویج نمی شود بلکه در برخی موارد تبدیل به جریان اصلی در جوامع و حتی نهادینه شده است.

احزاب اصلی در جریان های سیاسی اظهارات اسلام هراسانه  خود را صریحا بیان می کنند و سیاست ها و قوانینی را به نام سکولاریسم و ​​آزادی بیان ترویج می کنند.

در همین راستا اتحادیه اروپا با انجام اقدامات مرزی که رابطه جنایت و تروریسم را با جمعیت مسلمانان پیوند می دهد ، مرزهای خود  به ویژه در بالکان را امنیتی کرده است.

تعصب در برابر اسلام در بسیاری از گوشه و کنار اروپا قوت گرفته است. آمارها از سراسر اروپا نشان می دهد که حملات علیه مساجد و مسلمانان به طور منظم انجام می شود و همه جا اتفاق می افتد. در انگلیس ، مسلمانان دوازده برابر بیشتر از مسیحیان قربانی جرایم ناشی از نفرت می شوند وجنایات ناشی از نفرت فزاینده علیه مسلمانان در کشورهایی مانند بلژیک شامل تخریب گسترده مساجد است.

اسلام هراسی که توسط دولت های اروپایی تبلیغ می شود ، ادغام اقتصادی و اجتماعی مسلمانان ساکن این قاره را بسیار دشوار کرده است.

 همانطور که آژانس حقوق اساسی اتحادیه اروپا (FRA) در سال 2018  گزارش داد، مسلمانان سراسر اروپا به دلیل دین خود تبعیض را در بخش های مسکن و اشتغال تجربه می کنند.

اسلام هراسی با تشویق به محرومیت و تبعیض علیه مسلمانان  که زندگی مشترک هماهنگ را به خطر انداخته ،مسلمانان را هدف قرار داده است.

تعصب ضد مسلمانان همچنین منجر به غیرقانونی شدن سیستم سیاسی مستقر در کشورهای اروپایی شده و در نخبگان سیاسی سنتی در اروپا بی اعتمادی ایجاد کرده است.

این در حالی است که موفقیت های انتخاباتی، احزاب سیاسی راست افراطی و حتی بسیاری از احزاب اصلی جریان سیاسی را مجبور به اتخاذ لفاظی های اسلام هراسانه کرده است.

کشورهای اروپایی غافل از این حقیقت هستند که این قطبی سازی تهدیدی جدی برای سیاست جریان اصلی در اروپا  و همچنین اجماع تعیین شده در مورد دموکراسی ، حقوق بشر ، جامعه باز و فراگیر ایجاد کرده است.

تعصب ضد مسلمانان با رشد سریع ، گرایش های قومی-ملی گرایانه را به دوران قبل از جنگ جهانی دوم در بسیاری از کشورها برگردانده است  که این باعث از بین رفتن جایگاه جهانی اروپا شده است.

 

کد خبر 1130935

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha