مردم در ۹ دی متوجه جریان فتنه و نفاق دشمن شدند

حجت الاسلام حمیدی نژاد با بیان اینکه ناشی گری فتنه گرها و توهین به مقدسات و اصل ولایت فقیه جرقه حضور خودجوش مردم را فراهم کرد گفت: مردم در ۹ دی متوجه جریان فتنه و نفاق دشمن شدند.

خبرگزاری شبستان _ گروه سیاسی_ فرزانه تهجا:حرکت مردم در 9 دی بر خلاف تمام رویدادهای تاریخی و ملی کاملا خودجوش و بدون برنامه ریزی سازمان و نهادی رقم خورد تا جایی که مردم با تمام تلاش دشمن برای براندازی نظام با حضور حماسی و بی واسطه و پرمعنا دست دشمن را از تمام توطئه های استکبار کوتاه کردند و برای همیشه پاسخی دندان شکن برای نفوذ دشمن در کشور دادند. مهمترین درس از فتنه 88 بصیرت و آگاهی مردم با تکیه بر ولایت و رهبری بود تا جایی که 9 دی در تقویم کشور به عنوان روز بصیرت و میثاق امت با ولایت نامگذاری شد. در همین رابطه گفتگویی با حجت الاسلام محمد حمیدی نژاد، امام جمعه داریون شیراز به شرح زیر ارایه می شود.

 

9 دی را چگونه توصیف می کنید؟

 9 دی در سال 1388 یک حرکت انقلابی بود که توسط مردم ایران شکل گرفت. این حرکت، حرکتی بصیرتی بود و در قرآن مجید نیز خداوند به پیامبر می فرماید من در راه بصیرت حرکت می کنم. هر کسی که می خواهد با خدا آشنا شود باید با بصیرت حرکت کند یعنی با چشم ظاهری نمی توان راه را تشخیص داد و آن چیزی که مهم است، این است که حتی برای خداشناسی نیز باید از چشم دل و عقل استفاده کرد که اگر این گونه شد دیگر دشمن نمی تواند ما را فریب دهد.

 

ضرورت بازخوانی 9 دی برای نسل آینده توضیح بفرمایید؟

موضوع بازخوانی حرکت انقلابی مردم ایران به این دلیل برای قشر جوان مهم است که نسل جوان باید بدانند که درس آموختن از 9 دی و این حرکت بر پایه بصیرت بوده است، عده ای می خواستند از دشمنان ما چیزی را که واقعیت نداشت به مردم بقبولانند و مردم را به این باور برسانند که آن موضوع که وجود خارجی نداشت یعنی چیزی را که حقیقت نداشت، باور می کردند و آن این بود که آمریکا به اتفاق سایر دست اندرکارانش خیرخواه ما هستند و ما دشمنان مان را دیگر دشمن نمی بینیم یعنی دشمنان را نه تنها دشمن نبینیم بلکه آنها را در لباس دوست ببینیم. کسی که چیزی را که وجود ندارد باور کند، سقوط می کند و طعمه دشمن می شود و دشمن بر او مسلط خواهد شد.

 

از چه ابزاری برای تشخیص درست در فضای غبارآلود باید استفاده کرد؟

یکی از ساده ترین موضوعاتی که هر عقلی آن را تایید می کند، این است که انسان باید دوست و دشمن خود را تشخیص بدهد یعنی واقعیت دوست و دشمن واقعی را بشناسد اگر این موضوع را تشخیص داد در تمام زندگی موفق است و ما می توانیم بگوییم که فلسفه وجودی انبیا نیز همین است. تمام انبیا این ماموریت را داشتند که دوست و دشمن را به مردم بشناسانند و هر امتی که متوجه دوست و دشمن واقعی خود شود، رستگار می شود. اما دشمنان خدا تبلیغاتشان به شکلی بود که امر را مشتبه می کردند و آن چیزی که واقعیت نداشت را به مردم القا می کردند و از این رو گاهی مردم پیامبران را دشمن خود می دانستند.

 

حرکت خودجوش مردم در 9 دی بر چه اساسی شکل گرفت؟

اگر به حرکت مردم در 9 دی نگاه کنیم، این حرکت بر پایه بصیرت و با چشم عقل و دل بود. مردم چیزهایی با این چشم دیدند که با چشم ظاهر آن را نمی توان دید و در عمق موضوع متوجه شدند که گر آمریکا و منافقان می گویند بیاید و خیابان ها را به آتش بکشید، آنها خیرخواه مردم نیستند و اگر به ظاهر اظهار دوستی می کنند در حقیقت دشمن هستند و مردم متوجه این موضوع شدند و همراهی آنها را نکردند و بر علیه کسانی که فتنه می کردند، شعار دادند و افرادی که واقعا دشمنی کرده بودند و خیانت کرده بودند چون تعدادی کم بودند، کنار رفتند.

 

پیامدهای حضور حماسی مردم در 9 دی را توضیح دهید؟

حدود هشت ماه بود که کشور ما در حالت آشوب قرار داشت و به دلیل تبلیغاتی که انجام شده بود و نفوذی که در کشور پیدا کرده بودند و طرفداران آنها موفق شده بودند عده ای از مردم را که متوجه جریان اصلی نبودند به میدان بیاورند و بر علیه منافع کشور تجمع کردند و خساراتی نیز وارد کردند.

 

موضوع بصیرت این گونه بود که عده ای از مردم که متوجه جریان فتنه و نفاق شدند، آنها خودجوش و بدون هماهنگی هیچ ارگانی وارد صحنه شدند؛ هیچ ارگانی توانایی هماهنگی در این وسعت را نداشت. آن چیزی که موجب شد مردم متوجه جریان فتنه شوند و به صورت خودجوش وارد میدان شوند، خطبه های نماز جمعه رهبر انقلاب بود که این بزرگوار در خطبه ها با بیانات خود مردم را متوجه کردند که حقیقت چیست و پس از ناشی گری فتنه گرها و توهین به مقدسات کمک کرد و جرقه ای را ایجاد کرد تا مردم را به صورت خودجوش وارد میدان کند.

 

پیامد حضور خودجوش مردم بسیار خوب است هم در خارج و هم داخل پیامدهای خوبی را در پی داشت. دشمنان ما در خارج و فریب خوردگان در داخل همه متوجه شدند که ملت ایران شاید مدت اندکی در غفلت و بی خبری بمانند و آنها را نگه بداریم اما در درازمدت نمی شود و آنها بالاخره متوجه جریان نفاق می شوند.

 

دشمنان فهمیدند که باید از مواضع خود عقب نشینی کنند و نمی توانند این گونه وارد میدان شوند و ملت ایران ملت آگاهی هستند؛ شاید به دلیل برخی از مسایل در مدتی کوتاه حرکاتی انجام شود اما این حرکات درازمدت نیست و به نفع دشمن تمام نمی شود. مهمترین پیامد 9 دی و حرکت خودجوش مردم این بود که افرادی که به لحاظ تهاجم فرهنگی غافل بودند، آگاه شدند و دشمنان متوجه شدند که با ملت آگاه ایران به این سبک نمی توان وارد میدان شد و سر آنها کلاه گذاشت و مردم را بر علیه نظام خودشان بشورانند و آنها را وادار به براندازی نظام کنند. دشمنان در سال های بعد نیز نتوانستند حرکت های مهمی انجام دهند و فتنه ای دیگر را رقم بزنند.

 

مهمترین ابزار برای تشخیص درست از نادرست در فضای غبارآلود چه ابزاری است؟

خداوند ابزار در اختیار ما قرار داده است. عقلی که در اختیار ما قرار دارد، مهمترین ابزار بصیرتی است اما علت اینکه برخی موارد فریب می خوریم، این است که شاید استفاده صحیح از عقل انجام نمی شود زیرا ما مسلمان هستیم و مومنیم و هیچ یک شک نداریم که اولین و مهمترین خیرخواه ما خدا است. خداوند بزرگترین و مهمترین خیرخواه انسان است. طبعا وقتی خداوند خیرخواه ماست، پیامبری هم که از سوی او فرستاده می شود، خیرخواه است و نمی توان تصور کرد که از سوی خداوند خیرخواه پیامبری فرستاده شود که بدخواه امت و بندگان خدا باشد. در زمانی هم که پیامبر نیست شخصی که جانشین پیامبر است، خیرخواه امت است و در زمان ما نیز به نیابت از امام زمان کسی که رهبری جامعه را بر عهده دارد، او بزرگترین خیرخواه است برای اینکه در هر زمانی خیرخواهی داریم که این فرد شاخص هدایت ماست و هر طرف که تشخیص داده شد، حق همان جا است.

 

برای گمراه نشدن در ادوار بعد از فتنه باید از چه ابزاری استفاده کرد؟

اگر در هر زمان و دوره ای به امام زمان خود نگاه کنیم، هیچ گاه گمراه نمی شویم. گاهی ممکن است ظاهر چیز دیگری باشد اما این شاخص بسیار خوب است. افراد هر گاه با امام باشند و کنار او باشند و امام شناس باشند و جهت حرکت امام را تشخیص دهند، هیچ گاه با مشکل مواجه نمی شوند. امام در هر دوره ای حق از باطل را تشخیص می دهد. در همین رابطه از امام صادق (ع) سوال کردند که در آخرالزمان فتنه هایی در پیش است، چگونه می توان از این فتنه ها در امان بود، امام صادق (ع) در چادری که قرار داشتند، کنار چادر را بالا زدند و نور آفتاب در داخل چادر افتاد. امام فرمودند اگر کسی واقعا بخواهد حق را پیدا کند مانند این نور که چادر را روشن کرده است در تمام فتنه ها می تواند حق را پیدا کند و با نگاه کردن به امام حرکت کند. خداوند در هر زمانی برای بندگان امامی قرار داده است و هیچ گاه بندگان را به حال خود نگذاشته است. مسیری که امام نشان می دهد، مسیر حق است و مسیر دیگر باطل و همیشه حق با اکثریت نیست و در قرآن می فرماید که اکثریت نشان حق نیستند و بارها تکرار شده است اکثرهم لا یعقلون، اکثرهم لا یعلمون. گاهی مسیر حق بسیار تعداد کمی را دربر می گیرد. در زمان حضرت علی (ع) 3 یا 4 نفر در مسیر حق قرار داشتند و کل مسلمانان در یک سو قرار گرفته بودند. باید امام را بشناسیم تا مشکل ما حل شود.

 

 

 

کد خبر 1131677

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha