لرزه خیزی تمام گستره خراسان شمالی/۸۰ روستا نیاز به انجام اقدامات ایمنی دارد

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری خراسان شمالی گفت: در این استان هشت گسل فعال وجود دارد و به نوعی همه گستره این منطقه درگیر حادثه و رخداد زلزله است.

«جواد نظری» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان با بیان اینکه در بیشتر نقاط استان وقوع زلزله سه تا چهار ریشتری تجربه شده، افزود: امسال ۱۱۶ مورد زلزله بالای ۲.۵ ریشتری در استان رخ داده که از این تعداد ۱۲ مورد بالای چهار ریشتر بوده است.

 

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری خراسان شمالی با اشاره به وقوع دو مورد زلزله مخرب در استان طی سال جاری اظهارداشت: امسال دو مورد زلزله شدید به بزرگی  ۵.۵ و ۵.۴ ریشتر در استان رخ داد که موجب خسارت در شهرستان های گرمه، جاجرم و مانه و سملقان شد همچنین زلزله سبب تخریب برخی واحدهای مسکونی روستایی در شهرستان فاروج شد.

 

وی بیان کرد: زلزله خیز بودن خراسان شمالی، یکی از چالش ها در زمینه ساخت و ساز به ویژه در مناطق روستایی است، هر چند وضعیت استان در زمینه مقاوم سازی منازل مسکونی روستاییان بهتر از میانگین کشوری است اما سکونت این قشر در خانه های غیرمقاوم هنوز دغدغه است.

 

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری خراسان شمالی خاطرنشان کرد: اکنون ۶۱ درصد از منازل روستاییان استان مستحکم و مقاوم است که این رقم ۱۰ درصد از میانگین کشوری بالاتر است.

 

نظری با بیان اینکه هنوز حدود ۴۰ هزار منزل غیرمقاوم در روستاها وجود دارد، افزود: حاشیه نشینی و سکونت مردم در خانه های غیرمقاوم یکی دیگر از دغدغه ها است.

 

وی گفت: یک سوم از جمعیت مرکز استان در حاشیه شهر سکونت دارند، منازل مسکونی این مناطق، غیراصولی و بدون رعایت مقررات ملی ساختمان ساخته شده که در برابر زلزله بسیار نامقاوم هستند.

 

نظری اظهارکرد: در مجموع ۸۰ روستای استان نیاز به انجام اقدامات ایمنی دارد، انجام مطالعه در زمینه خطرات و تهدید های حادثه های سیل، زلزله و یا رانش زمین در سال ۹۸ و پس از وقوع سیل های مخرب، مورد توجه قرار گرفته است.

 

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری خراسان شمالی اظهار داشت: در این زمینه، پژوهشکده سوانح طبیعی، ۱۷ روستای استان را مورد مطالعه قرار داد.

 

 

کد خبر 1131934

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha