جهاد پزشکان به مرزنشینان خراسان جنوبی/ ۱۵۰۰ بیمار رایگان ویزیت شدند

جمعی از پزشکان متخصص تهران و خراسان جنوبی به همراه ۵۵ تن از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند طی یک اردوی جهادی سه روزه در حاجی آباد زیرکوه به بیش از ۱۵۰۰ نفر خدمات رایگان پزشکی ارائه کردند.

خبرگزاری شبستان – خراسان جنوبی؛ اردوهای جهادی فرصتی مغتنم برای خدمت بی منت به محرومان و افراد کم برخوردار جامعه در مناطق روستایی و دوردستی است که کمتر مسئول و یا فردی به آن مکان ها توجه می‌کند. خراسان جنوبی سال‌هاست که میزبان گروه های جهادی از داخل و خارج استان است، گروه‌هایی که اغلب دانشجویی هستند و در زمینه های آموزشی، عمرانی، بهداشتی و درمانی و فرهنگی فعالیت می‌کنند.

 

یکی از این گروه‌های دانشجویی فعال، دانشجویان جهادگر دانشگاه علوم پزشکی بیرجند هستند که از سال 94 با راه اندازی گروه جهادی حضرت فاطمه الزهرا سلام الله علیها سالانه چندین نوبت و با حضور در مناطق مختلف شهرستان های بیرجند، زیرکوه، نهبندان، درمیان و سایر شهرهای استان به ارائه خدمات عمرانی، آموزشی، فرهنگی و از همه مهمتر پزشکی و درمانی می پردازند.

 

گروه جهادی حضرت فاطمه الزهرا(سلام الله علیها) طی چند سال گذشته تمام تمرکز خود را بر روی ارائه خدمات تخصصی پزشکی و دندانپزشکی به مناطق محروم و کم برخوردار استان گذاشته است و در این زمینه کارنامه درخشانی دارد. ویزیت سالانه چند هزار بیمار و ارائه خدمات مختلف دندانپزشکی، پزشکی و سایر خدمات از جمله این اقدامات است.

 

این گروه جهادی که هر سال با استقبال هر چه بیشتر اساتید و دانشجویان واقع می شود، این هفته نیز با همکاری تعدادی از پزشکان تهرانی و بیرجندی اردوی جهادی سه روزه را در شهر مرزی حاجی آباد زیرکوه برگزار کرد. 

 

حالم با ویزیت رایگان بیماران خیلی خوب می‌شود

دکتر «مسیبی» و همسرش هر دو دندانپزشک هستند. آنها به همراه یک گروه ۸ نفره از پزشکان متخصص تهرانی برای خدمت به این مردم خطه کویری گروه جهادی را همراهی می کنند، تا به گفته خودش حال دلشان را خوب کنند.

 

وی با بیان اینکه از سال 1360 تقریباً در قالب خدمت‌رسانی به محرومان به مناطق مختلف کشور سفر می‌کنم، گفت: دفعات قبل به استان‌های خراسان‌رضوی، سیستان‌وبلوچستان و مناطقی در اطراف تهران سفر کردیم و به ارائه خدمات رایگان دندانپزشکی پرداختیم.

 

 

این پزشک جهادگر با اشاره به اینکه بنده تلاش دارم تا هفته‌ای یک مرتبه برای ویزیت رایگان مردم در مناطق محروم یا آسایشگاه معلولان و سالمندان حضور پیدا کنم و برای افرادی که هزینه ندارند خدمات رایگان دندانپزشکی ارائه کنم، افزود: ما این کار را وظیفه خود می‌دانیم به طوری که چنانچه یک هفته برای ارائه خدمات جهادی به منطقه محروم و یا آسایشگاه سالمندان نرویم حس می‌کنیم یک سری افراد چشم‌انتظار حضور ما هستند.

 

مسیبی با اشاره به اینکه من و چندین نفر دیگر از همکاران دندانپزشک هفته‌ای یک‌مرتبه برای ویزیت و ارائه خدمات رایگان دندانپزشکی به آسایشگاه سالمندان و معلولان کهریزک می‌رویم، افزود: مردم در این سالها خیلی برای ما دعای خیر کردند و این ارزش زیادی دارد.

 

وی با بیان اینکه تجربه ثابت کرده که اینگونه کارهای خیر زندگی انسان را دگرگون می‌کند، افزود: بنده این موضوع را در زندگی خود به‌خوبی حس کردم، تنها مسائل مادی نیست که زندگی را دگرگون می‌کند بلکه برخی مسائل عاطفی و انسانی نیز وجود دارد که حال انسان را بسیار خوبتر می‌کند.

 

ارائه خدمات دندان پزشکی به بیش از 500 نفر

«فرزان چهکندی» دانشجوی رشته دندان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند هم که از فعالان این اردو است، با بیان اینکه در حوزه دندان‌پزشکی دو پزشک از تهران و دو پزشک از بیرجند گروه را همراهی می کردند، گفت: در این سه روز اردو هر پزشک بیش از 200 نفر را ویزیت و خدمت دندانپزشکی به آنها ارائه کردند.

 

وی با اشاره به اینکه اولویت را روی بیماران روستایی و افرادی که از طریق خانه‌های بهداشت روستایی و دهیاران فرم ارجاع داشتند گذاشته ایم، افزود: خستگی در اردوی جهادی معنا ندارد، بچه ها در این چند روز، هر شب تنها سه تا چهار ساعت استراحت داشتند اما لبخند زیبای بیمار خستگی را از بدن همه ما بیرون می‌کند و باعث می‌شود تا روحیه بهتری بگیریم.

 

 

این دانشجوی جهادگر با اشاره به اینکه متاسفانه در منطقه حاجی آباد متخصص وجود ندارد و یا خیلی کم است، ادامه داد: حضور این گروه جهادی بسیار توانست به بیماران کمک بکند.

 

چهکندی با بیان اینکه در این سه روز اردو بالغ‌بر هزار نفر ثبت‌نامی برای دریافت خدمات پزشکی داشتیم، گفت: با اینکه خدمات خوبی به مردم ارائه شد اما ما شرمنده مردم هستیم، چراکه باید بیشتر به بیماران کمک می‌کردیم اما زمان محدود بود.

 

وی با اشاره به اینکه اردوی جهادی آنقدر پربرکت و زیبا است که ان‌شاءالله در اردوهای جهادی آینده هم تمایل زیادی برای حضور و خدمت به مردم داریم، افزود: پزشکان باید حداقل در ماه یک یا ۲ روز را برای محرومان وقت بگذارند، چراکه ما مدیون این مردم هستیم.

 

یکی دیگر از پزشکان گروه هم با اشاره به اینکه بنده مدتی است با گروه جهادی دانشجویان آشنا شدم و توفیق حضور در کنار این بچه ها را دارم، گفت: خیلی خوشحال هستم که امروز من هم توانستم به عنوان عضوی از جامعه پزشکی خدمتی را برای مردم این منطقه مرزی و دورافتاده که دسترسی به امکانات ندارند بردارم.

 

وی با بیان اینکه هر خدمتی که به مردم ساده دل روستایی انجام بشود، حال دل انسان را خوب می کند و حس غیر قابل توصیفی دارد، ادامه داد: ما پزشکان تا زمانی که فقط در شهرهای بزرگ حضور داریم، شاید خیلی نتوانیم مشکلات آن بیماری که از شهرستان برای درمان به مطب مراجعه می کند را درک کنیم، این اردوها افق تازه ای را در زندگی کاری ما ایجاد می کند.

 

استقرار سه روزه پزشکان متخصص در زیرکوه

«مصطفی صادق احمدی» مسئول گروه جهادی حضرت فاطمه الزهرا(سلام الله علیها) دانشگاه علوم پزشکی بیرجند هم با اشاره به اینکه گروه جهادی حضرت فاطمةالزهرا (سلام‌الله‌علیها) از سال 94 راه اندازی شده است، گفت: این گروه جهادی متشکل از جمع زیادی از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند است که همه ساله چندین نوبت برای ارائه خدمات بهداشتی، درمانی، آموزشی و سازندگی به مناطق مختلف استان اعزام می شوند.

 

وی با بیان اینکه اردوی جهادی شهرستان زیرکوه به مدت ۳ روز در شهر حاجی‌آباد برگزار شد، گفت: در این اردو ۸ متخصص به‌همراه ۴ دندان‌پزشک و ۵۵ نفر از دانشجویان علوم پزشکی در بخش‌های مختلف به ارائه خدمات درمانی به مردم این منطقه کم برخوردار پرداختند.

 

 مسئول گروه جهادی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با اشاره به اینکه طی مدت سه روزی که کادر درمانی در شهر حاجی آباد مستقر بودند، خدمت‌رسانی خوبی علی‌رغم مشکلاتی که وجود داشت به مردم ارائه شد، اظهارداشت: در این اردو بیش‌از یک هزار ۴۰۰ بیمار ویزیت شدند که بیشترین آنها روستائیان بودند.

 

صادق احمدی با بیان اینکه امید می رود، با همراهی مسئولان من بعد نیز شاهد برگزاری این‌چنین اردوهایی در شهرستان مرزی زیرکوه باشیم، افزود: علاوه‌بر خدمات پزشکی، یک تیم تخصصی دندان‌پزشکی شامل چهار متخصص دندانپزشکی به ارائه خدماتی در حوزه کشیدن، پر کردن و عصب‌کشی بیماران پرداختند.

 

وی ادامه داد: همچنین ۸ متخصص اطفال، گوش، حلق و بینی، داخلی، ارتوپدی، اورولوژی، چشم و زنان همراه گروه در این سه روز به ارائه خدمات درمانی و ویزیت بیماران پرداختند که از این تعداد ۶ متخصص و ۲ دندان‌پزشک از تهران آمده بودند.

 

نبود متخصص مهمترین مشکل بیمارستان حاجی آباد

مسئول گروه جهادی حضرت فاطمه الزهرا(سلام الله علیها) دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین مشکلات شهرستان زیرکوه در حوزه بهداشت و درمان، کمبود امکانات بیمارستان ۳۲ تختخوابی شهر حاجی‌آباد و کمبود متخصص است، افزود: این مشکلات باعث شده تا بیماران برای مداوا مجبور شوند کیلومترها طی کنند و به مرکز استان مراجعه داشته باشند.

 

صادق احمدی که خود دانشجوی ترم چهارم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند است، با اشاره به اینکه تجربه اولین اردوی جهادی را حس می کند، گفت: خدمت به مردم ایران اسلامی به خصوص مردم مناطق کم برخوردار خراسان جنوبی وظیفه هر کدام از ما دانشجویان و پزشکان است که این اردوهای جهادی فرصت خوبی برای خدمت به مردم به حساب می آید.

 

وی با اشاره به اینکه در اردوی جهادی، خدمت و خودسازی هر دو مهم است، اما مهم‌ترین بعد در اردوهای جهادی خودسازی است، گفت: در این اردوها کار تشکیلاتی، نحوه برخورد با دیگران و مدیریت کار را یاد می‌گیریم، کسی که یک مرتبه تجربه شیرین اردوی جهادی را داشته باشد قطعا دفعات بعدی خودش پیش قدم می شود.

 

صادق احمدی در پایان از مسئولان استانی به ویژه مسئولان دانشگاه خواست تا در زمینه تجهیز گروه جهادی حضرت فاطمه الزهرا(سلام الله علیها) علوم پزشکی بیرجند مساعدت لازم را داشته باشند.

 

به گفته وی، چنانچه تجهیزات دندانپزشکی مورد نیاز گروه در اختیار آنها قرار گیرد، آمادگی برای برگزاری اردوهای بیشتر در مناطق محروم استان وجود دارد.

 

دکتر «موسوی میرزایی» سرپرست دانشگاه علوم پزشکی بیرجند هم با اشاره به اینکه جهاد در راه خدا و خدمت به مردم آنقدر اجر و پاداش در نزد خداوند دارد که به زبان نمی توان بیان کرد، گفت: تمام این پزشکانی که از شهر تهران و بیرجند در اردو حضور دارند، کاملا مخلاصه و در راه رضای خداوند قدم در عرصه گذاشتند و به همین دلیل کارشان بسیار ارزشمند است.

 

 

کد خبر 1131856

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha