نهایی شدن ۱۵ مصوبه برای ریل‌گذاری توسعه خوزستان/  هیچ چیزی به جز منافع مردم را نمی‌شناسیم

خلیلیان با بیان اینکه ۱۵ مصوبه برای ریل‌گذاری توسعه خوزستان در بخش‌های مختلف نهایی شده و ابلاغیه آنها هفته گذشته رسیده است گفت: ما هیچ چیزی به جز منافع مردم را نمی‌شناسیم و رسالت ما تعمیق اعتماد میان مردم و نظام اسلامی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اهواز، «صادق خلیلیان» شامگاه (یکشنبه ۵ دی) در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی با سیمای آبادان با موضوع بررسی مشکلات شهرستان های آبادان و خرمشهر، با تسلیت جان باختن جمعی از هم استانی ها در سانحه تصادف جاده خرمشهر اهواز اظهار کرد: مشکلاتی که در استان وجود دارد به صورت ساختاری شکل گرفته و این مشکلات در هشت سال اخیر بر اثر انفعال دولت گذشته تشدید شده است.

 

استاندار خوزستان یکی از مشکلات استان را مربوط به جاده های خطرناک و ناامن از جمله جاده اهواز خرمشهر دانست و افزود: استان خوزستان با وجود اینکه ۴۰ درصد منابع کشور را تامین می‌کند اما از این محرومیت ها رنج می‌برد.

 

وی اضافه کرد: وقتی مردم دولت و مجلس را انتخاب می‌کنند یک امید و نشاط تازه ای به این نهادها تزریق می‌شود، این دولت هم یک دولت مردمی است و به صورت شبانه روزی کار می‌کند و عزم دولت و مسئولان برای کاهش مشکلات استان در بالاترین سطح است.

 

خلیلیان عنوان کرد: حدود ۶ هزار میلیارد تومان در قالب مصوبات سفر برای اصلاح و ساخت جاده ها در نظر گرفتیم که بخشی از این اعتبار برای جاده خرمشهر اهواز اختصاص خواهد یافت در عین حال هفت هزار میلیارد تومان هم در قالب مسئولیت های اجتماعی شرکت نفت برای حل مشکلات زیرساختی لحاظ شده که بخشی از آن صرف ترمیم و ساخت جاده ها خواهد شد.

 

وی تصریح کرد: پروژه های مختلف سفر ریاست جمهوری همه شناسنامه دار شده اند و زمان اجرایی آنها تا سال ۱۴۰۲ پیش بینی شده است.

 

استاندار خوزستان ابراز کرد: برای حل مشکل جاده خرمشهر اهواز یک تفاهمنامه در سالیان گذشته منعقد شده و اگرچه کار زیادی در این زمینه صورت نگرفته اما تلاش می‌کنیم روند اصلاح این جاده تسریع شود.

 

وی بیان کرد: در ۱۵ زمینه از جمله دفع فاضلاب، آب های سطحی، تامین آب شرب، جاده، راه آهن، ساخت مسکن، صنعت، معدن و کشاورزی، نفت و گاز، صنایع فرآوری کشاورزی، مباحث فرهنگی، اشتغال، پشتیبانی از اقشار محروم، ترویج فرهنگ دفاع مقدس و رسیدگی به مشکلات بانوان مصوباتی نهایی و شناسنامه دار شده اند و ابلاغیه آنها هفته گذشته رسیده و این مصوبات یک ریل گذاری برای توسعه استان محسوب می‌شوند.

 

خلیلیان تاکید کرد: انتظار داریم برخی از طرح هایی که در سه ماه اخیر شروع شده به تدریج مورد بهره برداری قرار گیرند که از آن جمله پروژه آب غدیر که ۵۲ درصد جمعیت استان را تحت پوشش قرار می‌دهد، اصل پروژه ۲ ساله است اما یک طرح ضربتی پیش بینی شده که میزان آب را از ۱۰ مترمکعب بر ثانیه به ۲۰ متر مکعب برساند و علاوه بر ۲ برابر کردن حجم آب شوری آن را به نصف کاهش دهد و هشت ماهه به اتمام خواهد رسید و تا امروز ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

 

وی با اشاره به اینکه مرحله پس از حوزه های زیرساختی بحث توسعه شهری است که بسیار اهمیت دارد اذعان کرد: آبادان پیش از انقلاب یکی از شهرهای زیبای کشور بود و هرساله در ایام نوروز از سراسر ایران و حتی خارج از کشور به این شهر می آمدند که امیدواریم بتوانیم شرایط فعلی را از این شهرستان بزداییم و شاهد پیشرفت منطقه باشیم.

 

استاندار خوزستان خاطر نشان کرد: صنایع و شرکت های بزرگی که در استان از جمله در آبادان وجود دارد گردش مالی، حساب‌ها، مالیات و بعضا نیروی کار آنها از خارج از استان است که برای این موضوع بخشنامه ای ابلاغ کردیم که این موارد به درون استان منتقل شود.

 

وی گفت: با موافقت وزارت نفت رقم هفت هزار میلیارد تومان برای پروژه های مسئولیت های اجتماعی در نظر گرفته شده است که بخشی از این اعتبار برای پروژه های مربوط به شهرستان های آبادان و خرمشهر است.

 

خلیلیان ادامه داد: شبکه های فاضلاب آبادان، خرمشهر و شادگان شروع خواهد شد و به تدریج پروژه های این بخش به بهره برداری خواهد رسید.

 

وی اظهار کرد: در خصوص آسفالت معابر این موضوع به مدیریت شهری و فرمانداری ها و شهرداری های آبادان و خرمشهر برمی‌گردد البته ما هم از اعتبارات مصوبات سفر برای این موضوع کمک خواهیم کرد.

 

استاندار خوزستان افزود: منطقه آزاد اروند وقتی مجوزش داده شد در جهت تسریع در عمران و آبادانی دو شهرستان آبادان و خرمشهر بوده که متاسفانه امروزه به دلیل ساختارهای حاکم این هدف محقق نشده است.

 

وی عنوان کرد: با تغییر دولت و مدیریتی که در این سازمان صورت گرفته، امیدواریم این سازمان بر اساس اساسنامه خود به وظایف خود عمل کند و ما شاهد توسعه این ۲ شهرستان باشیم البته همه مسئولیت ها بر عهده منطقه آزاد اروند نیست و دستگاه ها و صنایع مختلف نیز در این خصوص مسئولیت دارند.

 

خلیلیان بیان کرد: در ابتدای مسئولیت در سفر به چوئبده آبادان با مشاهده مشکلات ملوانان دستور دادیم کالاهای ته لنجی اجازه خروج داشته باشند و ما باید ظرفیت تجاری را مجددا احیا کنیم که به اشتغال و توسعه کمک زیادی میکند.

 

وی اضافه کرد: هفته گذشته به معاون اقتصادی خود دستور دادم که برای رونق بازارچه های مرزی اقدامات لازم صورت گیرد و ایشان هم سفر میدانی به منطقه جهت این موضوع داشته است.

 

استاندار خوزستان ابراز کرد: یک مصوبه ای سال ۹۹ داشتیم که قرار بود سه بار سفر برای ته لنجی ها انجام شود که برخی از ملوانان سفر سوم را انجام ندادند که این امتیاز همچنان برای آنها پابرجا است و می‌توانند از آن استفاده کنند با این وجود در سال ۱۴۰۰ یک نوبت اجازه سفر داده شد که با پیگیری هایی که داشتم مجوز دو نوبت سفر صادر و امروز هم جلسه آن اجرایی، تصویب و به تهران ابلاغ شد و امیدواریم زودتر این مشکل برطرف شود.

 

وی اذعان کرد: در حال تهیه طرح جامعی برای بحث کشاورزی و نخلداران هستیم؛ در مسیر چوئبده و اروندکنار همچنان نخل های سوخته و بی سر دیده می‌شود که در حال آماده سازی طرح ویژه ای هستیم تا این اراضی احیا و همچنین صنایع کشاورزی هم مستقر شود تا بتوان با کمک تجارت، زنجیره توسعه را در این بخش تکمیل کنیم.

 

خلیلیان خاطر نشان کرد: یکی از مشکلات بدو شروع دولت خالی بودن سدهای خوزستان بود که علتش رهاسازی بیش از حد دولت برای تولید برق بود.

 

وی تاکید کرد: با توجه به این شرایط کشت چغندر و کلزا را به سمت گندم تغییر الگوی کشت دادیم که بتوانیم شرایط خشکسالی را مدیریت و نیاز آبی خود را به انتهای آبان و آذرماه که فصل بارندگی بود منتقل کنیم و کشاورزان نیز در این مسیر همکاری بسیار خوبی داشتند.

 

استاندار خوزستان ادامه داد: رئیس جمهور در سفر استانی نسبت به حق آبه خوزستان تاکید کرد و این حق آبه محفوظ است، در جلسه رای اعتماد برای استانداری خوزستان نیز اعلام کردم که بایست میان منابع نفتی و گازی استان و حق آبه آن یک توازنی برقرار شود و این حق آبه محفوظ است.

 

وی گفت: ما هیچ چیزی به جز منافع مردم را نمی‌شناسیم و رسالت اصلی ما تعمیق اعتماد میان مردم و نظام اسلامی است؛ ما مسئولان نباید به پست ها دلبستگی داشته باشیم چرا که این نوع دلبستگی موجب کرنش مسئول در برابر افراد مختلف می‌شود و ما نباید برای خوش آمد این و آن کار کنیم بلکه باید در جهت حل مشکلات مردم حرکت کنیم، طبیعتا انتشار شایعات مختلف ناشی از نیت های آن افرادی است که چنین شایعاتی را پخش می‌کنند اما من بی توجه به این قبیل شایعات با قدرت به کار و خدمت به مردم ادامه میدهم.

 

خلیلیان تصریح کرد: مالک باشگاه نفت آبادان پالایشگاه و وزارت نفت هستند و مالک آن باید یا به صراحت و شفافیت به وظایف خود عمل کند یا اینکه آن را بر اساس روال قانونی به اسپانسر جدید واگذار کند.

 

وی یاد آور شد: خوشبختانه تا امروز هیچ موردی از ابتلای سویه امیکرون کرونا گزارش نشده و به مدت ۲ هفته مرزهای زمینی بسته شده است، اما سفر هوایی منوط به زدن ۲ دوز واکسن یا ارائه نتیجه منفی تست پی سی آر است.

 

کد خبر 1131011

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha