لازمه کاهش جمعیت کیفری اجرای تدابیر قانونی مراحل فرآیند دادرسی است

رئیس کل دادگستری ایلام گفت: لازمه کاهش جمعیت کیفری اجرای سیاست ها و تدابیر قانونی در تمام مراحل فرآیند دادرسی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در ایلام، «علی دهقانی» روز دوشنبه در جلسه کارگروه کاهش جمعیت کیفری و اصلاح مجرمین استان بر استفاده از کلیه ظرفیت ها و راهکارهای قانونی کاهش جمعیت کیفری تاکید و اظهار کرد: لازمه کاهش جمعیت کیفری اجرای سیاست ها و تدابیر قانونی در تمام مراحل فرآیند دادرسی است و استفاده از نهادهای ارفاقی و مجازات های جایگزین حبس در خدمات عام المنفعه و اجتماعی باید مورد توجه کلیه قضات استان در ضمن صدور آراء قضایی باشد.

 

وی افزود: مجازات حبس باید زمانی استفاده شود که برای زندانی موثر باشد و در اصلاح و تربیت روحی و تنبیه و بیدار‌سازی او تاثیرگذار باشد و در واقع مجازات حبس آخرین گزینه‌ای باشد که قضات در اعمال مجازات استفاده کنند.

 

رییس کل دادگستری ایلام با اشاره به اهمیت تحقیق و پژوهش قضات در خصوص مزایا و ابعاد مختلف مجازات های جایگزین حبس بر اهمیت توجه به دستور العمل ابلاغی در خصوص ساماندهی زندانیان و کاهش جمعیت زندان‌ها تاکید کرد و اجرای این دستورالعمل را منوط به تغییر دیدگاه‌ و رویکرد کلیه ارکان مجموعه قضایی دانست.

 

وی ادامه داد: وجود رویکرد واحد در عمل به دستورالعمل ساماندهی زندانیان و کاهش جمعیت کیفری در کلیه حوزه‌های قضایی و شعب و در تمام مراحل رسیدگی به پرونده‌ها از جمله مرحله تحقیات، قرار، رسیدگی در دادسرا، دادگاه بدوی، دادگاه تجدید نظر و اجرای احکام ضروری است.

 

دهقانی ضمن تاکید بر ضرورت بازدید مستمر قضات و مسئولین از زندان‌های استان، افزود: فعالیت شوراهای حل اختلاف بویژه شورای حل اختلاف زندان در ایجاد صلح و سازش و کاهش جمعیت کیفری و حل و فصل پرونده زندانیان بسیار مهم و تاثیرگزار است.

 

وی همچنین خاطرنشان کرد: با استفاده از تدابیر و سیاست های قانونی کاهش جمعیت کیفری زندان ها و مطابق بررسی های انجام شده در نه ماهه سال جاری شاهد افزایش ۶۸ درصدی آمار استفاده از مجازات های جایگزین حبس و دیگر نهادهای ارفاقی در سطح استان بوده ایم.

 

رئیس کل دادگستری استان ایلام در پایان بر استفاده هر چه بیش‌تر از دادرسی الکترونیک، اجتناب از بازداشت‌های کوتاه مدت غیر ضرور، صدور قرارهای متناسب و نظارت الکترونیک تاکید کرد.

کد خبر 1131291

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha