دفاتر اسناد رسمی؛ مشاور و امین مردم هستند

حسن زاده گفت: دفاتر اسناد رسمی، بر حسب وظایف ذاتی خود، مشاور و امین مردم در حوزه ثبت اسناد و مسائل حقوقی هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در تبریز، «محمدحسن زاده» شب گذشته در نشست خبری با اصحاب رسانه در تبریز با اشاره به هجمه‌های مختلف و عجیب علیه دفاتر اسناد رسمی در سال جاری اظهار داشت: هجمه های صورت گرفته بر پیکره این نهاد حقوقی که نزدیک به یک قرن سابقه دارد، به هیچ عنوان قابل قبول نیست.

رییس کانون سردفتران آذربایجان شرقی با بیان این‌که دفاتر اسناد رسمی، جزوی از بخش خصوصی است که کار حاکمیتی انجام داده و بصورت خودگردان زیرنظر قوه قضاییه فعالیت دارند؛ خاطرنشان کرد: بر اساس قانون تسهیل صدور مجوز کسب و کار، دفترخانه‌ها جزو کسب و کار محسوب می‌شوند در حالی که اینگونه نبوده و دفاتر اسناد رسمی، یک مجموعه زیر نظر قوه قضاییه اسناد لازم الاجرا را صادر می‌کند.

حسن زاده در خصوص اهمیت سند رسمی، ادامه داد: سند رسمی که جزو لاینفک جامعه امروزی بوده و با رعایت قانون تنظیم می‌شود موجب شفافیت، آرامش خاطرمردم، تثبیت مالکیت و کاهش پرونده‌های دادگستری می‌شود. دفاتر اسنادرسمی توسط ارگان‌های مختلف بازرسی می‌شود.

رییس کانون سردفتران آذربایجان شرقی با بیان این‌که هرگونه نقل و انتقال با سند رسمی منجر به آرامش خاطر مالک است، گفت: بر اساس ماده ۲۹ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی، تکلیف موضوع نقل و انتقال سند خودرو مشخص بوده و انتقال رسمی مالکیت و تنظیم سند باید در دفترخانه انجام بگیرد.

حسن زاده خاطرنشان کرد: براساس اعلام مسئولان و قانون ارزش افزوده، از سیزدهم دی ماه جاری قرار است راهنمایی رانندگی در راستای صدور برگ سبزخودرو و نقل و انتقال خودرو، مالیات دریافت کند.

وی خاطرنشان کرد: تنها حدود ۶ درصد از هزینه‌ای که در دفاتر اسناد رسمی دریافت می‌شود به خود دفترخانه می رسد و بخش قابل توجهی از هزینه دریافتی به عنوان مالیات به دولت باز می‌گردد که در صورت عملیاتی شدن دریافت مالیات توسط راهنمایی رانندگی، ثبت سند در دفاتر بدون دریافت مالیات و فقط با دریافت حق التحریر انجام می‌گیرد.

رییس کانون سردفتران آذربایجان شرقی با اشاره به صف های طولانی تعوض پلاک در مراکز انتظامی افزود: تعویض پلاک در دنیا دیگر یک امر منسوخ محسوب می شود و مردم برای ثبت سند خودرو به دفاتر اسناد رسمی مراجعه می‌کنند.

حسن زاده با بیان این‌که سردفتران بر اساس قانون با حکم رییس یا معاون قوه قضاییه منصوب می‌شوند، ادامه داد: تعداد ۴۰۰ دفترخانه در سرتاسر شهرهای آذربایجان شرقی وجود دارد و نزدیک به ۳۰۰۰ نفر سردفتر، دفتریار و کارمند در این دفترخانه‌ها فعالیت می‌کنند. 

وی افزود: فعالیت دفترخانه‌ها بدون دریافت ریالی هزینه از دولت انجام می‌گیرد و حتی هزاران میلیارد مالیات از این طریق برای دولت درآمدزایی می‌شود. دولت از طریق دفاتر اسناد رسمی اعمال حاکمیت می‌کند و بخش عمده‌ای از سیاست‌های دولت به خصوص وزارت راه و شهرسازی به طور غیرمستقیم از طریق دفاتر انجام می‌گیرد.

حسن زاده گفت: دفاتر اسناد رسمی، بر حسب وظایف ذاتی خود، مشاور و امین مردم در حوزه ثبت اسناد و مسائل حقوقی بوده و روزانه به طور رایگان مشاوره‌های رایگان به مردم از این طریق ارائه می دهند.

رییس کانون سردفتران آذربایجان شرقی با اشاره به اجرای تغییر شیوه ثبت سند از سنتی به الکترونیکی دفاتر اسناد رسمی که یک انقلاب ثبتی در کشور بود، اظهار کرد: این اقدام باعث افزایش سرعت و دقت در تنظیم سند و امنیت مالکیت شده است.

کد خبر 1131020

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha