افزایش  سن بازنشستگی به ۳۲ سال ،ضداشتغال جوانان است

نماینده مردم ارومیه در مجلس با بیان اینکه افزایش سن بازنشستگی به ۳۲ سال ضداشتغال است،گفت: این موضوع به طور مستقیم و غیرمستقیم به یاس و ناامیدی، اعتیاد و طلاق و افسردگی و ترک تحصیل جوانان می انجامد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی شبستان، سید سلمان ذاکر در ادامه جلسه علنی امروز سه شنبه (7دی)مجلس شورای اسلامی  در توضیح  سوال خود از حجت الله عبدالملکی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، گفت: از 26 میلیون نفر از مردم که توان انجام کار مداوم را دارند از جمله جوانان تحصیلکرده و جویای کار، آبرومند و پایدار متاسفانه، حدود 2.5 میلیون نفر آن ها بیکار مطلق هستند و 2.5 میلیون نفر آن ها ناامید از کار و چند میلیون نفر دیگر به اشتغال ناقص، ساعتی، فصلی و بدون بیمه و بازنشستگی و از کارافتادگی مشغول هستند.

نماینده مردم ارومیه در مجلس اظهار کرد: گروهی دیگر به عنوان نیروهای استخدامی و غیررسمی مانند شرکتی ها، قراردادی ها و 17 نوع استخدام دیگر که متاسفانه از امنیت شغلی نیز محروم هستند و هر لحظه در معرض تعدیل و اخراج هستند مطرح است آقای وزیر با این میزان از افراد بیکار، بیکاری که محصول بی تفاوتی ها و بی توجهی ها و میراث دولت های قبل بوده است چه می خواهید بکنید.

وی ادامه داد: چند روز از مسئولیت تان در وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی می گذرد، هنوز سند جامع اشتغال را تهیه نکرده اید و صرفا اکتفا به ایجاد زیست بوم اشتغال با 171 برنامه اشتغال و با هماهنگی 71 دستگاه لشگری و کشوری می کنید. با اولویت دادن به احیای واحدهای تعطیل و نیمه تعطیل و نیمه ساخته قدمی برای حل معضل اشتغال آن هم فعلا فقط بر روی کاغذ اقدام کرده اید. ما فقط همان را دیده ایم.

ذاکر با اشاره به ادعای درباره ایجاد 600 هزار شغل در آن، گفت:  وزارت نفت باید 700 هزار شغل را ایجاد کند و دستگاه های مختلف هم ایجاد اشتغال کنند. با تحکم شغل ایجاد نمی شود، طبق آمار 217 هزار در طول سه ماه شغل ایجاد کرده اید. بفرمایید عمده ترین مشکل ما جوانان تحصیلکرده و نخبگان هستند، برای چند نفر از آن ها شغل ایجاد کرده اید؟

وی ادامه داد: در طول 2 سال نتوانستم در دستگاه های شما 2 نفر را جذب کنم و ادعای شما که در بیمه تامین اجتماعی 130 هزار نفر ثبت شده است با ادعای 217 هزار شغل این ها با هم قابل جمع شدن نیستند. آقای وزیر؛ شما باید برنامه های راهبردی و توان قانونی و بودجه ای و راهکارهای علمی، فنی و اقتصادی و عملیاتی خود را برای فعال کردن کارخانه های راکد، اقتصاد دانش بنیان، فضای مجازی و اقتصادی، اقتصاد مرزی و روستایی، کشاورزی و اقتصاد بازارچه های مرزی و اقتصاد مشاغل خرد و خانگی و راهکارهای دیگر را برای عبور از رکود، تورم و بالا بردن رشد اقتصادی کشور و افزایش صادرات و شغل به صورت شفاف و متقن و تضمینی برای جوانان ارائه دهید.

نماینده  ارومیه در مجلس گفت: در تبصره 14 بودجه 1401 صندوق به نام پیشرفت عدالت ایران افتتاح کرده اید و 66 هزار میلیارد به آن اختصاص داده اید اما اگر ریز نشوید تحقق پیدا نمی کند. با کلی گویی هیچ کاری پیش نمی رود، کارخانه های راکد در استان آذربایجان غربی حدود 534 کارخانه بوده است، در سال 1399، 105 تا از آن ها احیا شد و در 1400، 41 کارخانه احیا شده و در واقع سیر نزولی داشته و به تبع آن کاهش جذب داشته است. این ها را چطور پاسخگو هستید. کارخانه هایی مانند صنعت ذوب آهن ارومیه و آجر ماشینی و تن ماهی چیچک ارومیه تعطیل هستند. ایجاد اشتغال را باید با انتقال هلدینگ های اقتصادی برای توسعه متوازن استان های کمتر توسعه یافته و کاهش بیکاری تبیین، اثبات و اعلام کنید.

وی در بخش دیگری از سوال خود گفت: آقای وزیر؛ من نمی دانم آیا شما فرزند و یا از بستگان تان بیکار هستند یا خیر؟ اگر هست درد بیکاری را لمس کرده اید. شما باید بدانید که در استان ما خانواده هایی وجود دارد که 3 یا 4 فرزند آن ها به این درد دچار هستند و در عوض خانواده هایی داریم که همگی شاغل هستند و این درد تبعیض را به چه کسی باید بگوییم؟ و چه کسی پاسخگوی این پارتی بازی ها است.

ذاکر گفت: آقای وزیر این را بدانید که افزایش دادن سن بازنشستگی به 32 سال به جای آوردن آن به 25 سال ضد اشتغال جوانان است و به طور مستقیم و غیرمستقیم به یاس و ناامیدی، اعتیاد و طلاق و افسردگی و ترک تحصیل جوانان می انجامد. آقای عبدالملکی هنوز نهضت اشتغال را نمی بینم ولی ما نمایندگان بیکار شدن و تعدیل نیروهای نهضتی و کارنامه سبزی ها، معلمین قرآنی، طرحی ها، طلاب، پیشخوان خدمات که در جلوی مجلس برای احقاق حقوق خود ایستاده اند می بینیم.

کد خبر 1131566

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha