حضور نمایندگانی از ۲۰ استان کشور در مسابقات سراسری قرآن/ رای داور در مسابقات باید برای همه قابل احترام باشد

قره شیخلو با اشاره به اینکه رای داور در مسابقات باید برای همه قابل احترام باشد گفت: بحث داوری یکی از نقاط قوت چهل و چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم بود و در این دوره تجربه حضور نسل جدیدی از داوران را داشتیم.

مهدی قره شیخلو، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در گفتگو با خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان در خصوص ارزیابی شان از برگزاری چهل و چهارمین مسابقات سراسری قرآن کریم گفت: در مجموع مسابقات به خوبی برگزار شد و  فرآیند آن از اول امسال یعنی سال ۱۴۰۰ آغاز و در چهار مرحله ي شهرستانی -استانی -نیمه نهایی و ملی انجام گرفت.

وی در ادامه تصریح کرد: ما به خاطر ویروس کرونا یک سال در برپایی مسابقات وقفه داشتیم اين در حالي بود که در سال گذشته مسابقات غیر حضوری برگزار شد  وبه لطف خدا  در سال جاری با توجه به واکسیناسیون و نزولی شدن کرونا مسابقات حضوری انجام گرفت و ما با توجه به برنامه‌ای که تنظیم شده بود مسابقات را برگزار کردیم.

رييس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در مورد نقاط ضعف وقوت این دوره از مسابقات بیان داشت: به علت اينکه ما مجری کار هستیم طبیعتاً نمی‌توانیم در این مورد نظر دهیم،‌ اما يقينا بررسی های لازم را انجام می دهیم و درصدد شناخت نقاط ضعف وقوت خودهستیم.

 وي ادامه داد: نقاط قوتی که از نظر ما در این مسابقات وجود داشت بحث داوری بود؛ ما ترکیبی از داوران جدید و قدیم را در این دوره از مسابقات داشتیم و در این دوره تجربه نسل جدیدی از داوران به مسابقات را کسب کردیم.

 

قره شیخلو گفت: به نظر ما نقطه قوت دیگري که وجود داشت؛ توزیع رتبه ها در مسابقات خیلی پراکنده بود یعنی بیش از بیست استان در رشته های مختلف دارای نماینده بودند که صاحب رتبه شدند. این موضوع نشان دهنده این است که در استان‌های مختلف موضوع قرآن در سطح کیفی درحال رشد است.

 

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در پاسخ به این سوال که بازخورد شرکت کنندگان در این دوره از مسابقات به چه شکل بوده است اظهار داشت: در مجموع بازخورد مثبت بود، البته در جلسه‌ای که روز آخر قبل از اختتامیه داشتیم در بعضی موارد ایرادهایی مطرح شد به عنوان نمونه در مورد قرعه ها و پذیرایی، شرکت کنندگان نظراتی داشتند ولی در مجموع معدل رضایت از مجموعه کار در شرکت کنندگان بالا بود.

 

وی بیان کرد: معمولاً در مسابقات اعتراض به داوری یک امر طبیعی است و شرکت کنندگان همیشه ميتوانند درخواست تجدید نظر در داوری هایشان را داشته باشند. البته امسال یک چرخه تعیین شده بود و هر شرکت کننده از زمانی که کارنامه خود را دریافت میکرد ۳۰ دقیقه مهلت داشت برای درخواست تجدید نظر اقدام نمايد.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در پاسخ به این سوال که آیا انتخاب آقای رحمتی به عنوان نفر اول و آقای نوری به عنوان نفر دوم و آقای نصیری به عنوان نفر سوم با انتقاداتی مواجه شد بیان داشت: ممکن است انتقادی وجود داشته باشد اما تلاوت قرآن به دلیل آنکه فضای هنری و سلیقه ای است امکان دارد یک فرد صوتی را بپسندد و فرد دیگر آن صوت مورد پسندش نباشد.

 

 

قره شیخلو گفت: در طول مسابقات قرآن فرد داور بر اساس آیین نامه و فارغ از رشته های دیگر داوری مي کند به عنوان مثال یک داور تجوید، بحثت های تجویدی را قضاوت مي کند و در حوزه های دیگر دخالت نمی کند. هر داور رشته  خود را نمره می دهد و نمره همه رشته ها کنار هم قرار می گیرد و در آخر نيز معدل گرفته می شود؛ این رتبه و نمره ای که یک شرکت کننده می گیرد با آن چیزی  که یک شنونده عام به صورت کلی میشنود ممکن اختلاف داشته باشند. رای داور بر همه چیز حاکم است و اين رای باید برای همه قابل احترام باشد.

 

 

وی در رابطه با اینکه آیا در انتخاب داوری ها ملاک خاصی داشتید؛‌گفت: ملاک ما داورانی بودند که باید در طرح ساماندهی داوری شرکت کرده و مدرک داوري داشتند و ملاک بعدی ما این بود که باید هم از داوران پیشکسوت و هم از داوران جدید استفاده می کردیم  و نکته مهم و آخر ما  توانمندیها و سابقه داوری آنها بود و در مجموع براساس این شاخص ها داوران این دوره از مسابقات انتخاب شدند.

 

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در مورد اینکه ملاک و مهمترین شاخص داوری در رتبه بندی ها بخصوص در رشته قرائت چه بود در پايان  گفت: ملاک آیین نامه بوده و طبق اين آیین نامه هرکس بالاترین نمره را کسب کرده نفر برتر شده است همچنين هرداور بر طبق آیین نامه بخش خود داوری و نمرات را اعلام کرده و معدل نمرات اساتید تعيين کننده نفرات برتر است.

 

کد خبر 1132251

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha