آسیب های شبکه های اجتماعی در کمین دانش آموزان

شیوع ویروس کرونا،دانش آموزان را یکباره به فضای مجازی کوچ داد، ورود به این بستر بدون آموزش صورت گرفت چراکه این قشر نحوه استفاده از فضای مجازی را آموزش ندیده بودند و حال چالش های اینترنتی در کمین آنان است که باید این مهم ازسوی خانواده ها جدی گرفته شود.

خبرگزاری شبستان _ خراسان شمالی؛ شیوع ویروس کرونا، دانش آموزان که شامل کودکان و نوجوانان می شود را به فضای مجازی کوچ داد، ورود به این بستر بدون آموزش و به یکباره صورت گرفت چرا که این قشر نحوه استفاده از فضای مجازی و شبکه های اجتماعی را آموزش ندیده بودند و هم اینک چالش های اینترنتی در کمین آنان است که باید این مهم از سوی مسئولان و خانواده ها جدی گرفته شود.

 

کارشناسان حوزه تعلیم و تربیت می گویند که خانواده‌ها باید مراقب فعالیت‌های فرزندانشان در فضای مجازی باشند تا در دام چالش‌های اینترنتی و خطرناک گرفتار نشوند چرا که این قشر در این خصوص آموزش ندیده‌اند و تنها جذابیت های شبکه های اجتماعی آنان را علاقه مند به فعالیت خواهد کرد.

 

این کارشناسان معتقدند: بعد از شیوع ویروس کرونا شاهد افزایش حضور کودکان و نوجوانان در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی هستیم که برگزاری کلاس های مجازی به صعودی بودن این روند دامن زده و در پی این‌ امر احساس خطر نسبت به صدمات فضای مجازی به مراتب بیشتر شده است.

 

یکی از کارشناسان حوزه تعلیم و تربیت که فرهنگی نیز هست، گفت: هم اکنون دانش آموزان به اجبار برای آموزش وارد اینترنت خواهند شد و با وجود اینکه مبنای آموزش در شبکه ملی شاد و برخی از پیام رسان های داخلی است که برای دانش آموزان مناسب است، اما آنان بعضا به دور از نظارت والدین وارد سایر پیام رسان ها و شبکه های اجتماعی خواهند شد که این موضوع نگران کننده است.

 

«سمانه گریوانی» افزود: خانواده ها باید در حین آموزش بر فرزندان خود به صورت غیر مستقیم نظارت داشته باشند تا خستگی و کسالت باعث نشود که آنان وارد شبکه های اجتماعی شوند که قشر کودک و نوجوان را با انواع سرگرمی ها سرگرم خواهد کرد چرا که به نوعی به آن وابسته شدید خواهند شد.

 

وی اظهارداشت: حتی بسیاری از سرگرمی ها از جمله انواع بازی ها با وجود اینکه مشکلات خاصی ندارد اما کودکان و نوجوانان به آن اعتیاد پیدا خواهند کرد و ساعت ها با گوشی و یا تبلت به سر خواهند برد که این موضوع جای نگرانی دارد.

 

وی گفت: متأسفانه بسیاری از بازی‌های رایانه‌ای خشونت بالایی را به روان کودکان و نوجوانان تزریق می‌کند و لازم است خانواده ها در این موضوع نظارت کافی داشته باشند و بازی هایی را برای فرزندان خود انتخاب کنند که علاوه بر رعایت محدوده سنی، تمامی جوانب آن را نیز سنجیده باشند و مهم ترین نکته این است که فرزند خود را متقاعد کنند که زمان کوتاهی بازی کند.

 

شبکه اجتماعی ـ سایبری و مجازی یا شبکه اجتماعی اینترنتی، پایگاه یا مجموعه ای از پایگاه هایی است که به کاربران امکان می دهد تا علاقه مندی ها، افکار و فعالیت های خود را با یکدیگر به اشتراک بگذارند؛ به عبارت دیگر، شبکه های اجتماعی پایگاه هایی هستند که با استفاده از یک موتور جستجوگر و افزودن امکاناتی از جمله چت، پیام رسانی الکترونیک، انتقال تصویر و صدا امکان ارتباط بیشتر کاربران را در قالب شبکه ای از روابط فردی و گروهی فراهم می آورند.

 

استفاده گسترده دانش‌آموزان از فضای مجازی می‌تواند زمینه‌ساز آسیب‌های اجتماعی زیادی شود که در آینده نزدیک خود را در جنبه‌های مختلف زندگی اجتماعی و خانوادگی نشان می‌دهد.

 

با رشد قارچ گونه شبکه های اجتماعی، فرهنگ‌سازی، آموزش، مهارت‌افزایی و آگاه‌سازی در جامعه در این خصوص انجام نشده است و همواره با ظهور هر پدیده جدیدی، آسیب‌هایی به واسطه ناآگاهی و کم‌سوادی در جامعه مشاهده می‌شود که یکی از این موضوعات، فضای مجازی و استفاده‌های گوناگون از آن است.

 

فضای مجازی از جمله مواردی است که با آمدنش بسیاری از روابط و مناسبات اجتماعی، علمی، آموزشی و حتی فرهنگی را با تغییرات گسترده روبه‌رو کرد، اما با این حال آموزشی در زمینه چگونگی استفاده صحیح و بهینه  از این فضای وسیع و آسان‌ساز هیچ گاه ارائه نشد.

 

با همه این مشکلات و نبود آموزش بعد از شیوع کرونا، کودکان و نوجوانان نیز به یکباره وارد این بستر شدند، بستری که حتی خانواده ها نیز از آموزش های لازم بی بهره بودند، بیشتر خانواده ها استفاده از فضای مجازی را برای فرزندان خود محدود کرده بودند اما به اجبار و به واسطه عدم حضور در مدرسه از فضای مجازی استفاده کردند که احتمال ایجاد آسیب‌های اجتماعی در آینده برای آن‌ها بسیار زیاد است.

 

مادر یکی از دانش آموزان ابتدایی با بیان اینکه در این روزها فرزندش هر روز با گوشی هوشمند کار می کند، گفت: شیوع ویروس کرونا، آموزش را به فضای مجازی سوق داد که این امر باعث شد کودکان به راحتی به گوشی و تبلت دسترسی داشته باشند اما بیش از حد از این وسیله استفاده می کنند و بازی ها، آنان را چنان سرگرم کرده که حتی در زمان کلاس مجازی بعد از حضور و غیاب، وارد بازی خواهند شد.

 

«فریده نورنهال» افزود: هم اینک حتی فرزندم از نظر بینایی نیز دچار مشکل شده چرا که ساعت ها بازی های مجازی و آنلاین دارد که این موضوع بسیار نگران کننده است.

 

وی گفت: شیوع ویروس کرونا، کودکان و نوجوانان را خانه نشین کرده و حتی برخی اوقات که فرزندانم از کسالت گلایه دارند، خود نیز مجبور شده ام که بگویم با گوشی، بازی مجازی داشته باشند.

 

یکی دیگر از والدین بر کنترل کودکان برای استفاده از وسایل و تکنولوژی های جدید تاکید کرد و افزود: نمی‌دانم ما والدین چقدر می‌توانیم بر استفاده فرزندان‌مان از فضای مجازی احاطه داشته باشیم و از آسیب‌های آن جلوگیری کنیم.

 

«ناصر نصرتی» افزود: درست است که فضای مجازی خیلی خوب است و افراد را به آسانی به یکدیگر متصل می‌کند اما این فضا، ضررهایی هم دارد که شاید برای کودکان و نوجوانان که باورپذیری بالایی دارند، خطرناک باشد و خانواده‌ها نیز از این مضرات بی‌نصیب نمی‌مانند.

 

خانواده ها، فرزندان را در فضای مجازی تنها رها نکنند

 

یکی از روانشناسان بر مدیریت والدین بر کودکان و نوجوانان در زمان استفاده از اینترنت و شبکه های اجتماعی تاکید کرد و افزود: خانواده ها باید در کنار فرزندان خود به نوعی باشند و آنان را در این فضا تنها رها نکنند و استفاده آنان را رصد کنند.

 

«رحیم یزدانی» افزود: هم اینک چاره ای نداریم که آموزش را در بستر مجازی انجام دهیم چرا که شیوع ویروس کرونا نشان داد که آموزش ها نیز باید در این بستر انجام شود، فضای مجازی مزیت های زیادی دارد اما باید در این خصوص آموزش دیده باشیم.

 

وی از خانواده ها خواست تا در آموزش، فرزندان خود را همراهی کنند و افزود: کودکان و نوجوانان تحت تاثیر تبلیغات رنگارنگ فریبانه قرار خواهند گرفت اگر در کنار آنان باشیم می توانیم نحوه استفاده را مدیریت کنیم.

 

یزدانی، استفاده زیاد دانش آموزان از اینترنت را زنگ خطری برای این قشر دانست و گفت: بلوغ زودرس، افسردگی، ایجاد اضطراب، چاقی، بی تحرکی، ترویج روابط نامناسب و پرخاشگری از جمله آسیب هاست که خانواده ها باید این موضوع را جدی بگیرند و بر فرزندان خود مدیریت کافی داشته باشند.

 

این روانشناس اظهارکرد: در گروه سنی کودکان و نوجوانان، خطرات مختلفی وجود دارد که به‌دلیل مقتضیات این سن و زمینه‌های خطرجویی، هیجان‌طلبی و کنجکاوی، به‌ویژه در بین نوجوانان، آنان را تهدید می‌کند که یک نوع  از این خطرات، تأثیرپذیری از فضاهای مجازی است.

 

وی افزود: نسل کنونی در شرایطی قرار دارد که استفاده از رایانه  و به خصوص اینترنت در زندگی شان اجتناب ناپذیر است، امروزه  با افزایش آسیب ­های اجتماعی ناشی از فضای مجازی در کشور به خصوص در بین دانش آموزان مواجه هستیم.

 

وی مزایای فضای مجازی را عدم وابستگی به زمان و مکان خاص، عدم نیاز به حضور فیزیکی معلم، کاهش هزینه­‌ها با حذف هزینه رفت و آمد، افزایش سرعت یادگیری و آموزش به دلیل چند رسانه‌ای بودن و سهولت دسترسی به منابع آموزشی بیان کرد و افزود: معلمان می توانند در این بستر تدریس کنند و دانش‌­آموزان یاد بگیرند اما هم اکنون خانواده ها باید بر فرزندان خود کنترل و نظارت داشته باشند و به نوعی آنان را همراهی کنند.

 

وی افزود: متاسفانه برخی از والدین نیز با مچ گیری، بین خود و کودکان فاصله ایجاد می کنند که این امر هم نگران کننده است.

 

 

 

کد خبر 1131058

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha