باید در صنعت پتروشیمی همگام با برنامه‌های جهانی پیش برویم

حسین زاده با بیان اینکه صنعت پتروشیمی؛ توسعه‌ای است و باید همگام با برنامه‌های جهانی پیش برویم، گفت: روند رو به رشدی را در این صنعت داشته ایم.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، حسین حسین زاده، عضو هیأت رئیسه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی شب گذشته (چهارشنبه 8 دی) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با بیان اینکه صنعت پتروشیمی؛ توسعه‌ای است و باید همگام با برنامه‌های جهانی پیش برویم، گفت: روند رو به رشدی را در این صنعت داشته ایم، اما در بخش خوراک و سرمایه گذاری به دلیل تحریم‌ها مشکلاتی ایجاد شد.

 

حسین زاده با بیان اینکه سالانه ۴۷ میلیون تن گاز معادل ۷۰ تا ۹۰ میلیون مترمکعب به پتروشیمی‌ها می‌دهیم، گفت: اما به دلیل مصرف گاز در فصول سرد، در برخی مواقع گاز کمتری به پتروشیمی‌ها داده می‌شود. امیدواریم با تنوع سازی خوراک پتروشیمی‌ها و توسعه پتروپالایشگاه ها، این مشکل رفع شود.

 

عضو هیأت رئیسه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه تولید ناخالص داخلی یا جی دی پی ترکیه با ۸۷ میلیون نفر جمعیت؛ ۹۸۰ میلیارد دلار است، گفت: اما ایران با ۸۳ میلیون نفر جمعیت؛ جی دی پی آن ۴۴۰ میلیارد دلار است یعنی شدت انرژی ما به ازای هر هزار دلار درآمد؛ چهار و چهار دهم بشکه است و برای هر هزار دلار تولید باید چهار و چهار دهم بشکه نفت هزینه کنیم در حالی که در ترکیه یک و یک دهم و بر اساس استاندارد جهانی این میزان یک ممیز ۲۵ صدم بشکه نفت است.

 

حسین زاده با بیان اینکه یارانه پنهان انرژی در سال ۸۰ میلیارد دلار است که بخشی از آن به بحث خوراک باز می‌گردد و کمر اقتصاد ما را شکسته است، گفت: سالانه برای بنزین ۱۳ میلیارد دلار، گازوئیل ۱۲ میلیارد دلار و گاز ۴۴ میلیارد دلار یارانه پنهان می‌دهیم.

 

عضو هیأت رئیسه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ۶۰ درصد اتلاف انرژی ما در دو وزارتخانه نفت و نیرو اتفاق می‌افتد، گفت: برای جلوگیری از آسیب پتروشیمی ها، قانون تنفس خوراک و افزایش پلکانی قیمت را ارائه دادیم. در آینده پتروشیمی‌هایی که محصولات خود را خام یا نیمه خام می‌فروشند باید مالیات بدهند،

 

حسین زاده با بیان اینکه نبود توسعه زنجیره ارزش در پایین دست صنایع پتروشیمی؛ دلیل عقب بودن ما از تولید عربستان است، البته در تأمین سرمایه نیز مشکل داریم، افزود: از ۹۰ میلیون تن محصولات؛ ۶۰ میلیون تن مربوط به صنایع بالادست و میزان بسیار کمی برای صنایع پایین دست و بقیه تولیدات صنایع میان دست است که با این برنامه ریزی؛ چشم انداز خوبی برای آینده پتروشیمی کشور نخواهیم داشت.

 

عضو هیأت رئیسه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه اکنون شرکتی که محصولات پتروشیمی را صادر می‌کند در قبال صادرات معاف از مالیات است، گفت: اما شرکت‌های تولید کننده‌ی محصولات پتروشیمی باید مالیات بدهند که نادرست است. مجبور هستیم از صنایع پایین دستی پتروشیمی حمایت کنیم، زیرا ۱۵ هزار بنگاه پتروشیمی وجود دارند که بسیاری از آن‌ها کمتر از ظرفیت خود فعالیت می‌کنند و برای تولید محصول نیز باید مالیات بپردازند.

 

وی با بیان اینکه تنظیم گری بازار؛ یکی از نقاط ضعف صنعت پتروشیمی است، گفت: البته در حال تدوین اساسنامه شرکت ملی صنایع پتروشیمی در مجلس شورای اسلامی برای حل این مسأله هستیم.

 

حسین زاده با بیان این مطلب که صنعت پتروشیمی؛ توسعه‌ای و متخصص محور است، افزود: اما در ۵۷ سال اخیر برنامه ریزی ما در این صنعت، تناژ محور بوده است و بر مبنای ارزش اقتصادی عمل نکرده ایم.

 

عضو هیأت رئیسه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اکنون از تایوان و کره ۲۰۰ میلیون دلار سالانه محصولات پتروشیمی وارد می‌کنیم که حتی یک قطره نفت هم ندارند، افزود: در صنعت پتروشیمی، آمایش سرزمینی رعایت نشده است و به عنوان نمونه؛ خوراک را از عسلویه به صنایع آب برِ مرکز کشور انتقال می‌دهیم و از آنجا با کامیون دوباره به بندر می‌فرستیم. بر اساس این سیاست ها، طرح خط اتیلن غرب را ناموفق ارزیابی می‌کنیم. ۳۰ درصد ظرفیت پتروشیمی ما در مرکز کشور است که در دنیا سابقه ندارد.

 

کد خبر 1132424

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha