کتاب «مبانی اصول تغییرناپذیر قانون اساسی و حق حاکمیت ملی» در جهرم رونمایی می شود

حجت الاسلام اکبری از رونمایی کتاب «مبانی اصول تغییرناپذیر قانون اساسی و حق حاکمیت ملی» در دفتر امام جمعه جهرم خبر داد.

حجت الاسلام «محمد اکبری» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در جهرم، گفت: به همت دفتر امام جمعه جهرم، از کتاب «مبانی اصول تغییرناپذیر قانون اساسی و حق حاکمیت ملی» به قلم «عبدالمجید رحمانیان» نویسنده جهرمی رونمایی می شود.

 

رئیس دفتر امام جهرم افزود: این کتاب در سه بخش و 6 فصل مباحثی همچون مفاهیم کلی و نظری، مبانی اصول تغییرناپذیر در اسلام و مکاتب حقوقی و تحلیل آن در حقوق اساسی جمهوری اسلامی ایران و فرانسه و حاکمیت ملی و اصول تغییرناپذیر قانون اساسی را در فصل های جداگانه مورد بررسی قرار داده است.

 

وی با اشاره به اینکه این کتاب که در 428 صفحه منتشر شده به بررسی تطبیقی مبانی تغییرناپذیر اصول قانون اساسی پرداخته است، عنوان کرد: کتاب «مبانی اصول تغییرناپذیر قانون اساسی و حق حاکمیت ملی» به همت انتشارات «ناطور» و در شمارگان 500 نسخه چاپ و روانه بازار کتاب شده است.

 

حجت الاسلام اکبری خاطرنشان کرد: آیین رونمایی از این کتاب نویسنده جهرمی، روز چهارشنبه هشتم دی ماه از ساعت ۱۹ در سالن «سردار سلیمانی» با حضور فرهیختگان و اهالی فرهنگ و ادب در دفتر امام جمعه جهرم برگزار می شود.

 

در بخشی از مقدمه این کتاب آمده است: «قانون اساسی محصول توافق جمعی و اراده ملی یک کشور است؛ میثاقی همگانی است که به جامعه قوام و پایداری می بخشد و انتظام بخش همه امور و شئون یک کشور بوده و مهم ترین فلسفه وجودی آن، مهار قدرت فرمانروایان و تنظیم روابط متعادل میان آنها و فرمانبران است.

 

شناخت اصول تغییرناپذیر در قوانین اساسی نظام های مردم سالار و مطالعه تطبیقی آنها ما را در جهت شناخت مبانی معرفتی و پیشینه تاریخی و عرفی جوامع رهنمون می سازد.

 

قانون اساسی میثاق همگانی یک ملت است که بر پایه ارزش ها، فرهنگ، سنت، ایدئولوژی، عرف، وضعیت سیاسی و روابط اجتماعی آن ملت شکل گرفته است تا اساسی ترین اصل جامعه سیاسی، یعنی شکل گیری قدرت، انتقال و اجرای آن را تبیین کند.

 

هر کشوری در قانون اساسی خود اصولی ثابت و غیر قابل تغییر در نظر می گیرد تا بنیان های اساسی آن جامعه از تزلزل و از هم گسیختگی در امان بماند.

 

این کتاب به بررسی تطبیقی مبانی این اصول در قوانین اساسی کشورها (به طور موردی در قوانین اساسی ایران و فرانسه) می پردازد، این هدف را دنبال می کند که ویژگی این اصول، محتوا، اعتبار و مبانی آن چیست و چرا باید این اصول بغیربازنگری شکل بگیرد و رابطه این اصول با حق حاکمیت ملی چیست و....»

کد خبر 1131875

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha