طرح همیار عدالت راهی برای رسیدن به فرهنگ صلح و آرامش است

اصغر ستایی مختاری گفت: طرح همیار عدالت زیر مجموعه معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کرمان است که با رویکرد ایجاد صلح و سازش، رفع معضلات و کمبود امکانات محلات برای پیشگیری از وقوع جرم اجرا می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از جنوب کرمان، شامگاه امشب ۸ دی ماه دومین جلسه مجمع عمومی همیاران عدالت در شهرستان  جیرفت برگزار شد.

«اصغر ستایی مختاری» در این جلسه ضمن تسلیت ایام فاطمیه و گرامیداشت دومین سالگرد شهادت سردار سلیمانی و یاران با وفایش، گفت: طرح همیار عدالت زیر مجموعه معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کرمان است که با رویکرد ایجاد صلح و سازش، رفع معضلات و کمبود امکانات محلات برای پیشگیری از وقوع جرم اجرا می شود.

رئیس دادگستری شهرستان جیرفت خاطرنشان کرد: صلح و سازش جایگاه ویژه‌ای در آیات، روایات و آموزه های دینی ما دارد تا جایی که از عفو به عنوان تاج مکارم اخلاقی یاد شده است.

وی وحدت را زیربنای امنیت در جامعه دانست و ابراز کرد: صلح و سازش منجر به وحدت، اتحاد، انسجام و یکپارچگی در جامعه و تقویت امنیت ملی و دین خدا می شود.

ستایی مختاری تاکید کرد: وجود افراد دلسوز، مجرب و متعهدی در این طرح، موجب پیگیری مشکلات و نواقص محله ها می شود که نتیجه آن کارکرد آموزشی، فرهنگی و اجتمایی است و فرهنگ موجب کاهش پرونده های دادگستری می شود.

رئیس شورای پیشگیری از وقوع جرم جیرفت اظهار کرد: با توجه به این که شهر ما دارای مردمان سنتی، مذهبی و یک شهرستان قومیتی و اهل اخوت و برادری است بنابراین همیاران عدالت در کنار تلاش برای ایجاد زیر ساخت های آموزشی، فرهنگی و هنری  می توانند در زمینه ایجاد صلح و سازش بسیار کارساز باشند.

وی تصریح کرد: بایستی برای فرهنگ‌سازی صلح و سازش در میان مردم و طوایف برنامه ریزی کرد و از این ظرفیت بزرگ در شهرستان نهایت استفاده را برد.

ستایی مختاری ضمن تشکر از حضور مسئول نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه جیرفت، تاکید کرد: دانشگاه ها، مساجد، گروه های فرهنگی و جهادی، کانون های فرهنگی هنری مساجد، پایگاه های بسیج ظرفیت مهمی برای فرهنگ سازی، تولید برنامه هایی با محتوا و مضمون مطالبه گری، ایجاد صلح و سازش و نیز انعکاس مراسم صلح و سازش در فضای مجازی هستند.

این مقام قضایی شهرستان عنوان کرد: از مدیران پروژه همیار عدالت در محله هایی که به عنوان پایلوت انتخاب شده اند، می خواهیم که نتایج اجرای طرح همیار عدالت و کمبودهای حوزه های  خود را بیان کنند.

وی تصریح کرد: در شهرک نراب پیگیری کمبودهای مکان های آموزشی، مذهبی، تفریحی و امکانات حمل ‌و نقل شهری در خیابان استقلال منتهی به شهرک نراب جزء اولویت‌های این محله است.

ستایی مختاری اضافه کرد: دانش‌آموزان برای مراجعه به مدارس در محله های همجوار با مشکل روبه ‌رو هستند و در راه نیز مشکلاتی برایشان به وجود می آید.

مدیر پروژه محله کهوروییه و کلرود اظهار کرد: بالاخره بعد از سالها کشمکش این محله ها جزء شهر محسوب شدند اما امکانات شهری ندارند اگر چه مسجد صاحب الزمان (عج) از قدیم  به ‌عنوان یک مرکز و مجموعه فرهنگی، آموزشی و کارآفرینی به نفع اهالی استفاده می شود ما هیچ یک از متولیان فرهنگی به فکر ایجاد زیر ساختی برای این محلات نیستند.

وی ادامه داد: چندین سال گذشته با پیگیری ما یک قطعه زمین شخصی به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی برای ساخت یک مجموعه فرهنگی و هنری واگذار شد و این ساختمان ظرف یکسال ساخته شد اما متاسفانه بعد از قریب ۲ تعطیل شده و فعلا متروکه و رها شده است.

ستایی مختاری ابراز کرد: کمبود مکان های تفریحی از قبیل پارک و عدم نامگذاری کوچه ها و خاکی بودن آنها یکی دیگر از دغدغه‌های اصلی محله کهوروئیه و کلرود است.

رئیس دادگستری شهرستان جیرفت عنوان کرد: یکی دیگر از اعضای همیاران عدالت که از اهالی محله کهوروئیه و کلرود است از ناامنی این محلات گلایه کرد و به گفته وی؛ ما از نیروهای کلانتری ۱۳ تشکر می کنیم اما قطعا با وسعت این محلات، کمبود نیرو و امکانات این کلانتری معضلات رفع نمی شوند.

وی بیان کرد: در گذشته نیروی انتظامی در محله های بزرگ شهرستان که جمعیت و میزان‌ تردد بالایی داشتند کانکس انتظامی نصب می‌کرد اما متاسفانه کانکس‌هایی که در خیابان ها  نصب شده بود، جمع‌آوری شد.

ستایی مختاری اضافه کرد: برای افزایش امنیت در نقاط مختلف محله ها باید دوربین نصب شود چرا که در کاهش میزان سرقت، جولان معتادان، اراذل و اوباش در معابر  نقش زیادی دارد.

این مقام قضایی تصریح کرد: نیروی انتظامی می تواند با کمک بسیج، همکاری مناسبی در گشت زنی مستمر و مداوم در محلات داشته باشد که این موضوع آمار سرقت را کاهش می دهد.

وی تامین روشنایی معابر را اقدام موثر دیگری در زمینه کاهش کاهش جرائم، دانست و گفت: طرح همیار عدالت با همین رویکرد ایجاد شده و به زودی مسئولین مرتبط به موضوعات فوق در اسرع وقت دعوت و مشکلات پیگیری می شوند.

کد خبر 1132264

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha