سیستم هماهنگ‌کننده جهت مصرف انرژی در کشور وجود ندارد

حسنوند با بیان اينکه امروز سیستم هماهنگ‌کننده در مصرف انرژی در کشور نداریم گفت: پیشنهاد داده‌ایم تا زمانی که برای تشکیل یا عدم تشکیل وزارت انرژی تصمیم‌گیری می‌شود، معاونت انرژی رئیس جمهور را تشکیل دهیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اندیمشک، «فریدون حسنوند» صبح امروز (چهارشنبه ۸ دی) در برنامه تلویزیونی «سلام تهران» که به صورت زنده از شبکه تهران پخش شد اظهار کرد: عدم وابستگی به نفت و جلوگیری از خام‌فروشی نفت موضوعات بسیار مهمی هستند که در سال‌های گذشته بر روی آنها بحث شده اما آن اتفاق عملی که باید با درصد پیشرفت خوبی پیش برود، رخ نداد.

 

رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اينکه در بودجه سال ۱۴۰۱ به دنبال این بودیم که سعی شود آن چیزی که در بودجه نشان داده می‌شود درآمدهای نفتی نباشند افزود: با مشاهده درصدهای موجود در بودجه می‌بینم که از وابستگی بودجه نسبت به نفت، کاسته شده است.

 

وی با اشاره به اینکه از سال‌های گذشته تاکنون به ویژه بودجه امسال سعی کردیم چندین موضوع را مد نظر قرار دهیم اذعان کرد: تکالیف قانونی که برای برخی صنایع مانند پتروشیمی و همچنین پالایش پخش به وجود آمده، چه در حوزه فرآورده‌های نفتی مثل بنزین، گازوئیل، گاز مثل LPG و سهم صادراتی که برای پتروشیمی در نظر گرفتیم، الزاما آنها را به سمتی می‌بریم که بتوانند از خام‌فروشی پرهیز کنند و به نوعی آن فرآورده‌ها و ارز آوری برای کشور رقم بخورد اما این مسئله نیازمند زیرساخت های لازم است.

 

حسنوند تصریح کرد: امسال گفته‌ایم که الزاما در صنایعی که بالادستی و زیرساخت‌های حوزه پتروشیمی هستند، باید بخشی از درآمدها و سود این شرکت‌ها در سرمایه‌گذاری قرار گیرد اما این در سال‌های قبل اتفاق نمی‌افتاد و نگاه ما فقط به صندوق توسعه یا وزارت نفت بود.

 

وی عنوان کرد: تا پایان سال جاری حدود ۲۱ میلیارد دلار درآمد پتروشیمی ما است و در سال ۱۴۰۴ این درآمد باید به حدود ۳۷ میلیارد دلار و در سال ۱۴۰۶ نیز این درآمد به ۵۰ میلیارد دلار افزایش پیدا کند تا از خام‌فروشی عبور کنیم، به فرآورده روی آوریم و برای زیرساخت‌های آن هم از این ۵۰ میلیارد دلار سال ۱۴۰۶ سهمی در نظر بگیریم که قراردادهایی امثال شرکت توتال نتوانستند یا نخواستند انجام دهند، خودمان انجام دهیم تا صنایع ما در چند سال آینده با کمبود خوراک مواجه نشوند.

 

رئیس کمیسیون انرژی مجلس بیان کرد: امسال حدود ۸۳ میلیون تُن ظرفیت تولیدمان خواهد بود اما حتما باید تا پایان سال به ۱۰۰ میلیون تُن برسد و این را دستگاه نظارتی مانند مجلس نظارت می‌کند.

 

وی با بیان اينکه به هیچ وجه قرار نیست قیمت بنزین بالا برود ادامه داد: قیمت بنزین در بودجه سال ۱۴۰۱ از طرف دولت و مجلس هیچگونه افزایشی پیدا نمی‌کند چرا که برای آن، پیوست‌های مختلف فرهنگی، اطلاع‌رسانی، اجتماعی و امنیتی وجود دارد و در کنار آن هم داشتن یک انسجام تصمیم‌گیری، تصمیم‌سازی و اجرایی از طرف قوای مختلف لازم است.

 

حسنوند اضافه کرد: ایده‌هایی از طرف برخی اعضای هیئت دولت مانند وزیر نفت و معاون اقتصادی رئیس جمهور مطرح شد تا در نحوه تحویل سوخت تغییراتی صورت گیرد و برخی معتقد هستند نحوه تخصیص سوخت به خودروها از عدالت برخوردار نیست و می‌گویند در کشور چندین میلیون نفر هستند که خودرو ندارد.

 

وی ابراز کرد: کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در ابتدای کار دولت سیزدهم پیشنهاد داد سازمان بهینه‌سازی از زیر نظر وزارت نفت خارج شود و به زیرمجموعه ریاست جمهوری انتقال پیدا کند تا بتواند تمام وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دیگر را پوشش دهد چرا که امروز نمی‌تواند برای کل دستگاه‌ها نقش‌آفرینی کند.

 

رئیس کمیسیون انرژی مجلس خاطر نشان کرد: امروز سیستم هماهنگ‌کننده در مصرف انرژی در کشور نداریم و برای همین ما گفتیم تا زمانی که برای تشکیل یا عدم تشکیل وزارت انرژی تصمیم‌گیری شود، معاونت انرژی رئیس جمهور را تشکیل دهیم تا فعلا بتواند تمام مجموعه‌های مرتبط با حوزه انرژی را ساماندهی، برنامه‌ریزی و نظارت کند.

 

وی همچنین به بیان برخی مسائل و موضوعات مرتبط با کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی و برنامه‌ها و تصمیمات این کمیسیون پرداخت.

 

کد خبر 1131933

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha